Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Ja, jeg skal jo ikke gi meg ut på noe jeg ikke kan, men ser jeg ikke div Christensen barn nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikkje tvil om at vi bør studere Busch-familien nærmare før vi legg han vekk. Akkurat no er dette arbeidsteorien min:

Kristen Kr Busch er gift (minst) 2 gonger. Han har etterfølgjaren Kristen (ca 1702-1744; kva er kjelde til dette dødsfallet?) og Lars Askevik (ca 1702-1776) med ei anna kone enn Karen. Kanskje er denne kona mor til Anne Faleide og, men det er litt tvilsamt.

Han gifter seg så med Karen Pederdtr, og dei får ein son Lars (nr 2) oppkalla etter Karen sin avdøde mann, og Berte Margrete som vi kjenner frå Bergens-skiftet.

Grunnen til at eg trur det er 2 Lars, er denne passusen frå skifte-ekstraktet etter Karen i 1743: 

".....arvede deres eene nu levende søn Lars Christensen som nu er 28 aar gammel, udi fuld Capital 200 rd. Som det bestaar i løsøre, og som den Karl ej saa lige er god for, af egen fornuft at Dispencere sine midler, endskiønt han har aar og alder til at være self myndig, saa blev hans Svoger Nils Larsen Falleide anordnet......"

Ikkje tale om at dette er øltapparen i Askevika. Eller - ?

Her er vigsla mellom Lars Kristenson Utvik og Abelone Berge i 1752 - Abel Lemmichen er forlovar..

SAB, Innvik Sokneprestembete, Ministerialbok nr. A 1, 1750-1816, s. 371
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070509640542

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En noe unødvendig info, men jeg tar det likevel med. 

Erich Christian(sen) Schanke og Karen Knudsdtr. (lemmichen) døpte datteren Margaretha Sophie i Domkirken 15.04.1742. Blant fadderne finner vi Anne Malena Josephsdtr. (Lemmichen)

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=4259&personpostnr=35369&merk=35369#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet 10 timer siden (endret) · Rapporter innlegg

Men det er ikkje tvil om at vi bør studere Busch-familien nærmare før vi legg han vekk. Akkurat no er dette arbeidsteorien min:

Kristen Kr Busch er gift (minst) 2 gonger. Han har etterfølgjaren Kristen (ca 1702-1744; kva er kjelde til dette dødsfallet?) og Lars Askevik (ca 1702-1776) med ei anna kone enn Karen. Kanskje er denne kona mor til Anne Faleide og, men det er litt tvilsamt.

Han gifter seg så med Karen Pederdtr, og dei får ein son Lars (nr 2) oppkalla etter Karen sin avdøde mann, og Berte Margrete som vi kjenner frå Bergens-skiftet.

Grunnen til at eg trur det er 2 Lars, er denne passusen frå skifte-ekstraktet etter Karen i 1743: 

".....arvede deres eene nu levende søn Lars Christensen som nu er 28 aar gammel, udi fuld Capital 200 rd. Som det bestaar i løsøre, og som den Karl ej saa lige er god for, af egen fornuft at Dispencere sine midler, endskiønt han har aar og alder til at være self myndig, saa blev hans Svoger Nils Larsen Falleide anordnet......"

Kan denne teksten bety at det var deres eneste gjenlevende sønn, ikke nødvendigvis deres eneste sønn Lars. Dersom Lars er 28 år i 1743 er han født rundt 1715. Dersom det er samme mann som gifter seg i 1752 med Apelone Olsdtr. Berge, så er trolig alderen ved hans død feil. Denne Lars og Apelone får jo noen barn sammen, kan være interessant å se nærmere på fadderne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er den samme Karen Pedersdatter, var hun i 1704 gift med Lars Thommesen Ruus, jfr. skiftet etter Peder Lemmeichen. 

Sogn og Fjordane fylke, Nordfjord, Skifteprotokoll nr. A 2b (1702-1704), Skifteprotokollside, Side 366b-367a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081127690177

De hadde ingen felles barn, jfr, skiftet etter Lars  Ruus:

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 04/04a/L0003: Skifteprotokollar, 1704-1706, s. 225b-226a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081127690420

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Kan denne teksten bety at det var deres eneste gjenlevende sønn, ikke nødvendigvis deres eneste sønn Lars. Dersom Lars er 28 år i 1743 er han født rundt 1715. Dersom det er samme mann som gifter seg i 1752 med Apelone Olsdtr. Berge, så er trolig alderen ved hans død feil. Denne Lars og Apelone får jo noen barn sammen, kan være interessant å se nærmere på fadderne der.

Eg ser den løysinga, men at Lars som ikkje er i stand til å ta vare på sin eigen arv i 1743 seinare skal bli øltappar, ferm arbeidskar og dugande båtbyggjar seinare? - Jau, det er sjølvsagt muleg, men høyrest rart ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Thomassen Ruus døde jo i 1705. Det er fortsatt mulig at Karen kan ha giftet seg med Kristen Kristenson Busch kort tid etter for så å ha fått sønnen Lars (øltapperen) i 1706. Men man kan jo selvsagt spørre om hvorfor de da skulle døpe en ny sønn med samme navn 10 år senere. 

Dersom den 28 år gamle Lars (i 1743) er Karen og Kristens felles sønn, hvor blir de da av ham etter 1743?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode spørsmål. Eg har ikkje svara. Men eg legg merke til at Lars Askevik har eit dotter som heiter Brite - ikkje Karen. Kona Abelone si mor heitte Anne.

REDIGERT: Derimot ser eg at Anne Faleide har ei dotter Karen, så dermed blir det meir og meir rimeleg at ho høyrer til blant Lemmich'ane. Med alder 34 år i 1750 skal ho vere omtrent like gammal som Lars frå skifte-ekstraktet.

REDIGERT IGJEN: Berte Margrete, som vi veit er dotter til Kristen og Karen, døyr i 1733 i samband med fødsel. Ho bør då vere eldre enn Anne, og dermed slår eg meg til ro med at Anne er Karen Pederdtr Lemmichen si dotter. og dermed utegløymd i Bergen-skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo tenkes at den eller de som skulle gi opplysninger om evt arvtakere etter Anne Pedersdtr. i Bergen 1750, ikke hadde den fulle og hele oversikten over alle arvingene. Man skal ikke se bort fra at det har vært andre enn oss som har slitt med å holde styr på Lemmichens mange avleggere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit av Busch-spørsmåla er korleis bygdeboka kan fortelje at Kristen Kristenson Busch jr døydde ca 42 år gammal i 1744 - i ei tid der kyrkjebøkene for Innvik er gått tapt - ? Nokon som har ein ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at det er noe skifte ekstrakt et sted som har gått oss hus forbi, eller har man barekonkludert med det siden han ikke var nevnt i skiftet etter Karen, eller kan det ganske enkelt være at forfatteren har gått surr i flere Kristen Kristensønner. Jeg ser forøvrig at man ikke nødvendigvis bruker Busch navnet ved alle anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Kristen (evt 1702-1744) er nok garantert ikkje son til Karen; om han er son til Kristen senior, må han ha ei anna mor. Så lenge vi ikkje har det minste dokumentasjon på han (bortsett frå bygdeboka) veit vi knapt om han har eksistert. Han ser ut til å vere ein nøkkelperson i denne floka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke blander kortene helt, så var vel Karens ektemann Kristen født omlag 1665. I så fall ville det vel ikke være underlig om han hadde et ekteskap bak seg da han giftet seg med Karen. Som du nevnte tidligere hadde Lars og Abelone bl.a datteren Birthe født i 1759. Og Karen og Kristen døpte en datter Birthe Margrethe. Det er derfor sannsynlig at hans første hustru og mor til den eldste Lars (øltapperen) var en Birthe/Brithe.

Kan vi være så heldige at det finnes skifte etter henne?

Her er vel Kristen Kristenson i 1701,36 år og gjestgiver på gården Verlo.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1701nba&gardpostnr=8791&merk=8791#ovre

https://www.allkunne.no/framside/fylkesleksikon-sogn-og-fjordane/kommunar-i-sogn-og-fjordane/stryn/handel-og-gjestgjeveri-i-utvik/1911/79868/

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reknar i grunnen ikkje med å kome nokon veg med desse folka, men siterer frå den gamle bygdeboka for Davik, som seier dette om Lars, øltapparen i Askevikja:

"Namnet på fyrste kona er ukjent. Ho døydde truleg i Bergen; der budde vel Lars fyrr han kjøpte Askevikja".

Ære være gamle Jacob Aaland for innsatsen hans, men TENK om han hadde spandert på oss litt kjeldetilvisingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke helt å bli klok på. om man følger bygdeboken ser det slik ut:

Kristen Pederson død før 1690 gift med Anne Kristensdtr.

Trolig sønn Kristen Kristenson Busch, skredder død omlag 1710 gift med Karen Didriksdtr.

Sønn Kristen Kristenson Busch født omlag 1665 (ifølge 1701 tellingen) fikk kongebrev i 1710 på å drive handel og gjestgiveri som faren hadde drevet i over 30 år. Gift med Karen Pedersdtr. Lemmichen. Begge må være død før 1750 (i følge bygdeboka)

Kristen Kristenson Busch fikk kongelig bevilgning i 1740 men døde bare et par år senere 42 år gammel i 1744. Sonen Lars Kristenson var buset i Askevik. Her kan det jo leses som om Lars er sønn til sistnevnte Kristen vilket jo er feil.

Dessuten skal skredderen være død rundt 1710. Men der er bare en Kristen Kristenson i Utvik i 1701 og han er 36 år gammel.

http://www.nb.no/nbsok/nb/f2ded7a89d71425a218d5da8a4fbe950.nbdigital?lang=no#217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå det eine til det andre: Eg har fått tilsendt lenke til Pantebok for Nordfjord, der det framgår at Regitse Biering bur i Nordfjord og ikkje saman med mannen Valentin i Bergen - men han kallar henne framleis Hustru, så dei kan neppe vere skilde. Datert 1730. Dersom nokon har lyst til å gjere greie for innhaldet her, er det fint! 

SAB, Nordfjord Sorenskriveri, 02/02b/02ba/L0003: Pantebok nr. II.B.a.3, 1723-1733, s. 562-563
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20071008840721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Lars i Askevika. Det er muleg det tek til å klårne litt her no. Tor Kvien har sendt meg eit utsnitt av den nyare utgåva av Eid bygdebok, og der står ein del meir under Øvre Os enn det gjer i mi gamle. 

Der står dette, med mi utheving :

Kristen Larson Os, sjå meir om han i stykket Klokkarar i Eid, var av dei få som førde gard bok. Han fortel her m. a. om brukarane, ætta, garden og husa ordrett etter det han sjølv har skrive: 
Peder Hansen var en meget foretagsom Mand. Han har først gravet Elven, som rinder mellem Øvre og Nedre Ous, over Tjeldeggen (den har Navn efter samme Mand, nemlig Perhanselven), siden har han opkastet en stor Dam, og har oprettet et Sagbrug. 
Han muret nogle Kjær i Storeelven, siden lagt et slags Stenge tvert over Elven hvor han har opsamlet Tømmeret, som han har fløitet nedover Elven. Kjærene kan paavises ennu. Ludvig boede paa et af Brugene paa Osnes og er død 1700. Enken var gift med Jon Anfinsen Osnes, og siden med Bersvend Mogensen Osnes, som var Bestefader til Lensmand Christen Vitrup. Peder Hansen Lemmichen var gift med Malene Christoffersd. Sand. Han døde 1704 efterladende følgende bom 1) Hans 2) Abel 3) Absalon 4) Karen 5) Beate 6) Brite 7) Margrethe 8) Anne og 9) Brite Sofie. Hans Pedersen Lemmichen blev Eier af hele Bruget paa Øvre Ous og boede paa Eidet som Handelsmand. Han bygsiede Bruget i 1709 til Ole Isaksen Tippen og i 1713 til Elias Noesen. I 1718 doede H. P. L. og da arvede hans Datter Karen '/2  Lob paa Øvre Ous. Hun var gift med Lars Thomasen Rus, siden blev hun gift med Kristen Busch, som var Landhandler i Utviken. Hendes Søster Beate var gift med Samuel Kristensen som var Klokker i Selje, arvede den anden halve Lob i Ous. Senere arvede disse i Utviken denne '/2  Lob saa at • de eiede hele Bruget. I 1732 blev udstecit Skjode til Kristen Kristensen Busch på '/2  Lob i Ous for 25 rdl. Han bygsiede Bruget til en Ole Eliassen. Lars Kristensen Busch arvede dette Brug i 1762 og blev gift med Ahelone i Askevik i Ålfoten og blev Landhandler der. Lars var meget enfoldig, men Konen meget klok. På en Reise i Bergen havde han ved sin Handel sat sig i Gjæld hos en Kjøbmand der. Kjobmanden havde fået Bruget Ous i Pandt for Gjælden. Når han så kom Hjem og fortalde dette til Konen blev hun meget utilfreds derved. Hun tok alt deres Sølvtoi og reiste til Jørgen Olsen Lyslo i Indviken, med hvem hun fik Penge mod dette Sølvtoi som Pant og gjenloste Gården. Siden blev deres Søn Kristen gift med Jørgen Olsens Datter Kan. Han fik Skjøde på Gården Øvre Ous 1775 for 75 Rdl. og overtog Bruget som hidtil havde været brugt af Ole Eliassen, der havde vanstyrt Bruget i det hele taget. Alle Husene var faldefærdige. Kristen Larsen Askevik (Busch blev ikke lengere brugt) var en meget flink Bådbygger. Der han var gift med Kari Jorgensd. Lyslo kom de til Ous omtrent i 1776. Hans Skjode lyder på 11. Okt. 1775. De fik følgende Børn:  - eg stoggar her. 

På denne bakgrunnen tenkjer eg at det godt kan vere samsvar med skifte-ekstraktet i 1743, der Lars må ha formyndar, og eit ekteskap i 1752, med påføljande øltapping.  Når Jacob Aaland skriv at Lars var ferm og ein flink båtbyggjar, så kan han ha blanda han saman med sonen Kristen?

Då står eg tilbake med alders-feilen ved død som det største problemet, men det kan presten greie å rote til.

Kva seier Rune og andre - er dette oppklarande nok til å erklære teorien om Lars nr 2 for død og makteslaus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- hadde vi no berre fått "avliva" Kristen Kristenson Busch (1702-1744) og då!

Kan Kristen Kristenson (som var gift med Karen Pedersdtr og vart enkjemann i 1743), ha gifta seg på nytt etter hennar død, gjerne med ei noko yngre dame - og så er der HANS enkje, med namn "Karen Lauchen" Ola Larsson Faleide har gifta seg med? 

Og dersom då "Karen Lauchen" skulle vise seg å vere Karen Abelsdtr Lemmichen - ? 

Spenstig teori, kanskje FOR spenstig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

- hadde vi no berre fått "avliva" Kristen Kristenson Busch (1702-1744) og då!

Kan Kristen Kristenson (som var gift med Karen Pedersdtr og vart enkjemann i 1743), ha gifta seg på nytt etter hennar død, gjerne med ei noko yngre dame - og så er der HANS enkje, med namn "Karen Lauchen" Ola Larsson Faleide har gifta seg med? 

Og dersom då "Karen Lauchen" skulle vise seg å vere Karen Abelsdtr Lemmichen - ? 

Spenstig teori, kanskje FOR spenstig?

Hva finnes det av informasjon om denne Karen Abelsdtr Lemmichen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bifaller teorien din Aase. Slik jeg tydet skiftet i 1743 var det ikke snakk om flere sønner ved navn Lars, men at han var deres eneste sønn. Akkurat når han er født er ikke godt å vite, det avhenger jo når Karen og Kristen ble gift.

Som jeg viste til i oppstillingen fra den gamle bytgdeboken, så virker det som om man har presset inn en generasjon som ikke har eksistert. Som nevn er der bare en Kristen Kristenson i Utvik i 1701. Ved tellingen i 1701 står det jo at den da 36 år gamle Kristen Kristenson allerede er gjestgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg bifaller teorien din Aase. Slik jeg tydet skiftet i 1743 var det ikke snakk om flere sønner ved navn Lars, men at han var deres eneste sønn. Akkurat når han er født er ikke godt å vite, det avhenger jo når Karen og Kristen ble gift.

Eg må berre påpeike at det ikkje er eit skifte vi har - men eit skifte-ekstrakt, der berre dei umyndige arvingane er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Christian Arentz skrev:

Hva finnes det av informasjon om denne Karen Abelsdtr Lemmichen ?

Absolutt ingen ting.... bortsett frå død i Innvik i 1798, oppgjeven alder 80 år.

Og noko skurrar. Abel Pederson Lemmichen er nemnt i Bergens-skiftet som arving, "boende her i byen". Kvifor skal han flytte frå Bergen til Utvik, for å bu i nærleiken av der systera hans, Karen Pedersdtr budde fram til der ho døydde i 1743?  Det skurrar faktisk nokså høgt. Saka ville bli ei heilt anna viss den eine Karen L var skifta ut med ein anna Karen L - hans eiga dotter. 

I den gamle bygdeboka skriv Aaland: "Bror hennar (altså Karen P, min merknad) Abel P Lemmechen budde hjå dei, døde og vart gravlagd i Utvik 92 a.g. 1764".  Men det er ikkje tilfelle! Systera Karen var død i 1743, medan Abel framleis var i Bergen. Han budde IKKJE med systra si - men kan han ha budd med dottera si?

Så her trur eg den eine Karen Lemmicen har avløyst den andre...men så var det beviset då, folkens - beviset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som vanlig stor problemer med å lese dette, men synes jeg ser nevnt en Christen Olsen og flere Christen's barn. Er det barn fra Ole Larsens tidligere ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det står uttrykkjeleg at det er med denne nemnde hustru. Det er 2 søner, Kristen (oppkalla etter hennar avdøde mann?) , død og etterlet seg 5 born, og Lars, i Bergen. Begge er fødde før 1750, så vi har inga kyrkjebok å støtte oss på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider