Gå til innhold
Arkivverket

SF Eid - Hans (Pederson?) (Hansson?) Lemmichen, kapellan på 1600-talet - oversyn over hans etterslekt?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:
12584    Dorthe Lemmiche   k     Erich Henrichsen afg.s     Des 31 1762   StJ

- betyr denne seiemåten at Erik Henriksen er død før henne?

Jeg ville ha tolket det slik. Hvorfor skulle det stå afg*s etter hans navn om det ikke var slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kvifor det - at den gravlagde er avdød er forholdsvis sjølvsagt, så då tolkar vi det slik!

Eg har forresten 3 born av dette paret - Henrik i 19, Dorte i 26 og Jakob i 29. Dorte er rimelegvis det "Erik Henriksens barn" som døyr i 27.

Dei to sønene blir vel vanskelege å identifisere.

Beste kandidat til Erik Henriksen død

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=11000&merk=11000#ovre

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den eneste Eri... Hen.... som dør i Bergen i denne perioden, og når vi da vet at han døde før 1762 så er det nok trolig ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Rune Thorstensen said:

Når det gjelder Karen Knudsdtr., så tror jeg det må være hun som døpes i Nykirken 06.09.1719. Her er foreldrene oppføret som Nils Stephenssøn og Margrethe Sophie Lemmichen.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011668&gardpostnr=40650&personpostnr=119200&merk=119200#ovre

I ekteskapet med Erich har jeg notert  døtrene Anne Christiane døpt 25.03.1741 og Margrethe Sophia døpt 1504.1742. Jeg har så langt ikke funnet flere barn av dette paret, ei heller noe dødsfall. Kan de ha flyttet på seg?

I så fall flyttet de ant. etter 1746:

NN Erichsdatter Schanche begr. 2 Jun 1747, St. Jørgens hospital, Bergen DK-sogn

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Anita - dette sitatet som skal referere til Hans Lemmichen - kvar kan det vere henta frå? 

"Sit embede hadde han, Gud være æret, indtil denne dag forestaaet som et lys for andre i lærdom og levnet, iflg. Ove Bjelkes vidnesbyrd, og levet broderlig med 4 sogneprester [han regner saaledes ikke med hr. Jens Buck], av hvilke den første som min kones farfar kaldte mig til medtjener....."

Dersom vi stoler på prestehistoria i Eid bygdebok, var Abel Olufson prest til 1625 i Eid, og Hans Lemmechen kom som kapellan dit i 1622. Då er vi svært nær ein dokumentasjon på kven Hans si kone var. Abel Olufson hadde fleire born, m.a. Blodbytta (Anne Abelsdtr) på Evebø i Gloppen, men også presten Mogens Abelson i Selje, nettopp den mannen som dei fleste utpeikar som Hans Lemmichen sin svigerfar.

Her er det åpenbart at vi har med et sitat av et sitat å gjøre: "og levet broderlig med 4 sogneprester" skriver seg jo fra kansler Ove Bielke som døde i 1674, neste ledd synes å være tatt fra Hans Hansen Lemmichens eget utsagn (muligvis også sitert av Bielke) i dennes vitnesbyrd: "av hvilke den første som min kones farfar kaldte mig til medtjener....."

Jeg har sjekket alle SP og Kap. i Nordfjord, og jeg finner ingen andre som ble kaldt til medtjener av sin hustrus farfar, uten nettopp Hans Hansen Lemmichen hvis hustru Berethe Mogensdatters farfar var Sogneprest (pastor) Eid 1611-25, Selje 1585-1604, kap. Kinn 1578-85 Abel Olufsen (1552-1627). Dersom sitatet er Hans Lemmichens eget, er det et godt bevis på hustruen identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Christian Arentz skrev:

Dersom sitatet er Hans Lemmichens eget, er det et godt bevis på hustruen identitet.

Det ville vere eit avgjerande bevis - så det bør absolutt lokaliserast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å funderte på Stephen Knudsen Lemmichen og Cathrine Abrahamsdtr. Friele. Det siste barnet vi finner døpt i Bergen var Abraham i 1767. Da var Cathrine kun omlag 26 år. Det skulle tilsi at der burde være flere barn all den tid de levde til 1797/1800.

Så da fant jeg denne dåpen i Domkirken i Trondheim 11.06.1771. Da døper de sønnen Stephen.

Se dåp nr.55 på høyre side i kirkeboka. Jeg skal ved anledning se om jeg kan finne flere.

https://media.digitalarkivet.no/view/16327/50756/8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Artig! Eg treng vel ikkje påpeike "holet" i rekkja i 1769 - ?

Nei, jeg tenker både før og etter. Spørsmålet er jo om de dro rett fra Bergen til Sør/Nord Trøndelag. Den dåpen til Stephen fant jeg på FamilySearch. Skulle gjerne sett jeg fant noe skifte etter Stephen K. Lemmichen og/eller kona i Trøndelag, men så langt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16 mai 2017 at 11:09 AM, Aase R Sæther - Gloppen said:

Eg har vore gjennom Hjørdis Otneim sine tingbokavskrifter på jakt etter Lemmichar, og klipt ut det eg har funne. Hans Lemmichen, som dessverre aldri spanderer patronym på seg, bekreftar gjennom desse avskriftene det vi har lese om han: At han lånte ut pengar til folk i forholdsvis stort omfang.

Bøkene strekkjer seg over periodane 1641-45, 1650-63, og 1679-83. Rekkjene er ikkje komplette. Hans er med fram til 1663, men når rekkja tek til att i 1679, er han ikkje nemnt fleire gonger. Derimot kjem det inn fleire søner; spesielt Abel må nemnast, som får ei kinkig leiermålssak mot seg medan han er gift. Kona møter på tinget eine gongen, men er sjølvsagt ikkje namngjeven.

God fornøyelse!

Så neste: RASMUS Lemmeke? Skrivefeil?

H Rasmus Lemmeke haffuer wdj dag ladet lese et Pantebreff som Hans Ras: Heseuog till haffr wdstedet paa 18 marks leige ligendis wdj Hunduigen for 20 Rdlr, Huilke 18 marks leige bete H Hans skall beholde till et brugelig pant intil bete 20 Rdlr bliffr betalt som Pantebreffuet widere omformelder, dat Heseuog den 13 Martj Ao 58 som for Retten bleff lest och paaskriffuen.

Ref. (Ao 1658 den 28 Sept: bleff Almindelig Høsteting Holdet paa Høyaas i Eid, Nordfjord): Det er kanskje skrivefeil, men det kan kanskje dreie seg  om H Rasmus som var res.cap. i Norfjordeid 1610 og utover http://www.genealogi.no/prester-i-nordfjord-prosti/. Han kan jo ha levd lenge etter 1610, også han tituleres med H, i likhet med H Hans.

Usikkert likevel. For det er jo Hans Rasmussen Hesevåg som utsteder pantebrevet, og bete (dvs nevnte) H Hans (m.a.o H Rasmus, feil for H Hans) som skal beholde det som sikkerhet mot et lån han har ytt. Beklager

Kan på den annen side Hans Rasmus Hesevog dreie seg om en slektning av utlåneren H Lemmichen, evt være sønn av den tidl. Kapellanen? Litt spéculativt men dog...

Endret av Christian Arentz
Nye tanker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan kanskje vere... Det finst dessverre ingen opplysningar om denne Rasmus anna enn førenamnet. Var det vanleg med fleire kapellanar i gongen, tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man lese litt om Hans Lemmichen og barna hans. Hva som er sant eller ikke, skal ikke jeg ha noen formening om.

http://www.nb.no/nbsok/nb/8dcf0182cf035ebf7ac74da7fead33ac.nbdigital?lang=no#149

Jeg ser at forfatteren mener at Anne Caspersdtr. Tidemand var gift med Abel Hansen Lemmichen.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er ei litt revidert utgåve av bygdeboka - eg starta tråden med Aaland sin versjon, og der er m.a. ikkje farskapssaka nemnd. 

Når det gjeld Anne Kasperdtr, veit vi i alle fall no at ho var gift med Hans Pederson Lemmichen, men eg held ope for at han har vore ein 2.ektemann, og håpar vi kan finne ein dokumentasjon på kva som er rett. Eventuelt kan her vere 2 ulike Anne Kasperdtr.

Legg elles merke til påstanden om at Absalon var gift med Lisbet Hansdtr som vart attgift Krøger - men det må vere omvendt. Henrik Krøger var 34 år i 1701 og halvsystera Susanne Absalonsdtr var 70 år i 1747, så Krøger-ekteskapet må vere fyrst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fann eg jammen ekteskapet til Emerense Abelsdtr og Arne Rasmusson, i 1715. Det gjev henne eit seinaste fødselsår ca 1695.

https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/327/pv00000001008014

Eg tippar det er Arne som døyr her - https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/267/pg00000000733613

.Redigert: Eg ser no at du allereie har lenka til dette ekteskapet, Rune, men betre med ei for mykje enn ei for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Persongalleriet utvidar seg stadig - kven er dette paret med så mange fadrar vi dreg kjensel på? https://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/255/pd00000006121890

Ved første øyekast vil jeg si at Catharina Maria Og Marthe Maria Ericsdøtre er søsken.

Erich Henrichsen og Arne Rasmussen er svogre gift med hver sin Abelsøster Lemmichen. Og barnet døpes Emerence, en oppkalling etter Emerence Abelsdtr. Lemmichen som ble gravlagt 21.12.1740.

Da ville jeg kanskje ha trodd at de to Ericsdøtrene er døtre av Erich Henrichsen og Anne Dorthe Abelsdtr. Lemmichen.

Vi vet at det første kjente barnet deres ble døpt i 1719 i Domkirken, og vi vet at de ble gift i 1712. Det skulle gi rom for minst 3 barn vi ikke kjenner navn på.

Jeg har lett i skifte protokollen for Bergen etter evt skifte etter Eric 1754/1755 og Anne Dorthe 1763, men uten å finne noe. Det behøver ike bety at det ikke finnes, men jeg har ikke sett noe. Der er ikke noe regidter til disse protokollene, så man må bla fra side til side i håp om å finne dem.

Her er vielsen til Sylvester Arnesen og (Ca)Trine Maria Ericsdtr. i Domkirken 19.06.1740

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=2270&merk=2270#ovre

Samme paret døper en datter Engel 22.04.1744. Her finner vi Hans, Berthe og Dorthe Ericsen blant fadderen, all barn av Eric Henrichsen og Anne Dorthe Abelsdtr. Lemmichen.

Og den 07.07.1745 døpes Sylvie Anna i DK. Her er Marthe Maria og Dorthe Ericsdøtre faddere.

Det fjerde barnet døpes 07.07.1745. Det er sønnen Arne. Men her er ingen Ericsen blant fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til # 189

I Kopp- og Kvegskatt 1683 finner vi informasjon om Borgere i Eid:

Thommis Meddelstrohm og Hustruen Maria Jørgensdatter...

Lodvig Hansen og Hustruen Maren Pedersdatter...

Isach Hansen  Ere Ung Karll.....

Abel Hansen Gastgieber og Hustrue Anna Caspersdatter.....

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Bergen stiftamt, R/Rc/L0068: Bergen stiftamt, 1683, s.216

https://media.digitalarkivet.no/rk20090702310717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Marianne, der fekk vi litt av kvart å bite på, m.a. beviset på at Abel verkeleg har vore gift med Anna Kaspersdtr. Mest sannsynleg er det den same som Hans Pederson var gift med og, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marianne Holck skrev:

Til # 189

I Kopp- og Kvegskatt 1683 finner vi informasjon om Borgere i Eid:

Thommis Meddelstrohm og Hustruen Maria Jørgensdatter...

Lodvig Hansen og Hustruen Maren Pedersdatter...

Isach Hansen  Ere Ung Karll.....

Abel Hansen Gastgieber og Hustrue Anna Caspersdatter.....

RA, Rentekammeret inntil 1814, Reviderte regnskaper, Stiftamtstueregnskaper, Bergen stiftamt, R/Rc/L0068: Bergen stiftamt, 1683, s.216

https://media.digitalarkivet.no/rk20090702310717

Ja, der fikk vi beviset på at Anne Caspersdtr. var gift med Abel Hansen (Lemmichen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit kvart svar utløyser nye spørsmål. 

Anne Kaspersdtr er sannsynlegvis identisk med den kona som Abel sende til tings i 1681 når han ikkje ville møte sjølv.

Men har vi med 2 Anne Kasperdtr å gjere? Eller kan dei ha blitt skilde, så Abel kan ha funne seg ny kone som er mor til borna? Anne Kasperdtr i 1720 har i alle fall tilsynelatande ikkje born, sidan der kjem brorsøner og arvar.

(Abel må vere død før 1692 då han blir kalla Sl. i følgje eit tidlegare innlegg frå Marianne Holck).

Nokon som har eit forløysande ord til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel skal etter hva jeg har notert være død rundt 1690. Han er i alle fall ikke å finne i 1701. De tre Abelsdøtrene vi har funnet må alle være født før 1690, ref ekteskap bl.a i 1712.

Jeg må på ny ha sovet i timen siden jeg ikke har fått med meg noe skifte i 1720. Derimot var det vel en eiendomsoverdragelse som fant sted på den tiden, eller er jeg helt på bærtur, igjen :-)

Der er rett nok en Abel Hansen på Tippelid i Eid i 1701. Han er 77 år gammel, men jeg vet ikke hvem han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg klipper frå bygdeboka: Ola Nilsson .... kjøpte br 1720 med Knut Berstad og Mons Rekve paa Voss, dei hadde ervt br. etter Anne Caspersd. enkja etter P.H. Lemmechen, farsyster deira.

Dei har altså fyrst arva, og så selt. 

Så vidt eg veit, er dette i den nyare utgåva (som eg ikkje har) endra til "enkja etter ABEL Lemmichen". Men det er i alle fall utanfor all tvil at den siste ektemannen til denne Anne er Hans P. Lemmichen; dei hadde ikkje born. Då er det problematisk om ho skal vere mor til Abel L sine tre døtre, så eg ser berre to løysingar:

- TO ulike Anne Kaspersdr. 

- Skilsmisse frå Abel som finn seg ei ny å få barn med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Familielandhjelp  1675, Nordfjord, fins mye informasjon. Jeg har forsøkt å transkribere det som angår "våre" personer - bl.a. får vi verifisert at Birgitte Mogensdatter var gift med Jørgen Knag. Det er mye viktig genealogisk informasjon i denne skatteliste; bl.a. mange kvinner med fullt navn!

Fint om noen andre kan sjekke min avskrift, eventuelt se om det er noe jeg har oversett:

Kong: Ma: Capitain Jørgen Knag med sin Hustru Birgitte Mogensdatter, deres børn ofuer 12 Aar gammel, Jørgen Jørgensen K: Agnete Hansdatter Lemmichen hans Stiffdotter Jfr. Sophie Jørgensdotter Knag ; deres børns Scholemester Offue Iversen(?).. (det er flere personer her..)

.

Peder Hansen Lemmichen , Borger, med sin hustru Birgitte Simensdatter, item hans Konis søster noch 2 tienestedrenge og en Bundepige ere 6 personer... 6 Rdl

.

Abell Hansen Borger, hans Søstre hafeder  medregnet?. er 3 Personer....3 Rdl

.

Isach Hansen Lemmiche og hans tienestedreng 2 personer ............2 Rdl

:

Lodvig Hansen Lemmiche med sin hudstrue hafuer en Bondedrng og en Pige fiire personer..........4 Rdl

https://media.digitalarkivet.no/rk20090629340156

Jeg tolker det som står under Abel som at han har to søstre boende hos seg. Medregnet Agnete som bor sammen med moren og stefaren, ser det altså ut til å være (minst) 3 søstre i familien. Andre som tolker det ulikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herleg, dette er slikt som eg er på jakt etter. Eg skal sjå om eg kjem meg gjennom med same resultat som du :-)

Redigert: Er det ikkje snakk om berre ei syster hos Abel, og ein dreng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider