Gå til innhold
Arkivverket

Tog Livet af sig selv ved at styrte sig udi et Vand. Er ikke jordefæstet, da ingen Bevilling er forevist

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Hehehe, jeg tenkte det, du gjorde det :)

I 1715, var det da mulig og søke om Bevilling eller Bevilgning ( vet ikke om denne søknaden evnt. måtte betales for) til å gifte seg (fetter og kusine) ? 

Om så ifall, var dette mulig om hun allerede var gravid ?

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dei kunne søkje om kongeleg løyve.

Det kosta ei avgift (etter evne og stand), som gjekk til næraste hospital (og var ei viktig inntektskjelde for nokre a hospitala).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Sigbjørn Sandsmark skrev:

Vi avla Time kirke et lite besøk for å se på gravsteinen til far til Arne Garborg, Eivind

Garborg Aadneson. Gravstøtten hans stod like ved kirkemuren. Far til Arne Garborg tok

sitt eget liv, og det var skikk den gang at den som hadde tatt sitt eget liv, skulle ligge utenfor kirkegårdsmuren. Men Eivind Garborg Aadnesen var en av bygdas fremste menn,

det ble derfor søkt både til Amtmann og Konge om å få gravlegge han i vigsla jord. Det fikk han, men ble lagt tett opp til kirkegårdsmuren

Dette med at det blei søkt "både til Amtmann og Konge", er det tilfelle, eller berre ei myte.
Det står ingenting spesielt om dette i ministerialboka for Lye når Even Aadnesen Garborg blei begraven 19. februar 1870, berre at "han hængte sig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sigbjørn Sandsmark said:

"Google" har flere myter om  Even Aadneson Garborg. Så det er ikke godt å vite sikkert.

om ein heller vil "vite", finst nok korrespondansen i eit (eller helst fleire) arkiv.

Arkivet til den aktuelle sokneprestarkivet (i Statsarkivet) er kanskje enklast å finne fram i.

Der skal alle breva til soknepresten ligge; og truleg førte han kopibok over utsende brev også.

Hadde han ein middels ordenssans eller meir (og ingen amatørgranskarar har rota det til), vil breva vere ordna kronologisk med ei mappe for kvart år.

Tidsrommet å leite i er nokså smalt, sidan dette var saker som av natur måtte avgjerast fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2017 den 22.06, Knut Holt Sandblost skrev:

Her lokalt ble de som tok sitt eget liv båret over kirkegårdsmuren (med hodet først). Siste gang mellom 1877 og 1897. Forklaringen jeg har hørt er at den døde ikke skulle finne veien ut av kirkegården dersom vedkommende ikke fikk fred i graven. I mine ører høres dette ut som en veldig gammel skikk, og jeg er usikker på om dem som tok sitt eget liv faktisk har blitt begravet "på utsiden". Finnes det noen skriftlige kilder som viser at dette faktisk skjedde? Jeg har sett skrevet at henrettede personer har blitt begravet på retterstedet, men det blir liksom noe annet.

Enig med deg. Ingen kan vise til en bevilling som jeg ettersøker i # 1, og alle bare refererer til ett lovverk fra Danmark/Sverige/Norge.

Så hva gjorde de egentlig lokalt ?  Feks i Lindås prestegj. i Hordaland ?

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Ivar Moe said:

Ingen kan vise til en bevilling som jeg ettersøker i # 1, og alle bare refererer til ett lovverk fra Danmark/Sverige/Norge.

Så hva gjorde de egentlig lokalt ?  Feks i Lindås prestegj. i Hordaland ?

Kan det heller vere slik at det er du som ikkje gidd/kan leite sjølv, og reknar med at andre skal finne ting for deg?

Lokalt heldt ein seg nok til lovverket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Kan det heller vere slik at det er du som ikkje gidd/kan leite sjølv, og reknar med at andre skal finne ting for deg?

Nå er det ikke alle som bare lever sitt liv her på dette forumet.

Som meg selv,, så vil jeg tro at det er det mange som ønsker å se på slekta, uten at dette nødvendigvis er hobby nr. 1.

Jeg er veldig takknemlig for den hjelp jeg har fått, og har veldig mye å takke mange her på forumet for.  Det prøver jeg så godt jeg kan å gjøre, og skulle jeg glemme noen så beklager jeg det.  

Den dagen jeg går inn for denne hobbyen med liv og sjel, skal jeg vie min tid til å hjelpe andre. Men først skal jeg leve ut noen andre drømmer jeg har.

Grunnen til at jeg i det hele tatt fattet interesse for slekta var at jeg ved et arveoppgjør plutselig fikk en ny familie. Dermed søkte jeg hjelp her. Og det har jeg jaggu meg fått..

Dermed ble slekt også en interessant og spennende/hobby.

Men er det flere med deg som synes at jeg bare er til plage og bør finne utav ting selv, så er det ok.  Da er det bare til å skygge unna mine innlegg.

Jeg er her for å bli.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dreg vel slutningane vel langt....

Ingen har lagt ut eit skanna brev med løyve i ei slik sak. Men du har fått oppskrifta på å finne eit slikt brev:

- leit i kyrkjeboka og finn ein sjølvmordar i som vart jordfesta (t.d. Lindås, om det var nokon der; evt. andre sokn i same området)

- finn brevet i det aktuelle sokneprestarkivet.

Dette er om lag så nær du kan rekne med å "få noko", utan å gjere noko sjølv. Du kan ikkje rekne med at andre spring på arkivet for å finne ting for deg - av grunnar du nettopp har gjort greie for.

Men om du ikkje finn noko anna:

Elling Jakobson Hasund (Ulstein på Sunnmøre), f. 1790 hengde seg i naustet 9.juli 1835. Det er ganske nær di sak i tid.

Brev frå sorenskrivaren (Sunnmøre) og amtmannen (Romsdals amt) ligg i arkivet til Ulstein sokneprest (Statsarkivet i Trondheim), mappa for 1835.

Ja, eg har sett og lest dei. Nei.... eg har ikkje skanna breva.  (Elling var bror til ein av t-t-oldefedrene mine.)

Eg har ikkje sett etter i lensmannen sitt arkiv (amtmannen kritiserer manglar ved vitneavhøyra, som venteleg låg til lensmannen). Men dette arkivet skal vere temmeleg mangelfullt, så det er neppe teke vare på noko der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Blir ikke noe bedre av at slike kommentarer blir slengt ut, har jo fått noe tilsvarende selv, tidligere jeg også, i en annen tråd. Da skrev jeg som rett er, at det passer seg ikke for en professor å skrive på denne måten, og det mener jeg fortsatt!  Du kan for eksempel gi råd om å lete selv, og hvor det er best å lete, men uten å bruke en slik anklagende tone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var no svært til indignasjon....

Dersom du tek deg tid (eg får vel ikkje skrive "gidd"?) til å lese tråden, så hadde han fått heilt konkrete råd om kvar dokument kunne vere å finne.

Det var altså ikkje godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indignasjon= Harme eller forargelse. Vet ikke om noen i denne tråden er det, det er ikke noe som jeg kjenner meg igjen i, treng ikke være forarget selv om en ikke liker hvordan alle innlegg er skrevet. Går an å påpeke ett og annet, uten å være det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det ble gjort gravearbeid ved Dolstad kirke i Vefsn fant man 8 lik i leirjord. De var helt intakte og man kunne bla se at de hadde hemper isteden for knapper i tøyet. De var gravlagt utenfor kirkegårdsmuren. Nå måtte likene flyttes pga gravearbeidet og det ble bestemt at de skulle graves ned i vigsla jord - så de kom dit tilslutt. Fra Vefsn er det også kjent at folk som ble henrettet ble gravd ned på avtetterstedet. Det er kjent at Hodene til to stykker ble satt på stake til skrekk og advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider