Gå til innhold
Arkivverket

Tilbakemld. nytt DA: Mye unødvendig luft i opplistingen av gårdsbeboere i FT

Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

I gamle DA fikk man opp gårdens beboere komprimert i en tabell - og med lite luft mellom. Jeg pleide ofte å sakse ut midtdelen fra resultatene (Fornavn, Etternavn, Husholdsstilling, Alder, Sivilstand og Yrke). Ytterkantene med database-ID og nytt hushold + Kjønn og forstørrelsesglass tok jeg ikke med. Da fikk jeg en fin skjermdump jeg kunne bruke i slektsbøker osv. 

Nå er det enormt mye luft og mange repetisjoner. En utskrift går over flere sider - og inneholder bare en tekst stripe på venstre side. I tillegg kommer det med lenker bak hver eneste person. Slik det er nå kommer jeg aldri til å skrive ut - og jeg kommer aldri til å ta skjermdump. Jeg kommer til å skrive av alt sammen i en tabell og lage en variant slik den var før, dessverre. 

Jeg ville gjerne hatt en mulighet for å generere en ny side - hvor man får ting presentert i en rubrikk eller en slags prosatekst. Det burde være mulig, selv om det er et avansert ønske.. :)

En knapp ved siden av "Del" kan hete f.eks. "Lag presentasjonsvisning" eller noe kortere. Ved klikk på denne bør man kunne få opp sjekkbokser ved hver enkelt person på gården. Da bør alle personene på gården vises - selv om det er 150... Man sjekker av for de personene man ønsker å ha med i visningen - og så klikker man på "Ferdig" nederst på siden f.eks. Resultatet ville jeg ha hatt for eksempel slik (ikke heng dere opp i at jeg bare har tatt med to av barna i søskenflokken, det er bare et eksempel.):

Ved folketellingen 1801 for Kvernes prestegjeld, Møre og Romsdal, fant vi disse på gården Follan:

Huusbonde Peder Arntsen, 55 år gammel (født ca. 1746) som var bonde og gaardbeboer av yrke. I sitt første ekteskap.

Hans kone Kirsti Ericsdatter, 46 år gammel (født ca. 1754). I sitt andre ekteskap. 

Deres børn Eric Pedersen, 21 år gammel (født ca. 1780) som var enroul. matros. Ugivt.

Deres børn Siri Pedersdatter, 18 år gammel (født ca. 1782). Ugivt.

(På Follan bodde også 75 andre personer ved tellingen.)

KILDE:

Follan var matr.nr/gnr: 2, løpenr/bnr: 1 og lå i tellingskrets 2 i Kvernes. 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058427002055

Alternativ til dette - og kanskje enklere er å lage en PDF-utskrift hvor dette listes opp i tabellformat slik som tidligere. Da kan man lage skjermdumper ut fra det man ønsker av nødvendig informasjon. Dersom husstander kunne ha vært oppdelt i egne tabeller ville det ha vært nyttig. Dette gjelder særlig FT1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en ting som er kommet høyt på prioritetslisten over endringer som skal gjøres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.