Gå til innhold
Arkivverket

Sølvskje

Alf Ketil Turøy
 Del

Recommended Posts

Hei ! Jeg fant denne sølvskjeen i noe hagejord som jeg fikk tilkjørt. Jorden kom fra Åsebø på Askøy. Det kan se ut som en dåpsgave, men jeg har ikke klart å finne noe i kirkebøkene. Datoen som er inngravert er 20/4-18. Noen her inne som er god på "detektivarbeid" ? Hadde vært kjekt å finne ut av det, kanskje etterkommerne hadde satt pris på fått den tilbake. :-)

A-K Turøy

20170617_105925.jpg

20170617_105940.jpg

20170617_110044.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant disse 2 som var født på denne datoen.Men ser ikke navnet Åsebø.

Margrethe f 20 april 1918.

SAB, Askøy Sokneprestembete, I/Id/L00A1: Fødselsregister nr. A 1, 1916-1928, s. 38
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060620040447

Herman Martin f 20 april 1918.

SAB, Askøy Sokneprestembete, I/Id/L00A1: Fødselsregister nr. A 1, 1916-1928, s. 39
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060620040448

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Du har helt sikkert rett i at det er fødselsdato. 20 april var på en lørdag i 1918, og søndager har vel "alltid" vært forbundet med dåp. Jorden som jeg fikk tilkjørt kan jo ha vært flyttet på flere ganger i dette tidsrommet. Litt kjedelig at det skulle dukke opp to stykker på denne datoen, men vi har da komt et stykke på vei, takket være deg. Skal prøve å finne ut mer om disse to.

Mvh.

Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullsmedens navn var Lars Herleiksen Aall (1876-1942). Han holdt til i Bergen i perioden 1911-1936. Mønsteret heter "Flat rose" (Kilde: Norske gull- og sølvstempler gjennom tidene 1500-1950 av Per Bredo Østby)

Kanskje du kommer litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Alf Ketil Turøy said:

. 20 april var på en lørdag i 1918, og søndager har vel "alltid" vært forbundet med dåp. J

Det stemmer vel ikkje heilt. Iallfall ikkje nok til å utelukke dåp på andre dagar.

Og tradisjonen med sylvskei som dåpsgåve og innrissa dåpsdato er relativ sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.