Gå til innhold
Arkivverket

Christian Dyrhuus Christiansen 1721 el. 1724 - har sekundærkilder, finner ikke primær

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

OBS! Jeg oppdaget nettopp at jeg har snublet når jeg skrev overskriften uten at jeg tror det har hatt betydning for jobbinga med saken. Det skulle stått Christian Dyrhuus Hendrichsen, og ikke Christiansen. 

Nå mener jeg bestemt at det heller ikke skulle stått Dyrhuus. Jeg tror vedkommende som har lagt inn denne mannen i geni.com har blandet sammen to familier. Jeg kunne blitt mer sikker om jeg var i stand til å lese de lenkede skiftene. Men det er for krevende for meg og litt for omfattende til at jeg tør legge det ut til vennligsinnede å gjøre jobben.

Mitt håp var at jeg her kunne komme i kontakt med noen som jobbet med samme slekt. Jeg har jo ikke klart å finne primærkilde til Christians dåp. Det er vel mye sannsynlig at Wenche i #6 har rett når hun skriver: "Ifølge skiftet i 1736 så skal Christian være 18 år. Dvs. født 1718 og da vil vi ikke finne han i KB, starter først 1721." Når han dør i 1803 står det at han er 82 år og det skulle gi 1721, men der har jeg ikke funnet han.

Christian Hendricsen på geni.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rett etter at jeg skreiv forrige innlegg fant jeg noe som fører meg tilbake til Dyrhuus igjen. I en annen tråd på brukerforumet om en annen del av slekta mi leste jeg dette:

”Flosta bygdebok 1. Sjøfart” gir Dag Bakka jr. en bred presentasjon av skipsfartsmiljøet i Narestø på 1700-tallet, og da var det noen personer som gjorde seg særlig sterkt gjeldende: Først og fremst Asbjørn Tjøstolvsen (1718-1790) og hans to svigersønner Søren Tybring Speilberg (1748-1810) og Christian Dyrhuus Henrichsen (1720-1803). Om Asbjørn Tjøstolvsen kan vi bl.a. lese at han var svært aktiv både som skipper og reder, og at han etter hvert samlet seg store verdier ved å investere i eiendom. Han lånte også ut penger mot sikkerhet i jord, og det hendte jo at folk ikke kunne betale tilbake…"  Tråden er: Asbjørn Jensen Borch og hustru Ingeborg Marie Christiansdtr. giftet seg i Dybvåg, Aust Agder 07.01.1815. Men hvem var de og hvor kom de fra? Startet av Rune Thorstensen, Mars 26

Jeg har kopi av de sidene som er aktuelle for meg far den boka. Hadde glemt at jeg måtte ha sett Dyrhuus-navnet på Christian der. Står på s. 51. Må kontakte han som skreiv dette innlegget og håpe på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den bygdeboken du refererer til er av nyere dato, så er et ikke den "Flostaboken" det refereres til i Dypvågbøkene, som ble utgitt i 1965. Kanskje Flosta Historielag har noe å bidra med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "heller" nå til at vi snakker om samme familie her, Arne-Sten - og bevisene bør ligge i et av de skiftene som verken du eller jeg føler oss kapable til å tolke. Håper likevel noen kan bidra til å avklare dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2017 den 22.28, Arne-Sten Christiansen skrev:

Lurer på om det kan være sammenblanding av to familier. I Flosta bygdebok fra 2014 er Hendrich Nielsen (d. 1736) først gift med Ingeborg Evensdatter og så med Maren Jacobsdatter. Om Maren (evt. Margrethe) skulle være datter til Christian Dyrhuus, hvorfor da Jacobsdatter. Dette paret har en sønn Christian (1720-1803) som ble gift med førs Susanne Evensdatter og siden med Helen Marie Asbjørnsdatter. (I omtalen av Christian sin familie står det at han levde fra 1724-1803. Altså ikke samsvar på fødselsår.) Christian hadde disse søsknene (alle med Maren som mor):

Ingeborg f. 1714

Jacob f. 1716

Marthe f. 1718

Birgitte f. 1718 (Tvilling, må det vel bli da.)

Maren f. 1724 (Om det stemmer, må Christian enten være tvilling eller født et annet år, slik som i denne listen f.eks. 1720)

Ja, det er nok her snakk om en sammenblanding av to familier. Henrik Nielsen Skare og Henrik Adeler er ikke samme person, men ifølge sekundærkilder var de etter tur gift med samme kvinne: Ingeborg Evensdatter.  Henrik Nielsen hadde ingen tilknytning til Danmark. Han var født og oppvokst på Skare (Tromøya), i likhet med faren og farfaren. Det er all grunn til å være skeptisk til disse opplysningene.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør nok lurt i å glemme Henrik Adeler i denne sammenheng.  I diverse sekundærkilder opplyses det at han ble født i 1660 og døde i 1718. Det kan tyde på at den personen det siktes til, er identisk med han som er presentert slik av Jon Lauritz Quisling i Gjerpen. En Bygdebok. Bd. I Gaardshistorie (Kristiania 1921):

"Henrik Adeler var en søn av Nils Adeler i hans første egteskap. Han var født i 1660 og blev i en alder av 32 aar amtmand i Bratsberg efter sin far, som vek pladsen for ham i 1692. I 1684 var han blit sekretær i kancelliet og i 1691 assessor i hof‑ og stadsretteni i Kjøbenhavn. Efter at ha været amtmand i Bratsberg i 18 aar, til l710, forflyttedes han som stiftamtmand til Kristians­sand, hvor han var 1711‑1718, da han døde paa søndre Brække den 8de februar 1718 under et besøk i Skien eller til sine eiendomme ved Skien. 1704‑1711 var han ogsaa medlem av “Slots­loven”, og bar titel først av justisraad, senere av etatsraad. Hans skatteprotokol fra 1703 eksisterer endnu og opbevares nu paa museet. [14]

I 1686 var Henrik Adeler blit gift med en datter av borger­mesteren i Kjøbenhavn, Drude Hansdatter Bladt. Efter hendes død blev han anden gang gift med en dansk enke, Margrete Hans­datter Struch, der tidligere hadde været gift med sogneprest til Marslev paa Fyen, Hans Jensen Bornemann (død 1690)".

Sitatkilde: http://slekt.org/books/quisling/gaard1/005.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det flere steder i denne tråden hevdes at det ikke finnes kirkebøker for Flosta fra før 1721. Det er ikke riktig. Det finnes klokkerbøker helt fra 1699. Problemet er imidlertid (som for Holt) at de er ført kronologisk - og at foreldrenes navn vanligvis ikke er oppgitt . Dersom Christian er døpt i Flosta, bør det imidlertid fremkomme om navnet Dyrhuus er nevnt. Nå er det jo ikke sikkert han er døpt i Flosta. Et alternativ kan være Tromøy (eller Austre Moland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St. Michels Dag 1720 var "Hendrich Nielssøns Kone i Narstø i Kirken". Det vil altså si at hun ble "introdusert" etter en fødsel. Se nederst på høyre side:
https://media.digitalarkivet.no/kb20070523320497

Jeg har bladd bakover i klokkerboka uten så langt å finne noen korresponderende dåp.  Enten er den ikke innført, eller så må barnet være døpt i en nabokirke. Naturlige alternativer kan være Dypvåg, Holt eller Tromøy (alternativt Austre Moland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddbjørn Johannessen skrev:

Vi gjør nok lurt i å glemme Henrik Adeler i denne sammenheng.  I diverse sekundærkilder opplyses det at han ble født i 1660 og døde i 1718. Det kan tyde på at den personen det siktes til, er identisk med han som er presentert slik av Jon Lauritz Quisling i Gjerpen. En Bygdebok. Bd. I Gaardshistorie (Kristiania 1921):

"Henrik Adeler var en søn av Nils Adeler i hans første egteskap. Han var født i 1660 og blev i en alder av 32 aar amtmand i Bratsberg efter sin far, som vek pladsen for ham i 1692. I 1684 var han blit sekretær i kancelliet og i 1691 assessor i hof‑ og stadsretteni i Kjøbenhavn. Efter at ha været amtmand i Bratsberg i 18 aar, til l710, forflyttedes han som stiftamtmand til Kristians­sand, hvor han var 1711‑1718, da han døde paa søndre Brække den 8de februar 1718 under et besøk i Skien eller til sine eiendomme ved Skien. 1704‑1711 var han ogsaa medlem av “Slots­loven”, og bar titel først av justisraad, senere av etatsraad. Hans skatteprotokol fra 1703 eksisterer endnu og opbevares nu paa museet. [14]

I 1686 var Henrik Adeler blit gift med en datter av borger­mesteren i Kjøbenhavn, Drude Hansdatter Bladt. Efter hendes død blev han anden gang gift med en dansk enke, Margrete Hans­datter Struch, der tidligere hadde været gift med sogneprest til Marslev paa Fyen, Hans Jensen Bornemann (død 1690)".

Sitatkilde: http://slekt.org/books/quisling/gaard1/005.html

Dette er så overbevisende at jeg tror denne saken løst når det gjelder hvem som er rett Hendrich i min familie. Jeg har mottatt en omfattende slektsoversikt fra en kontakt på gruppen "Vi som driver slektsforskning" i Facebook der denne feilen også finnes. Den er nok sikkert ganske utbredt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Oddbjørn Johannessen skrev:

St. Michels Dag 1720 var "Hendrich Nielssøns Kone i Narstø i Kirken". Det vil altså si at hun ble "introdusert" etter en fødsel. Se nederst på høyre side:
https://media.digitalarkivet.no/kb20070523320497

Jeg har bladd bakover i klokkerboka uten så langt å finne noen korresponderende dåp.  Enten er den ikke innført, eller så må barnet være døpt i en nabokirke.

Takk, men sliter med å se hvor på denne sida dette står. Hva er det når det i kronologiske listet står mange navn under hverandre med tellestreker bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Takk, men sliter med å se hvor på denne sida dette står. Hva er det når det i kronologiske listet står mange navn under hverandre med tellestreker bak.

Aller nederste innførsel på høyre side.  Navnene med tellestreker er oversikt over nattverdsgjester. Tellestrekene angir hvor mange i husstanden som har vært "til Guds Bord".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn lenke til et skiftekort som har med noen av personalopplysningene fra skiftet etter Henrik Nielsen Narestø (1736/1737).  Det er noen utfyllende slektsopplysninger på neste side (baksiden av kortet).  Anders Nielsen Skare var Henrik Nielsens halvbror, noe som også fremgår av originalskiftet. Anders' mor (altså Henriks stemor) var søster til en av mine aner.
https://media.digitalarkivet.no/sk11214090921085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra det som er klarlagt her nå, så vil jeg anse dette som et godt eksempel på hvordan helt feilaktige slektsopplysninger spres og kopieres i slektstrær i Geni, Ancestry osv., i dette tilfellet tydeligvis med bakgrunn av en teori i en bygdebok, til tross for at teorien settes under tvil i en nyere bygdebok. Så dessverre Arne-Sten så er du nok ikke etterkommer av den kjente Holt-presten Christian Dyrhuus datter, eller av den kjente danske embetsmannen Heinrich Adeler, men av god gammel Tromøy-slekt. Det viktigste med det er å vite at slik er det, så får vi håpe andre etterkommere også får det med seg etter hvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg sitere litt fra Flosta bygdebok 1. Sjøfart av Dag Bakka jr. (Flosta historielag 2010):

"Det andre store navnet på listen er Christian Dyrhuus Henriksen (1720-1804).
(Her spriker kildene, D&J holder seg til Perleff som knytter ham til dansk toller Heinrich Adeler og Maren (Margrethe) Dyrhuus som kanskje var  datter til sogneprest Christian Dyrhuus i Holt (død 1720).  Eirik Knudsen har belegg for at han var sønn av Henrik Nilsen, som hadde giftet seg med Ingeborg Evensdatter, enke etter Rasmus Larsen  med St. Maria. Etter Ingeborgs død giftet Henrik seg på ny med Maren Jacobsdatter og fikk med henne fem barn, blant dem Christian. Spørsmålet er i så fall hvor navnet Dyrhuus kommer fra?)".

De kildene Dag Bakka jr. refererer til i det siterte, er følgende:
- Daniel Danielsen og Sophus Jenssen (D&J): Dypvåg gårds- og slektshistorie, 1958 m.v.

- Morten Perleff: "Flosta sogn før og nu". Særtrykk fra Vestlandske Tidende 1929.

- Eirik Knudsen: "Fra strandsitterbruk til rederieiendom. Bebyggelsesutviklingen i en del av Narestø". I Gammelt fra Flosta. Årsskrift nr. 2 fra Flosta historielag 1987.

Dag Bakka jr. opplyser følgende i en fotnote (nr. 55, s. 75): "Slektsforholdene til Christian Henrichsen skiller seg her fra fremstillingen hos Danielsen & Jensen side 1940 og bygger på granskningen til Eirik Knudsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viser til mitt innlegg nr. 19 når det gjelder Dypvågbøkenes fremstilling av "slektsforholdet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Jeg viser til mitt innlegg nr. 19 når det gjelder Dypvågbøkenes fremstilling av "slektsforholdet".

Det later til at det kan være Morten Perleff som er opphavsmann til den feilaktige Adeler-koblingen. Når det gjelder Dyrhuus-navnet, så er det likevel neppe tatt helt ut av luften - for så vidt jeg husker, ble et av Christian Henrichsens barnebarn døpt Christian Dyrhuus.  Jeg skal se om jeg finner kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. Dyrhuus-navnet:  I Flosta bygdebok II, bind 2 Gårder, bruk og bebyggere, Flosta historielag 2014 (hovedforfatter: Anne Tone Aanby) nevnes en familie som bodde i Kalvesund noen år (s. 399-400).  Eiendommen det er snakk om, er gnr. 69, bnr. 59 - et hus som ligger helt nede ved vannet (og som i nyere tid i en årrekke var eid av forfatter og billedkunstner Finn Strømsted).  Familefaren, Rasmus Andersen (1779-1830) var skipper og los - og kona hans, Helene Marie Christiansdatter (1786-1819) var datter til Christian Dyrhuus Henrichsen og Lene Marie Asbjørnsdatter.  Den eldste sønnen, f. 1807, fikk navnet Christian Dyrhus (angivelig oppkalt etter morfaren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se her:  

Rasmus Andersen Narestøs og Hellene Christiansdatters barn Christian Dyrhuus døpt i Flosta kirke 26. juli 1807:
https://media.digitalarkivet.no/kb20070601320656

Familien var, ifølge Flosta bygdebok, bosatt noen år i Narestø - i Christian Dyrhuus Henrichsens hus - før de flyttet til Kalvesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også notert det, Oddbjørn - 2 faktisk. Sønn til datteren Dorthe Marie g.m. Ole Andersen Narestø, Christian Dyrhuus Olsen f. 1801, og sønn til datteren Helene g.m. nevnte Oles bror, Rasmus Andersen, som du refererer til, f. 1807, Christian Dyrhuus Rasmussen. Den førstnevnte Christian Dyrhuus Olsen ble igjen oppkalt ved dattersønnen Christian Dyrhuus Olsen f. 1857. Så navnet går igjen, men hvordan begynte det tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg ta med som en kuriositet at prost Christian Dyrhuus' nevø, Bendix Dyrhuus var residerende kapellan i Holt prestegjeld i perioden 1740-1748 (bosatt i Austre Moland prestegård). Han betjente bl.a. Flosta kirke i denne perioden, og sannsynligvis var det han som viet Christian Dyrhuus Henrichsen første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne nærmere opplysninger om hvor Dyrhuus-navnet kommer fra, vil en nærmere identifisering (om mulig) av Maren Jacobsdatters opphav være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Utfra det som er klarlagt her nå, så vil jeg anse dette som et godt eksempel på hvordan helt feilaktige slektsopplysninger spres og kopieres i slektstrær i Geni, Ancestry osv., i dette tilfellet tydeligvis med bakgrunn av en teori i en bygdebok, til tross for at teorien settes under tvil i en nyere bygdebok. Så dessverre Arne-Sten så er du nok ikke etterkommer av den kjente Holt-presten Christian Dyrhuus datter, eller av den kjente danske embetsmannen Heinrich Adeler, men av god gammel Tromøy-slekt. Det viktigste med det er å vite at slik er det, så får vi håpe andre etterkommere også får det med seg etter hvert..

Det hadde jo vært artig å være beslektet med Cort Adeler (Var det en av danskbåtene som var oppkalt etter han en gang.) Men mitt utgangspunkt var først og fremst å finne innførsel av dåp til Christian. Jeg hadde da ikke noe tanke om noe Adelerslekt. Jeg liker, som nevnt, ikke å legge noen inn i slektsprogrammet mitt uten å ha minst en primærkilde. Nå har jeg jo fått primærkilde på ekteskapet til Christian og Helen Marie takket være denne tråden. Og jeg har deres navn ved dåpen til deres sønn og min 3xtippoldefar Henrik Asbjørn Christian Narestø. 

Så problemet med manglende dåpsinnførsel for Christian går mest på å få sikker dokumentasjon for foregående ledd. Jeg går nå ut i fra at det er Hendrich Nielsen Skara, men som sagt problem med å legge han inn i slektprogrammet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Det hadde jo vært artig å være beslektet med Cort Adeler (Var det en av danskbåtene som var oppkalt etter han en gang.) Men mitt utgangspunkt var først og fremst å finne innførsel av dåp til Christian. Jeg hadde da ikke noe tanke om noe Adelerslekt. Jeg liker, som nevnt, ikke å legge noen inn i slektsprogrammet mitt uten å ha minst en primærkilde. Nå har jeg jo fått primærkilde på ekteskapet til Christian og Helen Marie takket være denne tråden. Og jeg har deres navn ved dåpen til deres sønn og min 3xtippoldefar Henrik Asbjørn Christian Narestø. 

Så problemet med manglende dåpsinnførsel for Christian går mest på å få sikker dokumentasjon for foregående ledd. Jeg går nå ut i fra at det er Hendrich Nielsen Skara, men som sagt problem med å legge han inn i slektprogrammet mitt.

Selv om dåpsinnførselen ikke er funnet, så har vi i hvert fall dokumentasjon på at Henrik Nielsen Narestø og Maren Jacobsdatter fikk et barn i 1720.  Det må ha vært Christian, jf. at han er oppgitt som 16 år gammel ved skiftet etter faren i 1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider