Gå til innhold
Arkivverket

Christian Dyrhuus Christiansen 1721 el. 1724 - har sekundærkilder, finner ikke primær

Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en viss respekt for Morten Perleff (1862-1952), ikke minst p.g.a. hans utførlige dokumentasjon omkring Eidbo-slekten, publisert i 1921, dels med grunnlag i Tarjer Halvorsdatters oppgivelsesskifte/delingsbrev datert den 10/6-1625. Morten hadde juridisk embetseksamen, og arbeidet som overrettssakfører i Trondheim, noe som skulle tilsi at han hadde en viss seriøsitet i sine antagelser. Nå kan vi jo utelukke at prestedatteren Maren Margrete f. ca. 1711 var mor til vår hovedperson Christian Dyrhuus Henriksen, siden hun i  beste fall var 9 år da Christian ble født, men kan selveste prestefruen Margrete ha født Christian utenfor ekteskap, med den sikkert sjarmerende og velbemidlede Heinrich Adeler som barnefar ? Og ble Christian så plassert hos et av prestens fortrolige og lojale sognebarn, Henrik Nielsen Narestø, til oppfostring ? Men ville i så fall Henriks kone Maren virkelig stå frem og bli introdusert i kirken i 1720 om hun ikke var Christians biologiske mor ? Det er mange "høytstående" personer involvert her, og mye kan ha stått på spill, men jeg spør av respekt for Morten Perleff. Det synes klart at Heinrich Adeler døde i 1718, men vi har jo dessverre ikke dåpsregisteringen til Christian Dyrhuus Henriksen, så han kan jo ha blitt født tidligere ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Jeg har en viss respekt for Morten Perleff (1862-1952), ikke minst p.g.a. hans utførlige dokumentasjon omkring Eidbo-slekten, publisert i 1921, dels med grunnlag i Tarjer Halvorsdatters oppgivelsesskifte/delingsbrev datert den 10/6-1625. Morten hadde juridisk embetseksamen, og arbeidet som overrettssakfører i Trondheim, noe som skulle tilsi at han hadde en viss seriøsitet i sine antagelser. Nå kan vi jo utelukke at prestedatteren Maren Margrete f. ca. 1711 var mor til vår hovedperson Christian Dyrhuus Henriksen, siden hun i  beste fall var 9 år da Christian ble født, eller noen annen datter for den saks skyld, men kan selveste prestefruen Margrete ha født Christian utenfor ekteskap, med den sikkert sjarmerende og velbemidlede Heinrich Adeler som barnefar ? Og ble Christian så plassert hos et av prestens fortrolige og lojale sognebarn, Henrik Nielsen Narestø, til oppfostring ? Men ville i så fall Henriks kone Maren virkelig stå frem og bli introdusert i kirken om hun ikke var Christians biologiske mor ? Det er mange "høytstående" personer involvert her, og mye kan ha stått på spill, men jeg spør av respekt for Morten Perleff..

Denne var spenstig. Men kan det være så enkelt som Berit har antydet tidligere i tråden at noen barn fikk med seg navn fra presten som døpte? Jeg var ellers inne i noen av disse kronologiske listene (tror jeg det var) som jeg sliter å forholde meg til. Det var et navn som gikk igjen flere steder: Madame Dyrhuus. Jeg fikk ikke tak i hvorfor. Kan hun ha vært en populær fadder/gudmor, og så fikk barnet dette navnet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Jeg har en viss respekt for Morten Perleff (1862-1952), ikke minst p.g.a. hans utførlige dokumentasjon omkring Eidbo-slekten, publisert i 1921, dels med grunnlag i Tarjer Halvorsdatters oppgivelsesskifte/delingsbrev datert den 10/6-1625. Morten hadde juridisk embetseksamen, og arbeidet som overrettssakfører i Trondheim, noe som skulle tilsi at han hadde en viss seriøsitet i sine antagelser. Nå kan vi jo utelukke at prestedatteren Maren Margrete f. ca. 1711 var mor til vår hovedperson Christian Dyrhuus Henriksen, siden hun i  beste fall var 9 år da Christian ble født, eller noen annen datter for den saks skyld, men kan selveste prestefruen Margrete ha født Christian utenfor ekteskap, med den sikkert sjarmerende og velbemidlede Heinrich Adeler som barnefar ? Og ble Christian så plassert hos et av prestens fortrolige og lojale sognebarn, Henrik Nielsen Narestø, til oppfostring ? Men ville i så fall Henriks kone Maren virkelig stå frem og bli introdusert i kirken om hun ikke var Christians biologiske mor ? Det er mange "høytstående" personer involvert her, og mye kan ha stått på spill, men jeg spør av respekt for Morten Perleff..

Jeg har nå funnet en skannet utgave av Morten Perleffs publikasjon "Flosta før og nu" (1929) i bokhylla.no - men jeg kan ikke se at han overhodet nevner hypotesen om at Christian Dyrhuus Henrichsen skal ha vært sønn til Heinrich Adeler.  Begge to nevnes, men Chr. D. Henrichsen bare i forbindelse med rederivirksomhet - og så skriver han at "danskfødt tolder Heinrich Adeler" skal ha bygd et hus i Narestø (nr. 32). Det er eneste gang jeg finner Adeler omtalt i publikasjonen.

http://www.nb.no/nbsok/nb/f48100a7e9e7f2f0c30e47a2b6f4ae96?index=1#77

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Danielsen og Jenssen (Dypvåg-bøkene) refererer til "Flosta-bøkene" som kilde for hypotesen om Heinrich Adeler som far til Christian Dyrhuus Henrichsen.  Hvilke Flosta-bøker?  De eneste eldre fremstillingene av Flostas historie jeg kjenner til, er ovenfor nevnte Flosta før og nu (1929) av Morten Perleff og en "føljetong" fra Tvedestrandsposten, utgitt samlet i 1937: "Gammelt fra Flosta" av Sv. Svensen (forfatteren av bygdeboka for Holt og en jubileumshistorie for Tvedestrand).  

Siden Perleff beviselig ikke nevner denne hypotesen, er det nærliggende å tenke at det er Svensen som er kilden, men at Dag Bakka jr. (uten å sjekke) har antatt at Danielsen og Jenssen refererer til Perleff.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Berit Knudsen skrev:

Om du allerede har dette skiftet så se bort fra det.

Skifte etter Henrich Nielsen Narestø i 1736. 2.gm. Maren Jacobsdatter. Det består av 3 kort.  https://media.digitalarkivet.no/sk11214090921085

Alder er ikke alltid helt riktig.

Takk, jeg fikk den nettopp og det gledelige er at disse er lette å lese. Det er jo heller ikke gotisk skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Oddbjørn Johannessen said:

Jeg ser nå at Danielsen og Jenssen (Dypvåg-bøkene) refererer til "Flosta-bøkene" som kilde for hypotesen om Heinrich Adeler som far til Christian Dyrhuus Henrichsen.  Hvilke Flosta-bøker?  De eneste eldre fremstillingene av Flostas historie jeg kjenner til, er ovenfor nevnte Flosta før og nu (1929) av Morten Perleff og en "føljetong" fra Tvedestrandsposten, utgitt samlet i 1937: "Gammelt fra Flosta" av Sv. Svensen (forfatteren av bygdeboka for Holt og en jubileumshistorie for Tvedestrand).  

Siden Perleff beviselig ikke nevner denne hypotesen, er det nærliggende å tenke at det er Svensen som er kilden, men at Dag Bakka jr. (uten å sjekke) har antatt at Danielsen og Jenssen refererer til Perleff.

Takk for at du tok deg tid til å avklare dette bedre, Oddbjørn. Glad det ikke var Perleff som har forårsaket forvirringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør oppmerksom på at jeg har bedt moderator endre tittelen på dette emnet. Jeg kom som tidligere nevnt, til å bruke Christiansen som etternavn i stedet for Hendricsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Jeg gjør oppmerksom på at jeg har bedt moderator endre tittelen på dette emnet. Jeg kom som tidligere nevnt, til å bruke Christiansen som etternavn i stedet for Hendricsen. 

Fått automatisk tilbakemelding om at det kan ta litt tid på grunn av ferieavvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med at jeg gjennom Facebook har kommet i kontakt med Haavard Wæringsaasen som har tilknytning til Narestø. Han har sendt meg en slektsoversikt der feilen med Adeler er med, men som ellers er interessant. Han har foreslått meg til FB-gruppe for Narestø for at jeg kan komme i direkte kontakt med folk der. Jeg tenker kanskje å ta en tur dit tidlig i august.

Dessuten sendte han meg et skutebilde der det nederst står Captain Chr. Henriksen. Jeg tenkte først det var mannen vi her har jobbet med. Men når jeg så nærmere på meldingen fra Haavard, viste det seg at han kjente til et årstall og navn på båten. Han skriver: "På trykket står det "Captein Chr. Henrichsen" og antagelig 1856. Kan ikke tyde mer. Bak står det "Juno" og Narestø. Må vel da være Christian Hendriksen 1807-1868." Denne Christian må være min tippoldemor Henrikke Susanne Henriksdatters bror. 

19756605_152700485298929_2575803668802979096_n.jpg

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helge Berntsen skrev:

Her er en lenke til Flosta Historielag Arne-Sten. De har produsert en mengde interessante publikasjoner gjennom årene, inkludert storverket Flosta Bygdebøker utgitt i 2014. Anbefales !

http://flostahistorielag.no/

Har vært inne og sett på nettsidene til historielaget. Jeg har fjernlånt Flosta bygdebok II gårder, bruk og beboere, bind 3 og Flosta bygdebok I Sjøfart, og tatt kopier av de sidene jeg mente var viktigst for meg. Om jeg reiser til Arendal og Narestø i august slik planen er, ønsker jeg å kjøpe bygdebøkene som bare selges samlet og koster en del, samt at det er tungt å sende. De er så nye at det er vel tvilsomt vi får dem i digital utgave med det første?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Arne-Sten Christiansen skrev:

Har vært inne og sett på nettsidene til historielaget. Jeg har fjernlånt Flosta bygdebok II gårder, bruk og beboere, bind 3 og Flosta bygdebok I Sjøfart, og tatt kopier av de sidene jeg mente var viktigst for meg. Om jeg reiser til Arendal og Narestø i august slik planen er, ønsker jeg å kjøpe bygdebøkene som bare selges samlet og koster en del, samt at det er tungt å sende. De er så nye at det er vel tvilsomt vi får dem i digital utgave med det første?

Det er også utgitt et eget registerhefte (personregister) til alle bindene, inkl. sjøfartsbindet.  Veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
På 10.7.2017 den 15.18, Arne-Sten Christiansen skrev:

Det ble visst aldri gjort. Problem å melde slikt i en ferietid sikkert. Litt dumt at det står feil med tanke på andre som kan være interessert i samme slekt seinere. Må kanskje gjøre et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider