Gå til innhold
Arkivverket

Inger/ Ingeri Johnsen/ Johnsdatter fra Holt i Aust Agder

Monica Hegglid Berthelsen
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Knut Holt Sandblost skrev:

En annen mulighet er selvfølgelig at Aase, datter av Jon Jensen, døpt 9. september 1798, er feilskrift for Ingrid ..

Der har du selvsagt et poeng, Knut - men siden Jon Jensen hadde ei ny Aase til dåpen i 1802, er det ikke usannsynlig at hun som ble født i 1798, døde som liten.  Vi får sjekke kirkeboka :-)

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase Johnsdatter Verket begravet 29. april 1799 - 1/2 år gammel:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070601330797

Dette er jo godt forenlig med at John Jensens datter Aase ble døpt 19. september 1798.  Det er, så vidt jeg har kunnet se, ingen andre Aase Johnsdatter som kan passe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Oddbjørn Johannessen said:

Jeg tror fremdeles at denne Ingri er den beste kandidaten, og at John Jensen i 1829 er feilskrift for John Syversen.  Denne Ingri er altså født på Imeland i Åmli, som - sammen med Furland - har hatt en nær tilknytning til Næs Jernverk.  Vi kan også legge merke til at Ingri er døpt i Holt kirke, og at innførselen i kirkeboka for Åmli har skjedd etter melding fra degnen Meldahl i Holt.  Alle fadderne er fra Holt og Tvedestrand.

Jon Syversen var av Imeland-slekt, og vi vet vel ikke hvor Berte Andersdatter hadde sine røtter. Da er det jo litt underlig at alle faddere er fra Holt og Tvedestrand ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Aase nr 1 var døpt 9 sept 1798(# 13)

?

Ei Aase Johnsd ....1/2 år, død 29 april 1799.

https://media.digitalarkivet.no/view/9532/85

Det har du rett i (9. september). Jeg leste i farten "d.9" som "19".  Det endrer imidlertid ikke på opplysningen om at Aase var (ca.) 1/2 år da hun ble begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Jon Syvertsen var av Imeland-slekt, og vi vet vel ikke hvor Berte Andersdatter hadde sine røtter. Da er det jo litt underlig at alle faddere er fra Holt og Tvedestrand ?

Nei, det er ikke så underlig. Det var mye samrøre over flere generasjoner mellom Imeland og Furland og nabogårdene i Holt, først og fremst Lindland, Hegland og Kroken (og dessuten jernverket).  Jon Syvertsen og Berthe Andersdatter giftet seg 23. november 1781, og da hadde begge Imeland som "adresse".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det virkelig mye interessant. Nå har jeg litt å studere på. Vi får håpe vi kan få en endelig avklaring på denne Inger/ Ingri, men jeg må nok si meg enig med Oddbjørn i forhold til "kandidaten" fra Åmli. Dette blir det interessant å jobbe videre med.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider