Gå til innhold
Arkivverket

Savolaxere, tavestere

Lise Stensby
 Del

Recommended Posts

Jeg vet et emnet har vært debattert tidligere, men jeg kommer ikke helt til bunns i det etniske opphavet. Min bestemor, født på Austmarka med finske foreldre, hadde en utflytende nese, som var stor nederst og vldig smal over neseryggen. Og så var hun kølsvart i håret. Jeg så igjen et arkivprogram fra 1982 om Finnskogen. Og der var blant andre Åsta Holth, med akkurat samme type nese.

De var jo langt i fra blonde og blåøyde, noen av dem (kvasiutseendet til finnene). Mitt spørsmål er da om noen har forsket på etnisitet til skogfinnene, eller er det bryet verdt å gi det et forsøk?

Med håp om svar fra

Lise Stensby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser Kari Tarkiainens verk Finnarnas Historia i Sverige finner du hva en del svenske "raseforskere" har skrevet, i Gottlunds dagbøker fra reisene på Finnskogen finner du noen få skildringer bl.a. at det var vanlig med en såkalt romersk höjning på nesen hos skogsfinnene Vi er mange med skogfinne-ætt som har tatt DNA-test og i alle fall jeg fikk likheter med jakuterne i Øst-Sibir. PÅå den annen side er alle på min farsside blåøyde mens jeg selv er mørk som en spanjol, som familiesagnet om en spansk sjømann på min morsside (Trøndelagskysten) skulle forklare les også "Etnogenesen av de finsk-ugriska folken" (artikkelsamling ved Erik Nilsson Mankok her finnes tabeller over alle folkene og deres såkalte "mongoloide index" finner fra Ristiina og Iisalmi scorer høyt her. Dette var bare noe av det jeg har notert. (har dog ikke sidetallet til Gottlund og husker ikke om det var 1817 eller 1821 (men trolig 1817).

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn: Nå er det vel ikke særlig stor grunn til å stole så veldig mye på Erik Nilsson Mankoks hypoteser i 2017, hvor dna-analyser forteller mye om den "etniske sammensetningen" i de enkelte områdene av Europa, inkludert Finland.

For øvrig bør man passe seg vel for å falle for stereotypisk tenkning om at finner ser sånn og sånn ut, eller nordmenn slik og slik. Variasjonen innen de enkelte befolkningsgrupper er selvsagt stor.

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for all del. De to nevnte damene har bare et så karakteristisk utseende. Med sine svarte, plirende, små øyne ser min bestemor, hennes foreldre og søsken veldig fremmedartete ut.Jeg har bare arvet de høye kinnbena. 

Hvordan går jeg fram for å ta en DNA-test? 

Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal det i rettferdighetens navn sies at Nilsson-Mankoks bok er bygd opp av artikler skrevet av russiske og estiske vitenskapsfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lise Stensby skrev:

Ja, for all del. De to nevnte damene har bare et så karakteristisk utseende. Med sine svarte, plirende, små øyne ser min bestemor, hennes foreldre og søsken veldig fremmedartete ut.Jeg har bare arvet de høye kinnbena. 

Hvordan går jeg fram for å ta en DNA-test? 

Lise

Selv har jeg tatt en dna-test på ftdna.com, og fått den videre analysert på gedmatch.com. Det er bare å bestille på nett, og så får du tilsendt testen etter noen uker. Anbefaler deg å ta en "Family Finder"-test, som er billigst, men du kan også velge en annen test, om du f.eks. er interessert i å få vite litt om din "kvinnelinje". 

Jeg har forresten selv (noen) finske (kvenske) forfedre, og disse var høye, brunhårede og med grønne (!) øyne, og uten høye kinnbein. Dette anskueliggjør bare at utseende og etnisitet er "farlig" å knytte opp mot hverandre. 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Erik Lie skrev:

nå skal det i rettferdighetens navn sies at Nilsson-Mankoks bok er bygd opp av artikler skrevet av russiske og estiske vitenskapsfolk.

Dette er sikkert en interessant bok som jeg selv skal prøve å skaffe meg, men såvidt jeg forstår, så er den utgitt i l984 (?). Det har jo skjedd litt av hvert på dna-fronten de siste årene, for å si det sånn, og mye av det snur  muligens opp ned på hypotesene i Nilsson-Mankoks bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Jeg er av skogfinsk avstamning og syns man skal være forsiktig med å si at skogfinner så slik og slik ut. Slik som i Solør traktene er overtallet av folk mørke. Enten de var skogfinner eller ei. Og mange av de jeg kjenner i dag med skogfinsk blod inkludert meg selv er blonde og ser ut som de fleste andre. Eneste fellestrekket jeg har sett hos flere er grønne øyne. Og dette har dominert mye i vår familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Ytringer, og velkommen til forumet :-) Som du ser bruker folk her sitt fulle navn som navn i profilen. Det er i henhold til regelverket vi skriver under på når vi melder oss inn. Se om du kan følge instruksjonene du finner blant de øverste meldingene på forumet for å endre navnet. Hvis du får problemer så si ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider