Gå til innhold
Arkivverket

Svenske Carolina Matilda Kullin/Kallin f. 16. august 1825 i Mölltorp, Karlsborg, Västra Gotaland

Madje Vanhatalo
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg lurte på om noen med tilgang til det svenske arkivet kunne hjulpet meg å finne ut mer om Carolina Matilda. Carolina Matilda Kullin gift Larsson er født 16. august 1825 i Mölltorp, Karlsborg til Jacob Kulin og Anna Lisa Kulin (Jansdotter?). Hun bodde en stund som pige i soldatsbostedet St. Höghults hos soldaten Anders Edman. Hun hadde flyttet inn fra Bällefors 1841.

Med vennlig hilsen Trym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede lagt ut et innlegg på anbytar forum om det, men ser ikke ut til at noen har noe mer å komme med. Jeg tenkte at kanskje dere her på arkivverket kanskje kunne finne noe mer.

Mvh Trym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fant snickaren Jacob Kullin, hustru og en datter innflyttet til Mølltorp fra Vadstena i 1824.

Legger ved utklipp av husforhør Mølltorp 1821-1830 s. 123,Underbacka.

Der står Jacob Kullin f. 1794.

I utklipp Vadstena 1816-1823 s. 183 ,står han født 1792. Der er også hans svigermor Brita Samuelsdtr. f. 1742.

Hilsen Kari

Mölltorp-R-AI-3-1821-1837-Bild-66-Sida-123.jpg

Vadstena-E-AI-8-1816-1823-Bild-99-Sida-183.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Lisa Lena står f. 1788 i Ørberga. Der fant jeg henne f. 25/4 1788,døpt 26/4,foreldre Jonas Ericksson og Brita Samuelsdtr. (mors navn stemmer med svigermor nevnt i husf. tidligere).

Jeg har en mistanke om at navnet Kullin/Kollin kan være et yrkesnavn,i dette tilfelle knyttet til snekker.

Hans f. sted står som Tögmåsen tror jeg.

I Vadstena fant jeg flere snekkere Collin,opprinnelig fra Finland.

Hos en av disse snekkerne fant jeg en lærling Jacob Andersson f. 1794 i Ransberg,Skaraborg.Kan det være Jacob Kullin??

I fødselsbok Ransberg fant jeg f. 12/5 1794,døpt 13/5 ,Jacob,foreldre Anders Håkansson og Brita Larsdtr.,bosatt Tøgmåsen i Ransberg!!

Legger ved dåpen til Jacob og husf. Ransberg 1782-1801 ,Tøgmåsen s. 227 med familien.

Denne Jacob synes jeg er en god kandidat, men må se mer på det. Jacob Kullin flyttet jo til Ransberg i 1824,mulig han da var f. der.

Hilsen Kari

Örberga-E-C-3-1742-1834-Bild-84-Sida-159.jpg

Ransberg-R-C-3-1739-1797-Bild-243-Sida-464.jpg

Ransberg-R-AI-3-1782-1801-Bild-121-Sida-227.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider