Gå til innhold
Arkivverket

Fortsettelse av tema #81504: Knud Olsen Feragen og Kari Larsdatter på Røros

KnutGGranmo
 Del

Recommended Posts

I det gamle debattforumets tema 81504 ble det spekulert rundt opphavet til Knud Olsen Feragen og hans kone Kari Larsdatter. Jeg vet ikke om dette kan gi svar på spørsmålet, men i et kongebrev fra 1746 får datteren Kirsten tillatelse til å gifte seg med Ole Olsen Kojan, tross at hun er tremenning med hans forrige, nå avdøde kone.

Se nr 161 nederst på denne siden:

RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0035: Norske registre, 1746-1748, s. 100b
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/da20120920650201

Ole Olsen Kojans tidligere kone var Berit Monsdatter (ca 1718-43), som døde på barselseng kort tid etter bryllupet. Jeg vet ikke hvem denne Berit Monsdatter var, men en av hennes besteforeldre skal altså ha vært søsken med en av Kirsten Knudsdatters besteforeldre. Siden Kirstens besteforeldre på farsiden var bosatt i Stjørdalen, er det sannsynligvis hennes mormor eller morfar det er snakk om (altså Kari Larsdatters foreldre)

Endret av kgranmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke hvem Berit Monsdatter var, har sett i de skifter jeg har samlet uten å finne noe om henne. Knut Olsen Feragens hustru kalles i skiftet etter ham Karen Larsdatter (nevnt flere ganger i skifteteksten), ved hennes død skriver presten i kirkeboka Karen Olsdatter. Jeg vet ikke mer om henne enn det som er fremkommet i det gamle temaet du har lagt lenke til, men her svikter jo de vanlige kildene som skifter/kirkebøker. Jeg så gjennom skifteteksten (Knut Olsens skifte sent igår kveld) uten å finne noen person  som bortsett fra avdødes hustru og arvinger. Det som gjenstår, er å gå gjennom hele slekta, notere faddere ved barns dåp, forlovere ved inngått elteskap etc.

Jeg har gått gjennom slekta på Kojen og har derfor litt om Kirsten Knudsdatter som jeg legger inn her:

1:2: Ole Olsen Kojen

Han var 27 år i skiftet etter faren i 1738. Ole Olsen Kojen ble gift  første gang 2/10-1743 med Beritte Moensdatter, som født et dødfødt barn samme år, og døde på barselseng 25 år gammel. Ole Olsen Kojen ble gift for andre gang 11/6-1747 med Kirsten Knudsdatter, datter av Knud Olsen Skomager (skifte 1747) og Karen Larsdatter. Ole Olsen Kojen ble begravet 4/7-1756 44 år gammel, født ca 1712.  Enken Kirsten Knudsdatter ble gift for andre gang i 1757 med Faste Henningsen Aalborg, sønn av Henning Johansen Aalborg og Lisbet Andersdatter (skifte 1743). Faste Henningsen og Kirsten Knudsdatter hadde 5 barn døpt mellom 1759 og 1766. Deretter må Faste Henningsen og Kirsten Knudsdatter ha flyttet til Kongberg, i 1801 finner jeg Faste Henningsen 68 år og enkemann boende på Korpemo Gaden sammen med sin stedatter Birte Olsdatter Røraas 45 år ugift og væverske.

Ifølge skiftet etter Dorthe Olsdatter i 1779 var avdødes bror Ole Olsen død og etterlot seg to døtre: Kari Olsdatter 50 (!) er på Røros fattighus, Beritte Olsdatter bor hos sine foreldre (dvs mor og stefar) på Kongsberg.

1:2:1: Zacharias Olsen Kojen

Døpt 30/3-1747. Faddere: Abraham Larsen Svenske, Peder Olsen Kojen, Ingebrigt Justsen, Anneken Peder Haases hustru, Barbro Peder Olsens Hustru, Gunnild Jochumsdatter.

1:2:2: Karen Olsdatter Kojen

Døpt 23/11-1748. Faddere: Hans Olsen, Abraham Larsen, Brynnild Knud Monsens Hustru, Giertrud Ole Mæles Hustru, Lucia Olsdatter. Karen oppholdt seg på Røros Fattighus i 1779.

1:2:3: Beritte Olsdatter Kojen

Døpt 9/4-1752. Faddere: Jens Schanke, Christopher Ditlevsen, Ole Olsen Døel, Gunnild Schanke, Maria Christopher Ditlefsens hustru, Hille Mortensdatter. Birte (Beritte) bodde hos sin stefar Faste Henningsen på Kongsberg i 1801.

1:2:4: Olava Olsdatter Kojen

Døpt 24/6-1755. Faddere: Hans Olsen Smeltersøn, Jørgen Larsen feragen, Jørgen Joensen Valset, Siren Abraham Larsen enke, Lise Hans Smeltersøns hustru, Margrete Olsdatter Døl.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et skudd i blinde, men kan den Beritte Moensdatter Feragen som er fadder i 1741 være "vår" dame? (se nr 21)

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 681/L0925: Ministerialbok nr. 681A03, 1727-1766, s. 49
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070907660197

Feragen ligger jo ikke så langt fra Kojan, så det er ikke usannsynlig at Ole Olsen fikk kone derfra. I Rørosboka s 400 finner vi en Mons Olsen Feragen, og hans familie. De kjente barna hans ser ut til å være født i tidsrommet ca 1711-1727, noe som passer bra med at Berit også skulle høre til i denne søskenflokken. Om så er tilfelle, kan vi ut fra opplysninger på side 400 og 409 sette opp følgende slektstavle for henne:

Foreldre

Mons Olsen Feragen

Catharina Olsdatter Feragen

Besteforeldre

Ole NN

NN

Ole Eriksen Feragen

Berit Eriksdatter

Bente Eriksdatter som er nevnt i den gamle diskusjonen, kan jo da være søster av enten Ole Eriksen eller Berit Eriksdatter.

Bare noen tanker dette, men Mons Olsen Feragen virker som en god kandidat for å være Berit Monsdatters far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at Berit Monsdatter godt kunne være datter av Mons Olsen Feragen og Catharina Olsdatter, Berit er ikke nevnt i skiftet etter faren i 1747, men det er naturligvis fordi hun døde uten livsarvinger i 1743.  Det er skifte i  Feragen 1740 etter Berit Eriksdatter Steen Andersens hustru i 1740. Denne Berit hadde to barn med sin første mann Ole Eriksen som i Manntallet 1701 for Røros var 52 år og hadde sønnen Erik Olsen 12 år. Ifølge skiftet etter Berit Eriksdatter som døde i 1740 78 år gammel hadde hun med sin første mann Ole Eriksen to barn: Erik Olsen og Catharina Olsdatter enke etter Mons Olsen Feragen. Mons Olsen døde i 1732, men skiftet ble avholdt først i 1747. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at M. O. F. ikke finnes i manntallet 1701 for Røros, jeg kan heller ikke se han er der i 1705.

Jeg har gjort et forsøk angående Halvor Larsen som var fadder på Kirsten Knudsdatter i 1724. En Halvor Larsen ble gift 1732 med Ingeborg Pedersdatter, forlovere Joen Koyen og Ingbrigt Toresen Bru. Det ser ikke ut til at denne Halvor Larsen fikk noen barn. Halvor Larsen Feragen ble begravet 21/5-1742 47 år gammel, født ca 1795. I manntallet for Røros 1701 finnes det en Halvor Larsen 7 år med en bror Erik halvorsen 16, mora er enke etter Lars Halvorsen, navnet på mannen får du se om du klikker på enkens ID.

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000590341

I Røros Kobberverks regnskaper finner jeg i første Bergmåned 1690 en Lars Halvorsen som smelter ved Feragen Hytte. (I 1692 stoppet driften ved smelthytta i Feragen). Lars Halvorsens enke Bente Eriksdatter ble begravet 18/2-1738 82 år gammel.

Lars Halvorsens sønn Halvor ble døpt 9 trin 1694, høyre side.

Hedmark, Sør-Trøndelag fylke, Røros i Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1694, Side 64
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070907650634

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FRA BJØRN NYHEIM ang Lars Halvorsen:

1691: døpt hans datter Marit

2mnd 1692: Smelter ved Feragen 30 skift

2mnd 1692: Han og broren Ellen 1-0-0 for en 6 fot mur ved Feragen

12 mnd 1694: Smelter ved Røros Hytte

1701: Hans enke oppført. Sønner Erik 16 of Halvor 7

Ellend Halvorsen var i 1701 50 år og smelter, sønn Halvor 16 år

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer trolig ikke noe nærmere en løsning på dette. Men den Berit Monsdatter Feragen som er fadder i 1741 er høyst sannsynlig datter av Mons Olsen Feragen. At hun ikke er nevnt i skiftet etter ham i 1747, passer godt med at hun i mellomtiden har giftet seg med Ole Olsen Kojan, og dødd på barselseng kort tid etterpå.

Hvis resonnementet er rett så langt, blir neste steg å finne forbindelsen som gjør Berit Monsdatter og Kirsten Knudsdatter til tremenninger. Begges farslekt ser ut til å ha kommet utenbygds fra, så en slektssammenheng på Røros må ha gått gjennom mødrene. Og siden begge Berits besteforeldre på morsiden hadde Eriks- som patronymikon, må vi ut fra det som kom frem i den gamle debatten lete etter en Lars Eriksen eller Bente Eriksdatter. Og da passer Lars Halvorsen og Bente Eriksdatter godt inn som Kirsten Knudsdatters besteforeldre. At Lars og Bentes sønn Halvor er fadder for Kirsten Knudsdatter i 1724 (ville ut fra teorien vår være dåpsbarnets morbror) styrker teorien.

Som vi ser er det mye som tyder på at Knud Olsen Feragens kone Kari Larsdatter var datter av Lars Halvorsen og Bente Eriksdatter (ca 1656-1738). Men noe endelig bevis for dette, kan vi ikke finne. Den kongelige bevillingen av 1746 har likevel styrket teorien om at det er slik det henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun et forsøk, et skritt på veien til å finne et svar, som kankje ligger i en for oss ukjent kilde. I ditt førse innlegg ble jeg forresten kjent med Kongebrevene som kilde, jeg hadde ikke fått med meg at dette var blitt skannet. Jeg må si det er utrolig spennende å lese rett fra kilden, noe jeg har gjort de siste dagene. 

Tilbake til Mons Olsen Feragen, født ca 1678, gift med Cathrine Olsdatter, som ble døpt Palmesøndag 1692. De må ha blitt gift ca 1709, eldste sønn Ole Monsen ble født omtrent det året. Jeg har ikke funnet Mons Olsen Feragen i noen gruve eller smelthytte i det jeg har skrevet av fra Røros Verks regnskaper i 1712 og 1718. Men han kan være blant dem som drev med kjørsel for Verket, jeg har ikke sett så nøye på dem.

Forøvrig må man si at at Rørosboka 3 har gjort et bra stykke arbeid med folket i Feragen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kongebrevene, så har jeg gått gjennom dem og skrevet av ekteskapsbevillingene for det meste av Gauldalen i tida ca 1725-1770. Tenkte jeg skulle legge ut det som jeg gjelder Røros en av de nærmeste dagene. Jeg har ikke studert slektssammenhengene i dem ennå, men de fleste vil ikke gi ny kunnskap. Enten fordi at slektssammenhengene er kjent fra før, eller fordi at det blir for mange ukjente besteforeldre (når slektskapet er i 3. ledd) til at vi kan avgjøre hvem som er søsken med hvem. Men noen ganger gir ekteskapsbevillingene oss opplysninger som tar oss et steg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da! Legger du det ut her på Brukerforum. Jeg er svært interessert i det du holder på med.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider