Gå til innhold
Arkivverket

Krutzkopp

Bente Agnes Isaksen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en tippoldefar som kom fra Bergen og bosatte seg på Nøss i Andøy. Han het Peder Pedersen, 1828 - 1900.  Hans foreldre het Gurine Catarina Hansdatter Krutzkopp, 1795 - 1848 og Peder Kristoffersen Jordanger, 1797 -1877. To av brødrene Hans kom også hit. Vi er en del etterkommere som lurer på hvor navnet Krutzkopp stammer fra? I papirer etter min bestefar står det Skottland. Vi har søkt en del på forskjellige fora, og de kommer også opp med navnene Kruchow, Kruckow. Kan det være at Krutzkopp er avledet av noen av de sistnevnte, og hvor stammer navnet fra? Kan noen hjelpe oss med Dette?

Mvh

Bente Agnes Isaksen

8484 Risøyhamn

Isaksenbente@hotmail.co.

99007276

Endret av Bente Agnes Isaksen
Feil tråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slektsforum

Et av innleggene:

"

Kjell Johansen 

Ble registrert: 17 Feb 2012 08:54:27
InnleggSkrevet: 28 Okt 2013 22:04:54    Tittel: Re: Kruskop/Krutzkop... reply_mini.gif Svar med Sitat

Gurine Catariana er min tipp - tippoldemor. Hun var gift med Peder Kristoffersen Jordanger fra Luster i Sogn. De fikk 5 barn: Hans Kristian f. ca 1823, Oline Margrete f. 1825, Peder f. 1828, Kristoffer f. 24 jun 1830 og Else Cicilia f. 1834. 
Det var mange historier om hvem som var foreldrene til Gurine Catarine var og hvor hun stammet fra. Jeg fikk først høre at hun stammet fra skotsk adelsfamilie som kom med far sin på besøk i Bergen, hvor hun blei forelsket i en normann og rømte fra far sin. Når jeg begynte å undersøke videre, fant jeg at hun var "skomakker/lapper - datter" fra Bergen, med de foreldre som du har funnet ut. 
Peder Kristoffersen var født i Joranger i Gaupne, Luster i Sogn. Han var odelsgutt, men sa fra seg odelsretten til sin søster og blei soldat fra 1820 til1831. Han flyttet så til Bergen blei vekter her, og blei gift med Gurine Catarina. Han fikk vel da kanskje noe problem med alkokol, ettersom kona fryktet at sønnene skulle begynne å drikke sammen men far sin. 
Hun plasserte derfor sønnene sine på ei "Jekt" som skulle tilbake til Risøyhamn i Andøy, der de skulle bli tjenere. Den yngste gutten (min tipp - tipp oldefar var da 12 år). De slo seg etter hvert ned på sørvestsiden av Andøya på Nøss og Bø. De elste sønnen Hans omkom i snøskred, men Peder og Kristoffer har relativ store etterslekter. 
Etter hvert kom også Peder oppover, samt 2 av barna til Else Cicilia og Oline Margrete også , men Gurine Catarine blei igjen i Bergen og døde her 9 mai 1848 som "sykehuslem" på sykehus i Bergen. 
Jeg lurer på om du inngår i denne slekta? 
mvh 
kjell"

Kruskop/Krutzkop...

----

Prøv Brukerforumet.

https://forum.arkivverket.no/forum/6-brukernes-eget-forum/

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bente Agnes Isaksen skrev:

Det ble rot her. Engh har ikke noe med Krutzkopp å gjøre. Vet ikke hvordan jeg får det endret?

Hvis du trykker på "Endre" på ditt første innlegg i temaet på brukerforumet,kan du endre teksten slik art det blir riktig.

Så kan jeg prøve å slette de innlegene jeg la inn.

Se forøvrig innlegget fra Slektsforumet som jeg la inn i her i innlegg 2 dette temaet .

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du redigerer teksten i innlegg 1 i temaet på Brukerforumet,er vi i gang.

Jeg har nå tatt bort de innleggene jeg hadde,og erstattet det med annen tekst.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Bente Agnes.

Kan du endre teksten i første innlegg i temaet jeg har lenket til?

Legg inn tekst angående Krutzkopp i stedet for Engh.

Redigeringsfristen går ut om få timer.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider