Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i dødsfallsprotokoll Østre Aker

Thomas Thoresen
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg søker dødsfall for min tippoldemor, Johanne Kristiansen, f. Andreasdatter, f. 25/2 1858 i Hakadal.

Hun skal være død rundt 1940 i Oslo, men jeg har ikke funnet henne i Oslo.

Dødsfallet kan være registrert i Aker iflg. registeret:

SAO, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, H/Ha/Haa/L0003: Register til dødsfallsprotokoll, 1930-1941, s. upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090520320327
Jeg vil gjerne ha bekreftet eller avkreftet disse mulighetene:

Død 10/7 1940 under Ullern

eller død 10/4 1941 under Østre Aker.

Tilføyelse: Eller hun kan være død rundt 1939 i Sagbankens fattighus i Kirkeveien.

Alternativt kan hun være oppført som Johanne Brustad, men det er lite sannsynlig.

Med vennlig hilsen

Thomas Thoresen

Haderslev, Danmark

Endret av Thomas Ullum Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I arkivet etter Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete finner vi følgende opplysninger i dødsfallsprotokoll for Ullern:

Dødsfall nummer 119/1940: Gunhild Johanne Kristiansen, hovedkasserers enke, f. 29.03.1858 i Lillehammer, bopel Vækerøåsen 16, død 10.07.1940. Arvinger: Barn: fru Sigrid Fredriksen, Vækerøåsen 16.

I dødsfallsprotokoll for Østre Aker, samme arkiv, finner vi dette:

Dødsfall nummer 114/1941: Enke Johanne Amalie Kristiansen f. 10.10.1851 i Høland, Trondhjemsveien 428, død 10.04.1941. Arvinger: 1) Karoline Johansen, Trondhjemsveien 428. 2) Kristian Larsen, Øvre Foss 7.

I dødsfallsprotokollen i arkivet etter Oslo skifterett, avd. II, finner vi i farten én Johanne Kristiansen død i 1939: dødsfall nr. 272/1939: enkefru Johanne Kristiansen f. 06.05.1965, død 25.02.1939, bopel Hølandsgt. 4. Arvinger: 5 myndige barn (2 i Amerika).

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vigdis

Tusen takk for rask svar. Dessverre er ingen av disse min tippoldemor. Det siste spor jeg har av henne er et bilde fra hagen bak Sagbankens Fattigstue/aldershjem i Kirkeveien. Bildet er tatt rundt 1930-35 og hun skal være død rundt 1939, men det kan se ut til, at hennes dødsfall ikke er blitt registrert. Med mindre hun er død uten for Oslo, men det er lite sannsynlig. 

Hennes navn som pike var Johanne Andreasdatter. Hun var enke etter Gunerius Kristiansen, som døde lenge før henne.

Jeg finner ingen øvrige kandidater i dødsfallregisteret og heller ingen spor i Aftenpostens arkiv.

Det finnes vel neppe andre fremgangsmåter, som jeg ikke har tenkt på?

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En annen mulighet ligger ofte i registerkortene i arkivet etter Oslo folkeregister. Vi har sett i registerkort for døde i Oslo og i Aker 1939 og 1940, men kunne ikke finne noen Johanne Kristiansen som passer til de opplysningene du har.

Kan etternavnet ha blitt skrevet med C? I så fall skilles det mellom disse skrivemåtene i skifterettens register, så man kan eventuelt ta en titt under C.

Dersom Johanne var bosatt ved Sagbanken stuer, kan det tenkes at Oslo Byarkiv kan være til hjelp. De oppbevarer blant annet arkiver etter Sagbanken.

Har du forresten forsøkt brukernes forum?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Johanne født 25 feb 1858 .

Akershus fylke, Nittedal, Hakadal i Nittedal, Ministerialbok nr. I 5 (1850-1862), Fødte og døpte 1858, Side 96
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20060306020101

---

Bor hos Karl K Brustad i 1910.

"

Johanne Kristians.  mor  e  Løsarbeider  25.02.1858  Hakedalen"

• Tellingsår: 1910
  • Kommune: Kristiania
  • Kommunenummer: 0301
  • Gatenavn: Maridalsveien 49
  • Gatenr:
  • Bydel: Kristiania
  • Gårdeier:
  • Antall leiligheter: 29

Antall personer registrert på bostedet: 149

(utdrag)

Karl K. Brustad hf g Løsarbeider 25.10.1887 Nanstad  
  Hilda Emilie Brustad f Kristians. hm g   25.04.1885 t  
  Johanne Kristians. mor e Løsarbeider 25.02.1858 Hakedalen

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0301&kenr=084&bnr=0106&lnr=05

----

Her er vel Karl  Brustad i 1923:

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Navn Født Fødested Kj Famst Sivst Erverv Arb.giv Bosted Leil. Menighet Fil  
Karl K. Brustad 25.10.1887 Nannestad m   g Løsarbeider   Stavangergaten 7 01 Sagene Bunke386k
Hilda Brustad 25.04.1886 Kristiania k   g     Stavangergaten 7 01 Sagene Bunke386k
Solveig Brustad 11.06.1914 Kristiania k         Stavangergaten 7 01 Sagene Bunke386k
Bjarne Brustad 20.03.1916 Kristiania m         Stavangergaten 7 01 Sagene Bunke386k
Randi Brustad 25.04.1918 Kristiania k         Stavangergaten 7 01 Sagene Bunke386k
Vigtor Brustad 24.05.1920 Kristiania m         Stavangergaten 7 01 Sagene Bunke386k

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

----

Da er vel dette "din" Johanne Kristiansen i 1923.

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

Johanne Kristiansen 25.02.1857 Hakedalen k   e     Storgaten 40 01 Jakob Bunke397k

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vigdis og Ann-Mary

Jeg takker for al hjelp og den tid dere har brukt. Jeg har ikke sett navnet skrevet med C, men man vet jo aldri. Jeg skal forsøke med Sagbankens arkiv i Byarkivet. Takk for tipset.

De mundtligt overleverte opplysninger om hennes alder kan også være feil, men de virker troverdige. Kanskje det skal vise seg, at hun ble mye eldre eller kanskje døde tidligere. Hun levde i alle fall rundt 1933, der bildet er tatt.

Ann-Mary, ja, det er henne. Hun hadde et langt, begivenhetsrikt liv med mange prøvelser, ser det ut til. Hun bodde mange forskjellige steder gjennom livet. Jeg mangler nå bare hennes dødsfall. 

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Det er mulig at jeg har funnet henne. Sagbankens Stuer lå tidligere i Storgata 40 (som Ann-Mary fant i kom. FT 1923 - jeg trodde Johanne var innlagt på sykehuset).

Adressebøkene har en Johanne Kristiansen i Sognsveien 7, hus 6, som også hørte under Sagbankens Stuer. Jeg kan følge henne der i årene 1929-1941 https://media.digitalarkivet.no/db10061111144096 men ikke i 1944. Jeg har funnet en kandidat, død 21/5 1943, Enkefru Johanne Kristiansen, 622 II. 

Vigdis, vil du gjøre et siste forsøk å se, om det kan være henne? Hun var født 1858 i Hakadal og etterlater seg 4-5 barn.

Jeg forsøker med en lenke:

SAO, Oslo skifterett, F/Fa/Faa/L0043: Register til dødsfallsprotokollene, 1943, s. upaginert
Brukslenke for sidevisning:https://media.digitalarkivet.no/sk20090513360567

Mvh. Thomas

Endret av Thomas Ullum Thoresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Oslo skifterett, dødsfallsprotokoll, avd. II dødsfall 622/1943:

dødsfall Oslo avd II 622-43.PNG 

Vennlig hilsen

Endret av Vigdis Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er henne. Hun hadde en datter som het Anna Johansen i Sexesgt. 4. Så fint å få dødsdato og sted dokumentert. 

Interessant med adressen Smedgt. 30. Om jeg leser riktig. Kanskje jeg tok feil med Sagbankens Stuer. Jeg har skrevet til Byarkivet som du foreslo. 

Tusen takk for god hjelp. 

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Thomas Ullum Thoresen skrev:

Ja, det er henne. Hun hadde en datter som het Anna Johansen i Sexesgt. 4. Så fint å få dødsdato og sted dokumentert. 

Interessant med adressen Smedgt. 30. Om jeg leser riktig. Kanskje jeg tok feil med Sagbankens Stuer. Jeg har skrevet til Byarkivet som du foreslo. 

Tusen takk for god hjelp. 

Mvh. Thomas

Da var fødselsåret hennes 1 år feil ved død.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje dette ble opplyst av familien som kanskje ikke var helt sikre på fødselsåret. Jeg vet ikke. Men en dåpsattest har de tilsynelatende ikke hatt etter henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider