Gå til innhold
Arkivverket

Hva betyr notatene nederst på skjemaene for folketellingene fra 1891?

Hege Schanche
 Del

Recommended Posts

Hei,

Nederst på skjemaene for folketellingene fra 1891 står det ofte et notat angående etnisitet. På dette skjemaet var det litt vanskelig å tyde, og det ser ut som flere penner har vært i bruk. Er det noen som kan hjelpe meg å tolke den nederste skrifta på dette skjemaet? I.h.uopl? Mvh Hege Schanche  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hege Schanche skrev:

Hei,

Nederst på skjemaene for folketellingene fra 1891 står det ofte et notat angående etnisitet. På dette skjemaet var det litt vanskelig å tyde, og det ser ut som flere penner har vært i bruk. Er det noen som kan hjelpe meg å tolke den nederste skrifta på dette skjemaet? I.h.uopl? Mvh Hege Schanche  

Her er link: https://media.digitalarkivet.no/view/53203/2315?indexing (Jeg la inn et bilde i det første innlegget, men det var kanskje for stort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå kulepennen er trolig brukt i Det Statistiske Centralbureau (nåværende SSB) for å rette/standardisere opplysningene på de innkomne sedlene. Her er seddelen i utgangspunkt utfylt feil, ettersom både lappisk, finsk/kvensk og blandet er understreket på spørsmålet om nasjonalitet. SSB har (med blå penn) satt strek under blandet.

Hva forkortelsen står for, blir litt gjettverk, men kanskje F[oreldrenes] h[erkomst] uopl[yst]?

For barna har SSB påført Bl. Bl., som kan bety at de er av blandet nasjonalitet på både fars- og morssida. SSB har også påført Bl. Bl. på kona i husholdet, hvilket de har kunnet utlede fordi hennes foreldre også tilhørte husholdet (personseddel 8-9). Hennes foreldre (hovedpersonens svigerforeldre) har derimot fått påført F. h. uopl., hvilket passer med mine antakelser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider