Gå til innhold
Arkivverket

Vindmøllebakken 13 Stavanger 1900/1920 Ole Olsson Liland og Gurina Malena Sjursdtr. Sagstad

Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

???

Gnr. 74 bnr. 3 Vollen i Asker da kanskje...

Asker og Bærums budstikke 10.01.1958 Side: 5

...Jack Hau- for kr- 120 000. Gnr. 74 bnr. 3 Vollen i Asker fra Frans I. Eeg til Haakon Olsen for kr. 39 000. Gnr. 52 bnr. 6 og 7 i Asker fra frk. Marie Thesen til Arild...

Tilgang i norske bibliotek

Endret av Åsbjørg Susort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kanskje denne av interesse,

(screenshot på den siden dette trolig dreier seg om nålevende...)

Jan_Rigmor.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende hobby dette må jeg si :-)

Fikk akkurat en mail fra søsteren til Kjell (som svarte meg tidligere i dag)

Det viser ser at hun er barndomsvenninne av datteren til Håkon,  Rigmor (som Åsbjørg nettopp fant vielsen til)

Hun ga meg mailadressen hennes og fortalte at hun helt sikkert ville ha kontakt og hjelpe meg med de spørsmål jeg måtte ha.

Da kan det se ut som at jeg kan får svar på alle de spørsmål som gjenstår  når det gjelder den siden av slekta.

Må si at jeg kjenner på gleden over dette...

Hadde aldri gått uten hjelp fra Richard og  Åsbjørg. Tusen takk til dere begge

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Steinar Sletten skrev:

Da kan det se ut som at jeg kan får svar på alle de spørsmål som gjenstår  når det gjelder den siden av slekta.

Skal ikke se bort fra at jeg har en del info om faren til Rigmor samt slekta bakover som jeg kan dele med henne og :-)      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Det er vel kanskje tvilsomt at han visste at han hadde en søster som het Jenny Grenland da, men man kan jo håpe...

Er vel lite sannsynlig d ja. Enda mindre sannsynlig er det vel at hun vet om Håkons eldste halvsøster Borghild (ref innlegg 16)  Hun fikk jo fire barn og har nålevende etterkommere. Alle bosatt i Bergensområdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Det er vel kanskje tvilsomt at han visste at han hadde en søster som het Jenny Grenland da, men man kan jo håpe..

om ikkje: kan dette vera ei dotter til Jenny?

59aafc8e67aa6_Skjermbilde2017-09-02kl_20_40_37.png.fd67aa6cac637a534a0c709b87ee6937.png

Vennleg helsing Richard

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

om ikkje: kan dette vera ei dotter til Jenny?

Hu har eg også leita etter... :-)

Grenland er veldig sjeldent som etternavn og dette er eineste som er registrert i gravminner!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange inntrykk her nå....  Trur eg venter med å kommentere ytterligere til etter eg har fått kontakt med Rigmor og hørt hva hun vet om nær og kanskje "fjernere" familie.

Leses som mye og  sikkert nok  riktig info som både fra etterkommere etter Jenny .( fra Richard) Hadde vert glitrende om dette kunne dokumenteres...... Og hvem kan så Oddtun Severine Olsen  i så fall være  datter av ? Og Alice Ingeborg Brurås ???? 

Har vert noen timer utenfor "slekts temaet" mitt  i kveld (men måtte jo innom og sjekke før jeg tok kvelden)  Må sove litt før jeg tar opp igjen min tankerekke rundt dette.. Men spennende , ja det er det....

Ps: Rart  men kjekt å sitte på bussen hjem fra byen en lørdagskveld  og sånn plutselig måtte gå inn på digitalarkivet på mobilen  å se etter oppdateringer fra tema du tenker på og jobber med.............

• Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2017 den 11.39, Åsbjørg Susort skrev:

Sjekket min forespørsel til Riksarkivet i 2014 ang. krigsseilere og det tok 12 dager før eg fikk fartshistorien til min onkel...

Fikk svar i dag uten at de fant noe nytt . Så må vel da anta at han hadde en kort karriere på sjøen.

Sakser litt av svarbrevet jeg fikk:

Krigsseiler Haakon / Håkon Olsen f. 1917 

Vi viser til din henvendelse av 29.08.2017. 

På www.krigsseilerregisteret.no finnes opplysninger om M/T «Hamlet», som ble torpedert i 1942, se: www.krigsseilerregisteret.no/no/skip/12729/monstringer, og vi antar at dette er det samme fartøyet som M/S «Hamlet». På www.warsailors.com finner du også opplysninger om M/T «Hamlet», inkludert seilingslister: http://warsailors.com/singleships/hamlet.html.  

Vi kan ikke se at Haakon/Håkon Olsen er registrert i Krigsseilerregisteret, men dette registeret er ikke komplett. Vi har derfor også undersøkt «Londonregisteret», som er én av hovedkildene til Krigseilerregisteret. Men vi kan ikke se at det finnes noen opplysninger om  Haakon/Håkon Olsen, født 27.07.1917, her.  

Vi kan heller ikke se at det finnes noe hovedkort på Haakon/Håkon Olsen, født 27.07.1917, i Det sentrale sjømannsregisteret i arkivet etter Direktoratet for sjømenn. For ordens skyld har vi også gjort søk i de trykte heftene med navn på avdøde sjøfolk i utenriksfart i årene etter andre verdenskrig fram til rundt 1960, men vi finner ingen Haakon/Håkon Olsen her.  

Uten flere opplysninger om hvor i utlandet Haakon/Håkon Olsen seilte etter påmønstringen i 1938, og uten navn på andre fartøy han kan ha vært om bord på, har vi dessverre ikke mulighet til å spore ham i Riksarkivets arkivbestand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge bygdeboka så gifta dei seg allerede i 1940. Dattera vet kanskje hvor, ser ut som skanna klokkerbok for Hjørundfjord slutter i 1937 for vielser. Han hadde kanskje allerede gått i land da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Ifølge bygdeboka så gifta dei seg allerede i 1940. Dattera vet kanskje hvor, ser ut som skanna klokkerbok for Hjørundfjord slutter i 1937 for vielser. Han hadde kanskje allerede gått i land da...

Ja satser på det. Venter spent på svar derfra  :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest hyggelig men kanskje og litt "trist" og rørende mail fra datteren til Håkon i dag.

Vet ikke om dette har sånn umiddelbar interesse for så mange her men tenkte jeg ville dele med de som har hjulpet meg frem til dette resultatet.

Hun skriver som følger : 

Hei Steinar. Beklager at jeg ikke har svart deg før. Dette var veldig overraskende og oppklarende opplysninger om far. Vi har ikke visst noe om hans barndom og oppvekst annet enn at hans mor het Malena og at han hadde vokst opp i Stavanger. Har aldri hørt at han hadde søsken, men muligens halvsøsken etter det lille vi fant av papirer etter hans død. Fikk vite av mor at han hadde hatt en veldig vansklig barndom og oppvekst som han ikke ville snakke om, derfor vet vi egenlig veldig lite. Jeg er veldig glad for at du fant meg og ga meg alle opplysningene du har funnet ut, det var veldig bra, men også litt trist å tenke på det han bar på av minner, det forklarer jo endel i ettertid som vi ikke forsto. Han var en veldig snill, omsorgsfull, hjelpsom og familiekjær far, og ble jo endel av mors store familie. Jeg vil veldig gjerne ha de opplysningene du har og slektstrær når du er ferdig.  Jeg skal sende deg alle opplysninger om vår slekt, men jeg føler at jeg først må kontakte min bror og søster og høre med dem, min yngste søster er død.  Tar kontakt når jeg har snakket med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist historie ja, men så flott, og, at du kan bidra med opplysningar om Håkon til etterkommarane hans. Takk for oppdateringa!

Men så var det Jenny, som ikkje er gjort greie for, enno.

Her er eit spor som kanskje kan bekrefta eller avkrefta om Alice Ingeborg Grenland i #85 var dotter til Jenny Grenland:
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=bjerkek&id=I06031 – der er det nemleg ein kontaktperson som kanskje veit.

Vennleg helsing Richard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:
Men så var det Jenny, som ikkje er gjort greie for, enno.

Her er eit spor som kanskje kan bekrefta eller avkrefta om Alice Ingeborg Grenland i #85 var dotter til Jenny Grenland:
http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=bjerkek&id=I06031 – der er det nemleg ein kontaktperson som kanskje veit.

Ja det er ennå løse råder her :-) 

Har sendt han en mld og håper på svar.... (ser han holder til i Canada) og har ulike mail adresser.

Er vel "redd" for at det er ektefellen til Alice han sitter med info om men det kan vel også kanskje føre meg eit steg fram. 

Snarlig  svar derfra :

Hei Steinar...
Takk for innspil.
Jeg er på hytta i disse dagene, men kommer hjem til Stensgård i Nannestad neste uke for et to-ukers norgesbesøk og kommer til å ta med med den bærbare. Været hos dere ser ut til å passe inneaktiviteter så vi kan diskutere dette da.

Endret av Steinar Sletten
Ny info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdateringen som bekrefta tanker eg har gjort meg angående Håkon og familien. Håper at opplysningen om at dei blei gift i 1940 betydde at han ikkje var krigsseiler og den ekstra byrden det medførte. Blei rett og slett glad for tilbakemeldingen og beskrivelsen av oppveksten. Det er rart kor mye ein kan "bry" seg om mennesker og skjebner fra "gamle dager" både i egen og andre si slekt...

Vet ikkje om du har abonnement til Ancestry, men der fant eg også et tre med samme opplysninger om Alice men med annen kontaktperson.

A_I_Grenland.png

Endret av Åsbjørg Susort
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Vet ikkje om du har abonnement til Ancestry, men der fant eg også et tre med samme opplysninger om Alice men med annen kontaktperson.

Det har eg ikkje. Kan ikkje sjå at det står noko om kontaktperson på din screenshot.

Men ser jo at mor og far står som "ukjent" der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta kontakt må melding/forespørsel sendes via ein "knapp".

Er det greitt om eg gjør det siden du ikkje er abonnent...?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

For å ta kontakt må melding/forespørsel sendes via ein "knapp".

Er det greitt om eg gjør det siden du ikkje er abonnent...?

Veldig greit om du vil ja :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Steinar Sletten skrev:

Veldig greit om du vil ja :-) 

Forespørsel er sendt.

Ser ut som hun er inne på siden nesten hver dag så håper på raskt svar - og at hun kanskje vet mer enn det som er lagt inn :-)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider