Gå til innhold
Arkivverket

Hvilke arkiver finnes og kan benyttes??

Wainy Røhne Ommundsen
 Del

Recommended Posts

Hei

Vi vet ikke helt hva som finnes i arkivene så derfor tillater jeg meg å spørre. 

På generelt grunnlag kan dere svare på hva som finnes av tilgjengelig arkivmateriale fra 1930/1940 tallet for Romedal/Stange/Hamar og Lillehammerområdet. Er interessert i flyttemeldinger/ev folkeregister, lokale folketellinger, adressebøker, skatteligning, skoleregistre, registrerte arbeidsgivere,  arkiv og bilder vedr skytterlag osv

Grunnen til at jeg gjerne vil vite dette er at jeg har en avdød tante det skal skrives bok om og vi ønsker å vite mer om hennes skolegang i Vallset/Romedal og kartlegge flere av hennes bevegelser etter at hun flyttet hjemmefra på slutten av 1930 tallet. Så hvis dere kan opplyse i hvilken registre vi kan finne slike opplysninger hadde det vært helt supert.

PÅ forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av kildematerialet du nevner hører hjemme i de kommunale arkivene. Les mer om dette i boka «Administrasjonshistorie og arkivkunnskap» av Mykland og Masdalen (Universitetsforlaget, 1987). Denne boka er skannet og lagt ut på Nasjonalbibliotekets nettsider: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007073004052

For å få undersøkt de kommunale arkivene kan du ta kontakt med arkivleder i de respektive kommunene.

Hva som oppbevares i statsarkivene kan du lese mer om i boka «Håndbok for brukere av statsarkivene» av Liv Mykland (Universitetsforlaget, 2005). Denne er foreløpig ikke digitalt tilgjengelig, men kan eventuelt lånes inn via ditt lokale bibliotek.

Vi vil også anbefale boka «Våre røtter» av Stoa/Sandberg (Cappelen Damm, 2012).

For øvrig viser vi til våre egne nettsider om hvordan en kommer i gang med bruk av arkivene: https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider