Gå til innhold
Arkivverket

Om Endre Levåg nedre, Fitjar (død 1656), sit patronymikon

Svein O. Tislevoll
 Del

Recommended Posts

Har lest det som står i tingboka, den må leses med omhu. De skriver disse tingbøkene på en slik måte at det kan tolkes på flere ulike måter. Uansett så er det ikke slik at alle søsken nevnes i denne saken. Enten er det kun de som har eierskap som nevnes eller så er det er en representant på vegne av en familiegren. Det at Endre sin mor nevnes, betyr ikke at han er enebarn. Jeg tror heller ikke at dette er Guri sin arv, men Lars Gautesen sin arv. Derav arver Guri som enke etter sin mann Lars. Min påstand er at Lars Gautesen var først gift med datter til Samson Madsen Ænes, altså er Samson Larsen halvbror til Jacob Opdal. Guri gifter seg deretter opp med Mads Fartegnson hvis far er Fartegn Madsen dvs. Samson sin bror. Dette kan selvsagt bety at arven også kommer fra Mads slekta, som jeg mener at Guri også har sitt opphav fra.

Det jeg undres over er hvis Guri oppholder seg på Opdal 1578 og senere på Beltestad, så kan ikke Mads nevnt på Skaga i 1590 være Mads Fartegnson, fordi han da må være død.

Så hvem er denne Mattis nevnt 1590 og kan denne Mattis være far til Lars? Det er jo nærliggende å tru at Lars er oppkalling etter Guri sin første mann eller representerer han ett annet ledd i samme slekt?  Mest trulig er han helbror til Endre sin mor.

Nils Halvardsen Hille har jeg en egen teori om, fordi jeg mener Nils (Albrigtsen?) Hille 1g. datter til Mikkel Hille trulig 2g. NN Tostensdatter Barn a. datter g. enkm Halvard (Jacobsen Opdal?) sønn Nils Halvardsen Hille b. NN Nilsdatter g. enkem Jacob Larsen Opdal sønn Nils Jacobsen Opdal. Her støtter jeg meg på arvegods fra denne slekt merket HJS HTS dvs. Halvard sitt første ekteskap (Herborg?) Tostensdatter (samme navn som Endre d.e. sin datter). NAS MMD dvs. Nils Albrigtsen g. Martha? Mikkelsdatter. NHS AND Nils Halvardsen g. Anna? Nilsdatter barn a. Nils Nilsen Hamre b. Albrigt Nilsen Titllestad (har samme signet - rutepel).

Kan vel føye til at eierskap til Tosten og Arne er gårdene Nese, Færevåg og Frøkedal.

Tosten eier 2/3 deler, som igjen deles i to parter og Arne 1/3 del. Legger vi til grunn at Elling Færevåg er Tosten sin sønn, så er hans datter g. Sæbjørn (Mikkelsen). Martha Sæbjørnsdatter g. Lars Jacobsen Opdal dvs. arv Færevåg 72 mark med ytterligere tilgang på 36 mark, til samen 108 mark. Legg forøvrig merke til Lars sitt eierskap i N. Kleppe. Det står 25 mark, men det bekreftes senere som en part på 27 mark. Arv etter Guri Jacobsdatter.

Ingeborg g. enkem Ole Gjermundsen Myklebust - Kvinnherad. Eier 54 mark i Færevåg og 13,5 mark i N. Kleppe. Søster til Ingeborg g. Størk Olsen Brekke, derfor eier han 13,5 mark i N. Kleppe. Arv etter Guri Jacobsdatter. Ingeborg og søster er datter til Tosten i hans 2 ekt. Trulig er denne Ingeborg først gift med Halvard Andersen Støle, med sønn Anders Halvardsen Støle. Endre d.e. er trulig gift med Halvard sin søster og eier derfor 27 mark i Støle. Halvard må da være på alder med Endre og derfor noen år eldre enn Ingeborg.

Størk O. sin farsarv er 27 mark i Frøkedal og får 13,5 mark gjennom kona sin arv, til samen 40,5 mark. Siste del av Færevåg på 54 mark kan være hos Størk, men den er ikke ført opp. Senere overtatt av enten Lars Færevåg eller broren Nils Opdal. Tilsvarende skjer med Ingeborg Myklebust sin part i Færevåg.

Endre Levåg overtar parten i Frøkedal dvs. den kommer fra arvinger i Tosten første ekteskap og restrende 13,5 mark kommer fra Tosten sitt andre ekteskap, til samen 40,5 mark.

Da skulle det være noe å pusle med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner dette å bli interessant, men så omfattende at det er lett for å havne på viddene i forhold til utgangsspørsmålet. Likevel, som Lars Løberg har vært inne på i sin Dall-artikkel i NST 26, tyder mye på at Lars Gauteson har vært gift flere ganger. Min teori var at hans første kone var en datter av Fartegn Madsson (broren til Samson Madsson) og hadde Samson med henne. Samson Larsson sin sønn Lars Samsonson Kjerland, kalte en sønn for Fartegn og brukte i 1637 et segl som var en kombinasjon av Mads-sønnenes segl og Galte-seglet, begge deler antagelig fra Fartegn Madsson.

Jacob var da med hans andre kone Guri Jacobsdt. Slinde-godset kan stamme fra Guri sin slekt (som de fleste har antatt), fra Lars Gauteson (Gaute Ivarson var en sogning) sin slekt og fra Lasse sin første kone (Mads-sønnenes slekt som også har eiendommer i Sogn). Den hustru Gyri i Opdal som opptrer i en arvesak i 1578, antar Løberg er Guri Jacobsdt. Det kan bety at Lars Gauteson har bodd der. Han var åpenbart død i 1578 og enken bodde hos sønnen Jacob. Det er fullt mulig kronologisk at Guri på dette tidspunktet gifter seg med Mads Fartegnson Skaga og får Lars og Endre sin mor med ham. Ved prinsehyllingen i 1591 deltok Mads Schage med et segl med M F og et klassisk Mads-sønnenes merke.  Det er nok han som er Lars Skage far og Endre Levåg sin morfar.  

Ellers er det mye å studere her, som jeg må komme tilbake til. Har forresten alltid lurt på hvorfor Lars Jacobson Færevåg kalte første sønnen for Mikkel. Kan det ha noe med Mikkel Hille å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, og så komplisert at eg har nok med å lese og studere innlegga, har for lite kunnskap om jordegods og slike ting. Har sett litt på Ranveig namnet i slekta, kjem det frå garden Håland i Tysnes, står i Fitjar bygdebok at Ranveig Endresdtr. Levåg vart gift til Håland, Tysnes. Men har ikkje tilgong til den Tysnesboka nett no. Var det ho som tok Ranveig namnet med seg til Håland? No oppdaga eg "Rogers slektsforsning" og der står det som eg lurte på. Det siste du skreiv om Guri Jacobsdtr. og Mads Fartegnson Skaga, ser eg er det same som Erik Bakkevik har skrive i "Sunnhordlandslekter". 

Endret av Svein O. Tislevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til Nils Halvorson Hille. Så vidt jeg forstår har han og sønnene rutepel i sitt segl, tilsvarende Mads-sønnenes segl. Nils Halvorson var i din oppstilling, sønn av Halvor Jacobsen, sønn av Jacob Larsson Opdal. Hvis vi legger til grunn at Jacob var sønn av Lars Gauteson og Guri Jacobsdt., blir det problematisk å forklare hvorfor Nils Halvardson brukte rutepelen, ettersom han da ikke var i slekt med Madssønnene. Hvilken annen forklaring på seglbruken enn ren tilfeldighet kan vi da finne?  Glem dette. Her må innleggene leses grundig! Jeg ser nå at du mener at Nils Halvorson Hille var Endre Levåg sin søstersønn og da har vi jo forklaringen på seglet. Endre Levåg sitt segl er jo en liggende versjon av Mads Fartegnson (morfaren) sitt segl.  

Endret av Bjarne Hollund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tidligere har skrevet, så ønsker jeg ikke lage lange avhandlinger om noe jeg forsatt arbeider med det. Dette fordi justeringer vil forekomme og derved må jeg kanskje rette forhold som jeg tidligere har skrevet.

Dette tema gjelder hvem som er faren til Endre Levåg. Slik Svein skriver, så gifter Ranvei Endresdatter Levåg seg med Hans Johannesen Håland. Hvis det er riktig slik jeg indikerer, så er Ranvei og Hans beslektet i 2 og 3 ledd.

Jeg skal likevel legge inn en brannfakkel til dere.

Slik jeg har sagt tidligere, så må tingbøkene leses flere ganger for å forstå hva som egentlig står der. Det at Endre sin mor nevnes til slutt, er fordi hun er kvinne. Derfor er hun i denne sammenheng ikke den yngste av de som nevnes. Det er representanter for de ulike ekteskap som er tilstede og det er derfor flere søsken enn det som opplyses i tingboka.

Min påstand er følgende:

Guri Jacobsdatter

1g. enkemann Lars Gautesen

1g. NN Samsonsdatter Ænes

2g. enkemann Hans Johansen Kruckow. Busett på Opdal. Nevnt 1563.

3g. Mads Fartegnson Skaga.

4g. Kan hende Sander Beltestad.

Ivars 1 ekt. Samson Larsen Kjærland

Guri 1 ekt. Jacob Larsen Opdal

Guri 2 ekt. NN Hansdatter g. enkemann Tosten Endresen St. Amland/Færevåg. Barn: Endre Levåg

Guri 3 ekt. Lars Madsen Skaga

Hans Johansen Kruckow er far til Johan Hansen Kruckow. Busett på Onarheim. Nevnt 1563.

På Onarheim bur siden Johan sin sønn Hans Johansen Kruckow, som da Jacob Larsen kjøper garden Opdal fra. Dvs. sønnesønn til Hans Johansen Kruckow. Busett på Opdal. Dette er årsaken til at Guri har sitt opphold på Opdal 1578, mens da er Hans Johansen død.

Den andre oppsitteren på Onarheim er Hans Jørgensen Onarheim, hvis søster Britha er gift med Mikkel Jacobsen Angeltveit på Sotra.

Min påstand er at de også er i slekt med hverandre.

Min påstand er at Lars Hansen Skoge - sagaoversetter er Hans Kruckow sin sønn. Hans sønn igjen er Rolf Larsen To, som også nevnes på Skoge , men kun 1590 og flytter siden til To på Tysnes. Rolf sin datter Barbro Rolfsdatter g. enkemann Jacob Larsen Opdal. Barn: Samson

Guri 3g. Mads Fartegnson Seim. Busett på Skaga. Det som det må legges merke til er at det står MP i Mads Fartegnson sitt segl. Seglet kan blitt laget med feile bokstaver, men min påstand er at seglet tilhører Mons Pedersen Spilde d.e. som da er Guri Jacobsdatter sin farfar og at Mons trulig var gift med datter til Jacob Madsen. Jacob Madsen nevnes som rådsmann i 1512 sammen med Tord Madsen (Levåg 1519?), men Jacob har nok avgått tidlig, siden han ikke nevnes senere, da alle disse brødre står oppført i samme brev.

Da må jeg arbeide med andre saker.

Endret av Oddvar Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det gode og oversiktlige innlegget Oddvar!  Interessant med Kruckow- slekta, den har eg vore borti før i andre linjer. Viss mor til Endre Levåg er dtr. til Hans Johansen Kruckow, så blir det som står i "Sunnhordlandslekter" feil. Men ikkje noko nytt med feil der, er jo en del grove feil i den boka, for eksempel om Galtung/Galte/Torsnes- slekta. At Ranvei og Hans Johannessen Håland er i slekt, det har eg tenkt på sjølv også, utfrå det som eg har lese om alt til no. Men tar det som en god teori, siden du nevner at det kan komma justeringer/forandringer på det. Er du enig i at navnet til kona til Tarald Levåg (som var der i 1590), sannsynligvis var Ranveig, eller har du annan teori om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Bakkevig i "Sunnhordlandslekter" har tatt feil denne gangen, er han i godt selskap, bl.a. H. Sollied, Asgaut Steinnes, utgiverne av Segltegningssamlingen fra 1591 og 1610 osv. Det er riktig at tingboksformuleringer gir rom for fortolkninger. Når vi ikke vet alderen til Gyri Jacobsdt. sin datter, kan hun like gjerne være yngst og dermed korrekt plassert kronologisk. Du mener at Endre ikke er Gyri sitt eneste datterbarn, men at han representerer en familiegruppe. Tingbokssaken dreier seg om en eierpart i Slinde. Endre sine potensielle søstre synes ikke å eie noe i Slinde (eller i Skage for den del). Det at disse evt. søstrene ikke eier i Slinde og Skage er vel et ganske sterkt indisium på at de ikke var søstre av Endre Levåg.  

Det er to dokumentasjoner på eksistensen av en Mads Fartegnson. Det ene er en arvesak gjengitt i NST 1 (Sollied og Sollied Losna-ætten). Den er udatert, men menes å være fra 1570-80 årene. Der møtte for retten Mads Fartegnson med hustru Gyri Jacobsdt. på den ene siden, og på den andre siden Gyris barn med hennes salige mann Laurits Gauteson, Jacob og Samson Lauritsson. Det gjaldt skiftet av Laurits sitt faste gods. Gyri fikk beholde odelsgodset i Sogn som hun hadde arvet etter sine foreldre, mens Jacob og Samson skulle ha farens gods.

Den andre dokumentasjonen på Mads Fartegnson er som utsending til hyllingen i 1591. Der Mattis Schage anvender et segl som har initialene MF. Det står et spørsmålstegn ved F fordi seglet er utydelig og kan også leses som en P. Når de fleste mener det er F, så er det for det første, fullt mulig at det er en F, men for det andre at seglet er helt identisk med faren Fartegn Madsson sitt segl i 1530. Broren Tord Madsson har et segl som er en liggende variant av Fartegn Madsson sitt segl. Tord sitt segl er helt identisk med Endre Levåg sitt segl.  Eiendomsretten til Skage skriver seg utvilsomt fra Fartegn Madsson. Det er utelukkende etterkommere etter Lars Madsson Skage, Endre Levågs mor (bare Endre Levåg) og Fartegn Madsson sine øvrige barn/barnebarn som er eiere. 

Etter dette virker det helt usannsynlig at Endre Levågs mor er datter av Hans på Årbakka. Han var i 1563 både leilending og jordeier (da sannsynligvis ikke eier av Årbakka). Jeg går ut fra at du har grunnlag for å si at han er en Kruckow, selv om det har vært ukjent til nå. Vi vet ikke hvem som solgte Årbakka til Jacob Opdal.

Antagelsen om at Gyri Jacobsdt. var av Mads-sønnenes ætt og at det var hun som var opphavet til seglbruk og Skage-eiendommen, er svært tvilsom. Hennes forfedre er helt ukjente, men arvesaken ovenfor indikerer at hun er fra Sogn. Den Jacob Madsson som opptrer i 1512 er nok ikke en av Mads-sønnene. De mange grundige artiklene i NST om disse brødrene konkluderer entydig med at det var fem brødre, ingen sjette Jacob. Tord Madsson er for øvrig neppe den Tord som er på Levåg i 1519. Tord Madsson var rådmann i Bergen i perioden 1512 til 1530.  

Jeg for min del konkluderer med at Endre Levågs mor er datter av Mads Fartegnson og Gyri Jacobsdt.,  og at Endre er hennes eneste barn. Når det gjelder faren, er din teori om Torstein interessant.     

Endret av Bjarne Hollund
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Har vi mer informasjon om faren av Endre Levaag?

En måte vi kan verifisere disse teoriene på er med Y-DNA testing av mannlige patrilineal etterkommere. Er det noen levende mannlige patrilineale etterkommere fra Torstein Amland / Hille eller Stork Aadnesen som ikke kommer ned fra Endre Levaag?
Jeg er patrilineal stammer fra Endre Levaag og har bekreftet Y-DNA R-M269. Nærmeste forfedre DNA-kamp så langt er med Baard Ellendsen (1500-tallet, Jolster, SFJ). Jeg vil gjerne bekrefte mitt eget forfedre til Endre Levaag, så det ville være interessant å se andre testet selv om nedstigningen er gjennom Endre.

NOTE: Jeg snakke norsk litt...jeg bor I Oregon, US og snakke engelsk.

Endret av Myles Twete
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Myles!

Nå er det en gammel dame fra Bergen, som har fått testet noen linjer visstnok i den ene og annen linje, men hun har nok med å stenge folk ute fra ulike grupper her og der, og ønsker heller ikke å diskutere slike ting med vanlige folk, dessverre. Men interessant er dette, selv har jeg ingen patrilineale linjer til Torstein, Stork, eller Endre. Men har noen andre interessante blandede linjer til Peder Førde, som jeg gjerne ville skrive om i en Facebook gruppe, men det var en gruppe med falske personer, og en sur gruppeleder/sure moderatorer så det ble det ikke noe av. Datter til Endre Levaag, was married with Anna Endresdatter. She was married with Simon Olsen Rimbareid/Rimmereid, born 1615, and his grandfather was Peder Førde from Sveio.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Svein-

Takk for dette. :-)

Recently I reached out to a person with strong DNA match with me to see if we could understand our ancestral connections.  I knew that he and I shared some ancestry on Northern Stord Island.  Like you, he also is a descendant of Peder Forde.  I was most interested in the fact that he and I shared a large segment match on the same segment of one chromosome that I also share with 4 other individuals.  Three of those individuals all come from Jolster, SFJ.  One of the 3 is also my strongest Y-DNA match (our patrilineal lines must merge somewhere just beyond Endre Levaag of Tysnes and Baard Ellendsen of Jolster).  None of the 3 show any ancestry from South of Bergen.  So it's a puzzle.

-Myles Twete (gr-grandson, Johannes Olsen Tveita, Tveita farm, Fitjar)

"Found an old puzzle somebody had quit.  Tried a few pieces and hoped that they'd fit.  But it's going together so slowly, it may take me forever to know---if it's only a puzzle" --- Joe Walsh's County Fair song

Endret av Myles Twete
Filling in parts of the puzzle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

If Johannes Olsen Tveita is the same person who was born in 1853, are we seksmenninger, father to Johannes` mother Mari; Lars Monsson Vestbøstad, born 1782 was a brother to Knut Monsson Rimbereid, born 1779 (Vestbøstad), who was father to my great greatgrandmother Marta Knutsdatter Rimbereid, born 1818, she been married to Ole Rasmusson Rimmereide, born 1816, and a son Rasmus Olson Rimmereide, later toke the name Fitjar, born 1849 was my greatgrandfather. Yes, this is a big puzzle. I have take a DNA - test (MyHeritage). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well then, hello cousin Svein :-).  That fits.  I did not have any people on my Ancestry tree below Knut Monsson Vespestad Rimbereid.  Big family tree we have... :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Myles.

I found in the Norway DNA-project an Y-DNA test with Endre Levåg as most distant paternal ancestor (kitnumber 766264). If this is not you, this test could perhaps verify your paternal line. R-M269 is a very common haplo-group in Hordaland and there are a lot of possibly interesting paternal lines that should be looked into. No one has up to now y-tested paternal lines with possible fathers of Endre (mentioned in this discussion) as most distant paternal ancestor. Than we have to find out if there are paternal lines to persons willing to take a test.

Some interesting R-M269 – results so far, have paternal lines ending with Torkjell på Oma (1550), Isak Torsteinson (1590-1664) Kvam, Jørgen Pederson Onarheim, Tysnes (1520-1580) and Johannes på Aga (mentioned 1519). I found R-M269 among my ancestors, Kristen Nilsson Søre-Sele (1711-85), who I believe have ancestors from Tysnes, and Endre Hollund (born ab. 1606). I will look into all of these lines.

I found the test with Bård Ellendson Bolstad, Jølster (1530-1608) as most distant paternal ancestor. This test and the Endre Levåg-test were both 111 markers tests. They were both R1b-M269+ U106+ and the results were practical identical. I am definitely not an expert on DNA and interpretation of results, but there can be no doubt that they have a common paternal ancestor. It would be very interesting to know the paternal line ending with Bård Ellendson, perhaps he is a brother of Endre Levåg’s father or perhaps the common ancestor is far back in time. Did you get to know this paternal line?          

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Myles Twete skrev:

Well then, hello cousin Svein :-).  That fits.  I did not have any people on my Ancestry tree below Knut Monsson Vespestad Rimbereid.  Big family tree we have... :-)

Hello :-) Yes, Interesting and big family tree! I think maybe Anna Størksdatter was from Ivarsøy, Fitjar, but not sure. Anna Størksdatter, born about 1690? was also mother to the father to Knut Monsson Vespestad Rimbereid, born Desember 12, 1775, and his brother Lars Monsson Vespestad, born 1782. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne :-).

Ja, det er DNA-Testene min... bad norsk, jeg vet.

Anyway, yes, that 766264 kit is mine.

And yes, the kit (Nils N.) with Bård Ellendson Bolstad of Jølster as earliest known ancestor is my closest match.

We do now have Y-Full test results for Nils and so we know where the branch is above Lord Cecil Burghley of England.

My targeted SNP test results (still waiting for them) will likely show mine branching from the same point.

And so, yes, we expect a common ancestor somewhere near Endre Levaag or back a hundred years or so.

Or maybe my paternal ancestry is not all the way to Endre...need more people testing to confirm.

When I saw that Jorgen Pederson Onarheim on NorwayDNA was also M269 I was wondering if there was a common line there.

But I think that was Y37 or Y67 test.

As for Baard Ellendson and how his line might merge with mine and Endre Levaag's, Yngve Nedrebo is helping looking into that.

He mentioned to me that Endre must have been an "Endre T." and mentioned that Oddvar Soreide had come up with who he thought was his actual father and ancestry.

The neat thing about Torstein Hille as the father is that it's at least a small step towards Jolster :-).  Tysnes and Kvinnherad were going the wrong direction.

We may never solve the puzzle...but puzzles are fun.

-Myles Twete (Tveita), Portland, Oregon, US

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Svein O. Tislevoll said:

Hello :-) Yes, Interesting and big family tree! I think maybe Anna Størksdatter was from Ivarsøy, Fitjar, but not sure. Anna Størksdatter, born about 1690? was also mother to the father to Knut Monsson Vespestad Rimbereid, born Desember 12, 1775, and his brother Lars Monsson Vespestad, born 1782. 

Was she Anna Rasmine Taraldsdtr Levaag (b.1707)?

I have her as wife of Knud Monsen Vespestad (b1682), son Mons Knudsen Vespestad (b.1735) with sons as you mention.

Anna would be my 5th great-grandmother.

I'll be in Norway in August...hope to meet some distant relatives. :-)

-Myles

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In the old bygdebok, Fitjar bygdeskipnad og bygdesoga is the wife of Knut Monsson, 1682-1761: Rasmine Taraldsdatter Levaag, and in the latest Fitjar bygdebok , her name is Anna Størksdatter, so i am now not sure what is correktly. I have not se the name to Rasmine Taraldsdtr. before in the old book (from 1933), I have seen in the latest (from 1986). Yes, I think some of your relatives lives on the Tveita Farm. Your firmenning Lars (third cousin), and his family. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bård Ellendson lived at Bolset, Jølster. He was there in 1563 and still was listed in the tax returns of 1608. Most likely Bård was born around 1530. He was the son of Ellend, owner of a part in the Hjelmeset farm in Breim. Ellend had died before June 24, 1570 as five sons and one daughter gathered at Sårheim, Breim to decide who should buy the part in Hjelmeset (http://marcus.uib.no/instance/charter/ubb-1570-06-24.html). Sjur Ellendson was most likely the oldest son. He lived in Sogn, and brought his son Knut to the family reunion in 1570. Sjur had inherited the largest part (1 pund) of what his father had owned in Hjelmeset, but it was too far away, so he would sell, and his son Knut would not buy, so it was open for his brothers and sister. Gunnar Ellendson lived in Hornindal. He had inherited a small part (1/2 pund) of Hjelmeset too, but was not interested in buying, rather selling. Two brothers, Kåre and Bård, lived at Bolset in Jølster, but were not interested in buying, nor was their brother Lauritz at Bergheim, Breim. But their sister Solveig Ellendsdatter would buy and she paid her brother Sjur 11 old daler and Gunnar 5 old daler to have their parts.

Later (1624 and 1637) the part in Hjelmeset was owned by Tord Mårdson Veiteberg in Jølster. He was married to Ragnhild Rasmusdatter Kvile, Breim, and either Tord or Ragnhild must have inherited or bought the part Solveig bought in 1570. Solveig (probably born around 1520/30) could be a mother or a grand-mother of Tord or Ragnhild. The part in Hjelmeset was finally sold in 1637.

Bård had a son Rasmus and a daughter Bille, but there may have been several more. Rasmus Bårdson had many sons. Two of them are in the Ydnatests from FTDNA: Tollef Rasmussen Bolset (R1b (last SNP R-Y21409 - also being a SNP in the line of Sir William Cecil (1520-1598), 1st Baron Burghley) FTDNA kit 717110, 111STR and BigY) and Jacob Rasmussen Grepstad (FTDNA kit 180932, 67STR). Two other tests from Jølster/Breim that may show more about the relationships in the family of Ellend are in process at the moment.

The Ydnatests shows a GD between the line of the Bård Ellendson (born around 1530) and his father Ellend (born around 1490) and that of Endre Levåg (born around 1590) of 4/111, indicating a split less than 12 generations back, with "98.22% probability"

Could Endre Levåg be a great-grandson of Ellend? Or a great-grandson of a brother of Ellend?

Ellend had a son and a grandson living in Sogn in 1570. Endre Levåg had a connection to Sogn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er interessant/this is interesting! At en av mine brødre fikk utslag på hele 64,7 prosent Engelsk og Irsk, svekker jo ikke en slik teori. Vi har jo 6 linjer bakover til Levåg (kanskje flere, husker ikke helt), og mange andre er det nok også som var fra England, Skottland og Irland (og Wales) i slekta, har funnet en del av disse. Det er en MyHeritage test. Vi fire søsken som har tatt testen har gjennomsnitt Irsk, skotsk og Walisisk/engelsk på 30,125 %  Bra at det er flere tester på gang, og at det kan bli mer enn en teori. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thank you Yngve for information on Bård Ellendson and his family. Than we know that Ellend had five sons and none of them could be the father of Endre T. Levåg. Endre was first mentioned in Levåg in 1621 and died 1656. He could have been born sometimes between 1580 and 1600. Than it is chronological possible that Tollef Rasmusson Bolset could be his father. Are the children of Tollef Rasmusson known? If the four brothers of Bård had a son or grandson, with a name starting with a T, they could all be possible fathers of Endre. So could also, as you mention, a brother of Ellend and his possible grandsons and great grandsons. Do we have information on these persons?

I am not quite sure what to think of sir William Cecil (1520-1596). Is it a fact that Bård and Endre share a common ancestor with him?      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollef Rasmussen Bolset was born around 1594, so he was about the same age as Endre T. Levåg, and not the man giving Endre the patronym T.

All we know about Ellend is the info in the document from June 24, 1570. In the 1563 tax returns there is only one Ellend in Breim. He lived at Kvile and was a landowner. We know that Rasmus (Olsen) was the next farmer at Kvile. We know he was the father of Ragnhild Rasmusdatter, the wife of Tord Mårdson Veiteberg, and the persons owning the part of Hjelmeset that Ellend had owned and his daughter Solveig had bought in 1570.

To me this seems to be a reasonable theory:

Ellend, farmer at Kvile in Breim, owner of 1 1/2 pund in Hjelmeset (and most likely other farms) (born around 1490, mentioned 1563, died before June 24, 1570), father of Sjur, Gunnar, Kåre, Bård, Lauritz and Solveig.

Solveig Ellendsdatter (born around 1520/30), owner of 1 1/2 pund in Hjelmeset from 1570, could be married to Rasmus Olsen Kvile and the mother of:

Ragnhild Rasmusdatter Kvile (born around 1570, probably dead before 1624), married to Tord M. Veiteberg, Jølster, owner of the 1 1/2 pund in Hjelmeset.

Endre Levåg and Ellend belong to the same line as Sir William Cecil (1520-1598), but the split is most likely in the 7th Century. The kit 717110 indicates that there are 10 private SNPs after that split. Endre Levåg most likely shared 6 or 7 of these "private" SNPs. 10 private SNPs indicate 1450 years from the split. William Cecil was interested in genealogy, and followed his own male line back to the mid 11th Century. His family came from Wales. With the help of the SNPs we can see that one of the other lines coming out of a common forefather (living around 2000-2500 years ago) is in the Netherlands (to-day using Ravestijn as their name), and we have the Norwegian one with Ellend and Endre, while all the others are in or near Wales (using Cecil, Cissell, Webb, Howell etc as family-names). So it seems rather likely that the forefathers of Endre and Elling came from Wales to Norway, between around 600 and 1500. We will know more as soon as we get other matching tests from Norway.

Members of the Cecil-Cissell DNA project became very enthusiastic after discovering the Norwegian line, believing that this could mean that they had a Viking origin! But that is rather unlikely! The forefathers of Ellend and Endre have joined many others from haplogroup R1b emigrating from the British isles to Norway.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks to Myles and Yngve for all information the DNA-testing and Ellend and his family. This gives us a totally new perspective on the forefathers of Endre T. Levåg. There are obviously a lot to do to reach a confirmation on the possible paternal lines. I'll see what I can do, and I hope you let us know when new knowledge comes up.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, thank you Yngve for the update and for telling it in such an engaging way :-).

Interesting about "Sjur" Ellendsen.

Endre Levaag could be 2nd great-grandson of Ellend if Sjur Ellendsen was the same as Sjur Nese of Tysnes and if Sjur was father of Aadne Nese and if Stork Aadnesen was really Endre Levaag's father.  Sjur Nese, first noted owner of Nese at Tysnes (paid tax in 1519).   If he was Sjur Ellendsen, he would have been very young to own Nese.

And this does not fit with Endre having a "T" last name.

More likely given the information brought here by Oddvar:

Could Endre Hille (b.1525) have been brother to Ellend (b.1530) of Jolster?

In this case, Ellend would have been Endre Levaag's 1st great-uncle.

Also, I could have problems with my paternal line and that Endre Levaag is not my 7-tip oldefar.  Did any male descendants of Ellend live in or travel thru Heroy in Nordland cca 1890?  If so, perhaps Johannes Olsen Tveita was not my great-grandfather.  From DNA matches with 4th-8th cousins with ancestry on Stord island, it's pretty clear that my father's line is correct thru Ole Larsen Wiig Tveita (b.1721, d.23Jul1775).  There are still 4 more generations from  Ole Larsen Wiig Tveita to Endre Levaag and with any one of them there could have been a different father I suppose.

Still waiting for my Y-SNP test results...I suppose we will see R-Y21409 as the result when it happens.

-Myles Twete

Endret av Myles Twete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myles, I am a bit confused. I cannot find Ola Larsson Vik/Tveita (born 1721 and died 23.july 1775) in “Fitjar Bygdebok”. If your great grandfather was Johannes Olson Tveita, born 1853,  who emigrated to USA, than you have a paternal line ending with Ingemar Olson Traavik (Kvinnherad commune) who died around 1662. He had at least two children, a daughter Berite married to Tomas Larsson Hjortland and a son Ola Ingemarson married to a sister of Tomas, Ingeborg. Their father was Lars Davidson, presumably from Scotland. Ola and Ingeborg moved to Valhammar in Austevoll commune. My maternal line ends with Ingeborg Larsdt. Hjortland. I have taken a mt full sequence and nearly all of the matches are from UK. I would not be surprised if Ingemar Traavik also had british ancestors.

Myles, could you list your line from Ola Larsson Vik/Tveita to Endre T. Levåg, so we can perhaps see what might be wrong.       

Endret av Bjarne Hollund
Lenke til kommentar
Del på andre sider