Gå til innhold
Arkivverket

Holt-presten Morten Pedersen Ulff og de eldste kjente beboere på Nedre Garta (Holt, A-A)

Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

4 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Kan det være Jon Mortensen som er Jørgen, som er død i 1701. Skiftet etter Jon Tjøstolvsen ble etter mine notater holdt den 8/2-1707. Han eide da 0,5 kalveskinn i Bjelland, og 4 og 4/5-del kalveskinn pantegods i Nedre Garta.

Jeg har en refleksjon omkring det i #20 (og litt i #21).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

PS: Om vi er overens om at Ingeborg Halvorsdatter var Knud Gartes kone, så er det vel også hun som er Tarald Knudsens svigermor i det materialet som har fremkommet så langt ? Selv om teksten er noe uklart nedtegnet.

Det kan vi nok ikke uten videre slå fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Mortensdatter har overtatt "Jørgen"s 9 ksk i 1701. Marens bror Jon, eller mer sannsynlig Jørgen etter sin morfar, hadde økonomiske problemer i Danmark i 1687 og pantsatte deler av sin eiendom til svogeren Jon Tjøstolvsen. Kan vel være sannsynlig at han døde uten livsarvinger, og at søsteren Maren fikk hans eierdel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Oddbjørn Johannessen said:

Det kan vi nok ikke uten videre slå fast...

Da må jeg jo spørre hvordan du tolker eierstrukturen fra 1624, og de noteringene som er gjort omkring Tarald Knudsen og Ingeborg Halvorsdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å fullføre hundreårs-løpet fra begynnelsen av 1600-tallet til begynnelsen av 1700-tallet, tar jeg med oppstillingene i 1715-matrikkelen og 1723-matrikkelen:

1715:

Brukere (oppsittere i parentes):

- Ommund Jonsen  8 ksk (Ommund 6 ksk, Ommunds søsken 2 ksk)

- Osmund Pedersen 6 1/3 ksk (Osmund 6 1/3 ksk)

- Torborg Ellingsdatter  6 1/3 ksk (Torborg 3 1/6 ksk, Torborgs barn 3 1/6 ksk)

- Lars Nielsen Neskilen 6 1/3 ksk (Anne Ellingsdatter 6 1/3 ksk)

- Aaste Mortensdatter 1 ksk (Aaste 1 ksk)

- Even Rørviks enke  1 2/3 ksk (Even Rørviks enke 1 2/3 ksk)

- Birte Larsdatter 1 2/3 ksk (Birte 1 2/3 ksk)

PS!  Ommund Jonsen var sønn til Jon Tjøstolvsen og Marte Mortensdatter.

1723:

- Ommund Jonsen  6 1/3 ksk

- Osmund Pedersen  6 1/3 ksk

- Torborg Ellingsdatter  6 1/3 ksk

- Knud gundersen (g.m. Anne Ellingsdatter)  6 1/3 ksk

- Morten Jonsens enke  2 1/2 ksk

- Aaste Mortensdatter  1 ksk

- Even Rørvik(s enke)  1 1/3 ksk

- OleOlsen Mørfjær 3 1/3 ksk

- Birte Larsdatter 1 2/3 ksk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Maren Mortensdatter har overtatt "Jørgen"s 9 ksk i 1701. Marens bror Jon, eller mer sannsynlig Jørgen etter sin morfar, hadde økonomiske problemer i Danmark i 1687 og pantsatte deler av sin eiendom til svogeren Jon Tjøstolvsen. Kan vel være sannsynlig at han døde uten livsarvinger, og at søsteren Maren fikk hans eierdel ?

Jeg tror det trengs litt mer utredning rundt denne Jørgen før vi kan slå endelig fast hvem han var.  Jon Mortensen heter Jon alle steder der han ellers dukker opp - første gang som 4-åring i 1666.  Også Jon Tjøstolvsen heter konsekvent Jon i alle andre tilgjengelige kilder.  En mulighet jeg nå ser for meg, etter å ha grublet litt rundt saken, er at Elling Ljødesen (og Karen Jørgensdatter?) kan ha fått en sønn Jørgen etter 1666, og som dermed ikke fanget opp i dette manntallet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Helge Berntsen skrev:

Da må jeg jo spørre hvordan du tolker eierstrukturen fra 1624, og de noteringene som er gjort omkring Tarald Knudsen og Ingeborg Halvorsdatter ?

Det reflekterte jeg slik rundt i slutten av #9:

"Et naturlig spørsmål å stille blir da:  Hvem var Tarald Knudsens svigerfar?  Om vi bruker eliminasjonsmetoden, kan vi vel slå fast følgende: Det kan ikke ha vært Aasulv eller Tollef Reierssønner, siden deres etterkommere er nevnt eksplisitt med 1 hud i gården i 1624. Hvem er det da som gjenstår av dem som er nevnt på Nedre Garta i perioden 1610-1620?  Det begrenser seg til to personer: 1) Den henrettede Knud. 2) Osmund, som sitter som krone- og leilendingsbonde 1617-1618 (og som dermed "overlapper" Osmund og Knud).  Så må vi selvsagt være åpne for at det her kan være snakk om kjøpegods (etter Knuds død)."

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe svar på "utgangsspørsmålene" i denne tråden, er det slett ikke sikkert det er mulig å finne.  

- Hvem var den Knut Garta som ble henrettet i 1622 - og hvem var hans eventuelle etterkommere?

- Hvem i "dette Folch" var det sogneprest Morten Pedersen Ulffs datter var gift med - og fikk de noen etterkommere?

La meg forresten ta med en tragisk henrettelse til, som muligens kan knyttes til deler av det persongalleriet som er presentert så langt i tråden.  I 1610 bodde altså ødegårdsmannen Walter på Frisøya.  Det skulle forundre meg mye om ikke han var identisk med den Walter Skredder i Neskilen, som sammen med kona var kommet fra Holland - og som var nevnt i et av klagepunktene mot sogneprest Morten Ulff.  Kanskje var den Hans Waltersen, som var nevnt i et annet klagepunkt, Walter Skredders sønn.  Mye kan dessuten tyde på at Petter Friisøen, som var gift med Anne Ljødesdatter (en av de to kvinnene som eide 3 ksk i N. Garta i 1661), også kan ha vært en sønn av Walter Friisøen.  Kanskje var også Anne Waltersdatter (den andre kvinnen som eide 3ksk i N. Garta i 1661) også et av hans barn.

Så til den andre henrettelsen:  

Den 24. februar 1617 ble Dorrete Friisøenn (Dorte Frisøya) brent som heks på Nedenes kongsgård.  Det er nærliggende å tenke at hun kan ha vært en slektning av Walter.  Frisøya (som jeg kjenner godt) er ei lita øy, og det fantes neppe mer enn én (toppen to) husstander der.  Saken mot Dorte (og to andre "hekser") er dokumentert her:

http://www.edd.uio.no/perl/ikos/visprosess.cgi?prosessid=181

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Oddbjørn Johannessen skrev:

La meg forresten ta med en tragisk henrettelse til, som muligens kan knyttes til deler av det persongalleriet som er presentert så langt i tråden.  I 1610 bodde altså ødegårdsmannen Walter på Frisøya.  Det skulle forundre meg mye om ikke han var identisk med den Walter Skredder i Neskilen, som sammen med kona var kommet fra Holland - og som var nevnt i et av klagepunktene mot sogneprest Morten Ulff.  Kanskje var den Hans Waltersen, som var nevnt i et annet klagepunkt, Walter Skredders sønn.  Mye kan dessuten tyde på at Petter Friisøen, som var gift med Anne Ljødesdatter (en av de to kvinnene som eide 3 ksk i N. Garta i 1661), også kan ha vært en sønn av Walter Friisøen.  Kanskje var også Anne Waltersdatter (den andre kvinnen som eide 3ksk i N. Garta i 1661) også et av hans barn.

Den antakelse at Petter Friisøen (i koppskatten 1645) var sønn av Walter Friisøen, er styrket ved at det i rosstjenestemanntallet 1644 er nevnt en Peder Waltersen i Neskilen.  Det må være samme mann.  Når det gjelder Walter Friisøen, har jeg funnet ham nevnt som ødegårdsmann på Frisøya i perioden 1610 - 1614.  Så er det et par år der det mangler skattelister med navn, men fra og med 1618 til og med 1629 er husmannen Walter i Neskilen nevnt, samtidig som Frisøya er forsvunnet fra oversikten over ødegårder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
2 timer siden, Oddbjørn Johannessen skrev:

Her dukket det sannelig opp en avskrift av et interessant dokument fra 1670, der Annichen Waltersdatter pantsetter 1/2 h i Nedre Gartas Rønning til Jon (Olufsen) Strengereid:

https://media.digitalarkivet.no/sa10061103291278

La meg nevne spesielt den interessante opplysningen som framkommer i dette dokumentet, om at Annichen Waltersdatter har arvet den halve huden i Nedre Gartas Rønning etter sin avdøde far og avdøde bror (som dessverre ikke navngis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider