Ivar Moe Skrevet Oktober 14, 2017 Del Skrevet Oktober 14, 2017 Er det noe mer å få utav dette enn at Gustavus Møller saksøker Johanne Brock - pengekrav. Står det hva kravet dreier seg om ? http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bgdom1703&sideid=471&innhaldid=1&storleik= Gustavus var Chirurgus/ regiment kirurge og i tillegg barberer om det har noen relevanse til denne saken. Takker på forhånd for hjelp med tyding av denne fordringen Mvh Ivar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Skrevet Oktober 14, 2017 Del Skrevet Oktober 14, 2017 No. 69. Domb dømt d. 4 Junij 1703. Imellem Mester Gustavus Møller, contra Johanne Sl. Poul Brockes. Hans Kongl. Mayts. Byefoget udi Bergen, Hans Ruus. Giør vitterligt, at Anno Christi 1703 den 21 Maij, for Retten paa Bergen Byting, hafde Erlig og Welagte Mand Mester Gustavus Møller Chirurgus her udj Staden, for mig udj Rette ladet Indvitere Erlig og Gudfrychtige Matrone Johanne Sl. Poul Brockes Indvaanersche her sammesteds, till at betalle hannem resterende penge, 1 Rd. 3 s. X der for ok lit Skødesløs Domb. X som Hans. ere udlagt udj Registeringen holden effter Hendes Sal. Mand, Indstefnte Johanne Sl. Poul Brockes møtte iche, ej heller nogen paa hendes weigne. Tiennerne afhiemlede ved Aed effter Loven, at hun er loulig Stefnet. Citanten begierede, Hun maatte paalegges at møde till neste Ting, og suare till det søgendes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet Oktober 14, 2017 Del Skrevet Oktober 14, 2017 22 minutter siden, Remi skrev: Møller Chirurgus her udj Staden, for mig udj Rette ladet Indvitere Erlig og Gudfrychtige Matrone Johanne Sl. Poul Brockes Indvaanersche her sammesteds, till at betalle hannem "...for mig udj Rette ladet Indcitere ..." ("citere": stemne) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Moe Skrevet Oktober 14, 2017 Forfatter Del Skrevet Oktober 14, 2017 Hjertelig takk Remi og Ivar. Forstår jeg dette rett så er det skyld etter hennes sal. mann som her skal innkreves - resterende pengebeløp - 1 riksdaler og 3 shilling ? Mvh Ivar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå