Gå til innhold
Arkivverket

En utflytter fra Setesdal AUAG til Hjelmeland ROG: Husmann Aslak Hansson f. 1796. Hvordan best finne hans fødested?

Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Skudd fullstendig i blinde...:

Sirdalen ligger under Lund Prestegjeld i 1733

Ein Niels Nuland døyper tvillinger Hans og Reier i Nes kirke 21. september 1733

Rogaland, Vest-Agder fylke, Lund, Nes, Bakke, Tonstad, Gyland i Lund, Ministerialbok nr. A 1 (1724-1737), Kronologisk liste 1733
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070621630239

Bygdebok for Nes herred viser at Nils Nuland var ein "Atlakson", men seier også at Hans f. 1733 døde som barn...

Ein ny Hans som kanskje vaks opp skal være fødd 1740...

https://www.nb.no/nbsok/nb/a04d6f46f9287e53fce52f5481798c4f?index=2#33

Her stemmer både Nes, Nils, Hans og Atlak/Aslak...

Hvor blei det av Hans fødd 1740?

Nes kan vel ikke regnes til Sirdalen da men... :)

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Helgesdtr Bjørkestølen har nok sitt utspring fra Årdalsboken før det ble lagt ut på Geni vil jeg tro. Som sagt stoler jeg ikke helt på det som står der, men vi har uansett to Anna Helgesdtr. å forholde oss til - og max en av dem er riktig mor til Aslak. Jeg tror også at Åsbjørg's kandidat fra Forsand er mest sannsynlig, ref (Sa?) Bakken  ved vielsen i Strand..

Men det var flere Bakker i Årdal også, f.eks. Riskedals Bakken og Mæls-Bakkene (hvor f.eks. Aslaks bror Sveinung senere bodde). Så jeg ville ikke konkludert helt ennå.

Etter kjapp sjekk kan jeg ikke finne noen opplagt Sjur på Pundsnes, bortsett fra en kort nevnt under Andre med ref. 1701. Sjur Helgeson nevnt over er i Hjelmelandsboken under Bjelland, men uten ref. til hvor han var fra.

Disse er de eneste konfirmerte i Hjelmeland som matcher navn over:

88 177 25 1771 01.12 Hielmeland konfirmant Siver Helgesen m Breeland  
783 179 47 1775 12.11 Fister konfirmant Anna HelgesDatter k Meelhuus  
Endret av Håvard Hjorteland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Håvard Hjorteland skrev:

Men det var flere Bakker i Årdal også, f.eks. Riskedals Bakken og Mæls-Bakkene (hvor f.eks. broren Sveinung bodde). Så jeg ville ikke konkludert helt ennå.

De hadde vel ikke da gifta seg i Høle sogn (Høgsfjorden og Lysefjorden/Forsand)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De hadde vel ikke da gifta seg i Høle sogn (Høgsfjorden og Lysefjorden/Forsand)"

Enig i det, det er derfor jeg sa at jeg tror mer på din teori en Årdalsboka > Geni? Jeg skal se om jeg finner ut mer om den Anna Helgesdtr. som vitterlig ble født på Bjørkestølen i 1760.

Hun bør jo sjekkes ut av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt Fra FS: Dette tyder iallefall på at du har rett Åsbjørg. Det er antakeligvis nok en feil i Årdals-boken her ja. Samme navn/årstall i nabolaget er skummelt.

Anna Helgesdatter (innskutt: Bjørkestølen)
christening:    2 February 1760    Hjelmeland, Rogaland, Norway
residence:        Hjelmeland, Rogaland, Norway    
father:

Anna Helgesen
christening:    14 December 1760    BAKKEN, STRAND, ROGALAND, NORWAY    
father:    Helge Nilsson
mother:    Berite Olsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Nes ligger nede ved kysten i Vest-Agder, som ikke tilsier at dette er feil Nils, men det er god avstand til Forsand.

Hva med å se nærmere på "Austmann" Niels Erikson nevnt 1718 som bruker på Tuptene under Kåsen i Forsand. Sønnen Helge er beregnet født 1712 basert på hans alder ved dødsåret. Det er mer sannsynlig at han ble født etter 1716. I følge bygdeboka ble Niels Erikson og Gitlaug Helgesdtr trolovet 1714 og viet 1716. Kan det være at Niels Erikson og evt. Gitlaug ble født i Sirdal.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard Hjorteland skrev: " Dette tyder iallefall på at du har rett Åsbjørg. " Ja det er jeg enig i, og Forsandboka samstemmer i dette.

I løpet av denne tiden dere har hjulpet meg med å finne Aslak Hanssons linje til Setesdal, så har det dukket opp en ny DNA-match som også passer inn i dette geografiske mønsteret som illustrert med matrise på side 1 i emnet. Denne DNA-slektningen har felles DNA-segmenter med personer i både Hjelmeland og Hedmark. Jeg vil derfor si nå takk så mye for informative innlegg, og tar et avbrekk for å kartlegge anene til den nye matchen med aner i Hjelmeland. Anne Helgesdtr Sabakken hadde 12(!) søsken, og min arbeidshypotese er at den nye DNA-matchen stammer fra samme familie. Som må ha mange etterkommere. Ikke bruk mer energi og tid på dette spørsmålet her og nå, jeg kommer tilbake med evt. nye opplysninger som kan bidra til en oppklaring.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2017 den 8.39, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Ikke bruk mer energi og tid på dette spørsmålet her og nå,

Jeg synes husmenn i Ryfylke, og hvor de kom fra, er spennende uansett DNA. Så jeg ville bare sjekke litt til angående Nuland forslaget.

På 25.10.2017 den 21.23, Åsbjørg Susort skrev:

Ved farens skifte i 1766 var han 26 år og er i Holland. Jeg mener det står: Ugift  .....   ........    .......  udi Holland.

Greier du (eller andre) å fylle inn prikkene ca. midt på venstre kolonne ?

https://media.digitalarkivet.no/sk20081031340188

Men det betyr jo ikke at han ble værende i Holland.

Endret av Håvard Hjorteland
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering Håvard, jeg syns også at det er interessant, men klarer ikke selv å tyde teksten i skiftet. Og, merk: dette er ikke mitt anetre, det er heller ikke et oppdrag der jeg gransker for noen andre. Jeg benytter meg av publiserte anetavler på nettet, i jakten på mine forfedre med mangelfulle kilder. Den personen som er startperson i grenen ovenfor, er en eldre amerikansk kvinne som ikke betaler meg eller deg for den saks skyld, for å kartlegge alle hennes forfedre. Derfor går jeg etter linjene Østover, og gir blaffen i andre husmenn i Ryfylke, i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å tyde den. Hans er nevnt lenger nede i den kolonna også uten at eg der heller klarer å få tak i hva det handler om.

Ser at Aslak og Reier er nevnt som 2? avdøde sønner...

MEN: Like under "Boets skyldig gjeld" er også en sønn Hans nevnt, og han ser ut til å bo på Stordrange...

Har nå henta opp Den andre bygdeboka fra Nes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

MEN: Like under "Boets skyldig gjeld" er også en sønn Hans nevnt, og han ser ut til å bo på Stordrange...

Feil. Det er Hans Reiersen på Store Drange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg stusset på det samme i kolonne 2, men kom til at det ikke var en sønn. det ikke Hans Reiersen? Han er nevnt sammen med tienestepigen  Torborg Pedersdtr. som ikke hadde fått lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikkje heilt slippe dnne eg heller :-)

I skifte etter mora er yngste sønnen kalla Jens 10 aar i innledninga, men Hans i utlodninga...

Hans arver 17 - 2 - 16 3/4 etter mora.

Vest-Agder fylke, Lister, Skifteprotokoll nr. 30 (1748-1752), Skifteprotokollside, Side 231b-232a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20081031310240

I første kolonne i skifte etter faren er det henvisning til at Hans har overført sin arverett i Nuland til søsteras mann. Den innføringa finn eg høyre side her verdsatt til 10 daler:

Vest-Agder fylke, Lister, Pantebok nr. 6 (1760-1765), Pantebokside, Side 287
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080522660289

Restarven etter mora er da 7 - 2 - 16 3/4 som er ført som gjeld i skifte etter faren...

Seier ikkje meir om hvor Hans er, me eg lurer litt på om Hans f. 1738, Jens f. 1739 og Hans f. 1740 i bygdeboka er ein og same person. Har ikkje sjekka kirkebok...

Finner ikkje skiftet som ifølge bygdeboka skal være tinglyst 18/10 - 1768...

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Åsbjørg Susort skrev:

Finner ikkje skiftet som ifølge bygdeboka skal være tinglyst 18/10 - 1768...

Tinglysingen er her, nederst venstre og øverst høyre side, men nevner ikkje Hans etter det eg kan sjå...

Vest-Agder fylke, Lister, Pantebok nr. 7 (1765-1772), Pantebokside, Side 301
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080522660820

Lenke til kommentar
Del på andre sider