Gå til innhold
Arkivverket

overformynderiet Jensen barna

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

Jeg jobber litt med en familie: Valborg død i 1898 da hun fødte barn nr. 8, og mannen Theodor Jensen gikk konkurs 1903 (bodde i Aker) døde i 1904 (i Kristiania). Det sies at de 7 barna senere ble snytt for mye av sin arv. Den ene av barna ville gå til rettssak mot Kommunen, men det ble ikke gjort. Finnes det noe materiale i Overformynderiet som man kan se på? Hvor i arkivene er det? Jeg har navn og fødselsår på alle barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Jeg googlet bare og har ikke lest dette, men kan hende du får noe tips her: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=483752

Tillegg:  http://www.bergenbyarkiv.no/oppslagsverket/2002/07/09/overformynderi/

Jeg har nå bestilt en rulle fra Aker Overformynderi på Statarkivet. Skal se til uka hva som er der. (Stengt i dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du finner det du leter etter.  Legg gjerne inn en kommentar her om du fant noe eller ei, det er interessant å vite hva man kan få svar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.11.2017 den 19.21, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Håper du finner det du leter etter.  Legg gjerne inn en kommentar her om du fant noe eller ei, det er interessant å vite hva man kan få svar på.

Hei, jeg fant mange personer i Overformynderirulle for Aker, men de bodde siste år før faren døde i Kristiania. Så de var ikke i Aker.

Problemet er at jeg finner ikke noe om Overformynderi i Oslo. Ikke noe i Statsarkiv, Byarkiv eller Arkivportalen. Finner mange byer i Norge , men ikke noe på Oslo. Null treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Dag Jarnøy skrev:

Hei, jeg fant mange personer i Overformynderirulle for Aker, men de bodde siste år før faren døde i Kristiania. Så de var ikke i Aker.

Problemet er at jeg finner ikke noe om Overformynderi i Oslo. Ikke noe i Statsarkiv, Byarkiv eller Arkivportalen. Finner mange byer i Norge , men ikke noe på Oslo. Null treff.

I arkivet etter Oslo skifterett finnes det en serie med vergebøker, men jeg kjenner ikke til hva slags opplysninger som finnes i dem. Hvis du stiller spørsmålet i Spør Arkivverket, vil du antakelig få svar fra en arkivar som kjenner de relevante arkivene fra Oslo/Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.