Bjørn Andreas Johansønn Løkken Skrevet November 28, 2017 Del Skrevet November 28, 2017 Ad Berit sin dåp 8 januar 1799 https://media.digitalarkivet.no/kb20070603620492 Hva står det foran faren Amund Siverud sitt navn ? Det er to ord jeg ikke forstår her . Og så er det fadderne , jeg leser ; Sigri Siverud ( Berit sin mor ) ?????? døpt ??? , Peder Hond ( ? ) Christopher og Anna Siverud , Anned ved ( ? ) Tollersrud 8 jan . Og så lurer jeg på Siri sin introduksjon til høyre for denne dåpen . Hva betyr tegnet foran navnet Siri ? Ser man når hun ble introdusert ? Og hva betyr det som står skrevet under navnet Siri ... Oculi ... et eller annet På forhånd tusen takk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet November 28, 2017 Del Skrevet November 28, 2017 (endret) Jan:8 Fremstillet Faddere: Sigri Siverud som havde Hiemme døbt det, Peder Hond(?) Xtopher [Kristoffer] og Anne Siverud, anne v Tollersrud . . . . f: 8 Jan. – Introduksjon: q: [qvinden (kvinnen)] SiriD. Oculi [Dominica Oculi (3. sønd. i fasten, 1799 = 24. feb.) – dato for introduksjonen.] Se: Lenke og lenke Edit: Barnet var altså hjemmedøpt og ble ‹fremstillet› i kirken, altså sannsynligvis en såkalt ‹bekreftelse› av dåpen. Endret November 28, 2017 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Andreas Johansønn Løkken Skrevet November 28, 2017 Forfatter Del Skrevet November 28, 2017 Tusen hjertelig takk Even , for god hjelp . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå