Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem var ridder, sysselmann og riksråd Hallstein Thorleifssons hustru

Recommended Posts

Hei, Vil bare takke alle som bidro i denne utvekslingen av informasjon. Håper det kan dukke opp noe som kan bidra til å finne ut hvem Hallstein og Sigrid var gift med.

mvh

Per Eivind

• 7 måneder senere...

Hei. Dette kommer kanskje sent inn i dialogen, men jeg har funnet flere brev angående Hallstein Torleifsson enn de dere henviser til.

Jeg har kopiert tekstene og har ikke lenkene til brevene her, men de finnes altså i arkivet. Om dette er samme Hallstein Torleifsson som var sysselmann i Jemtland, vet jeg jo ikke, for som sagt ville han ha vært veldig gammel i år 1380 som siste brev dateres til. 

Brev Nummer:255. Dato:9 Juli 1365. Sted:Mork. 

Sammendrag:To Mænd kundgjöre, at Thorstein paa Berger og Halstein Thorleifssön forligtes om Ingeborgs Gods hos Thorstein, saa at Halstein skulde have 1 Markebol i Gaarden Alfheim i Kraakstad. 

Kilde:Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. 2det Segl vedhænger. 

Brev Nummer:276. Dato:3 Decbr. 1374. Sted:Kraakstad. 

Sammendrag:To Mænd kunggjöre, at Thorer Audunssön Prest paa Kraakstad solgte til Halstein Thorleifssön 1 Öresbol i Gaarden Aueim (Alfheim ?) i Kraakstad. 

Kilde:Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. Seglene vedhænge. 

Brev Nummer: 300. Dato:3 Mai 1377. Sted:Kraakstad.

Sammendrag:Tre Mænd kundgjöre, at Thrond Thorsteinssön afstod til Halstein Thorleifs-sön den halve Gaard Medalby i Kraakstad som dennes Hustrus Ingebjörgs Arv efter Fader og Moder. 

Kilde:Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. Seglene mangle. 

Brev Nummer:427. Dato:28 Marts 1380. Sted:Kraakstad.

Sammendrag:To Mænd kundgjöre, at Aasa (Thjostolfsdatter) kvitterede Halstein Thor-leifssön for fuld Betaling for 3 Öresbol i Gaarden Alfheim i Kraakstad
Sogn paa Follo. 

Kilde:Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv. Seglene vedhænge. 

Hei, og takk for opplysningene. Jeg tror nok du har rett i at denne Halstein er en annen person. Alder og geografi, Alfheim i Kråkstad Akershus, stemmer vel dårlig med Trøndelag og Jämtland.

Mvh Per Eivind

Og her er to brev til som jeg nå fant i arkivet.

28 jan, 1405 brev nr 8
Regest:
Domsbrev utst av Harald Kolbjørnsson, lagmann i Oslo: Onsdag etter pålsmesse kom på stevne for ham i rådstua i Oslo på den ene side Hallstein Torleivsson, på den annen side Eiliv Olavsson, for å få dom om 10 øresbol i Mædalby i Kråkstad sogn på Follo. Hallstein ble på sin kones vegne tildømt gårdparten etter å ha lagt fram et brev om saken [
nr 7 ], som ble vedheftet domsbrevet.1

12.okt 1417 brev nr 1249

Regest:
Vitnebrev om jordhandel og medgift  utst siste sommertorsdag1 av Simon Jonsson  prest på Kråkstad  Torgeir Tordsson  Guttorm Toresson og Hallstein Reidarsson: De var samme dag til stede på Nøkleby i Kråkstad sogn da Hallstein Torleivsson og Ingebjørg  hans kone  vedgikk å ha solgt sin svigersønn  Pål Benediktsson  9& øresbol i Alvum i nevnte sogn på Follo  med alle tilliggender  og å ha mottatt full betaling. Videre vedgikk de å ha gitt Pål 10& øresbol i Mædalby sst  som sin datter Jorunns medgift.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.