Gå til innhold
Arkivverket

Hvem ble døpt - Aaberg, Nord-Audal 1752

Gunnar Tangvald
 Del

Recommended Posts

Kan det være Helge? En Helge Eriksen, Aaberg er konfirmert i 1769 17 år gammel. Det er mange Eriker og evener på Aaberg iflg folketellingen i 1801, og tilsynelatende er det mangler med føringen i kirkeboka. I tilfelle Helge er det Helge nr 2, nr 1 døpt i august 1750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det står "Dr." i høyre marg. Det betyr vel at dette er en gutt, og med litt velvilje kan navnet leses som Helge, ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sjå ut som denne bygda har same skikken med fadrar som vi har på våre kantar - og i så fall er dette ein gut, sidan han har 3 mannlege fadrar og 2 kvinnelege. Ingri nedanfor har 2 menn og 3 kvinner. Skrifta er litt utydeleg, og utan å legge føringar for meg sjølv ville eg lese Helger ;-)

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen er merket som dreng(Dr) så det er en gutt.

På gården Aaberg var det ved folketellinegn i 1801 ca 160 personer og tydeligvis to slektrekker med Erik og Even - rimelig kaotisk med navn.

Men jeg tror også at det må være konfirmanten i 1769 som ble døpt i 1752 - har ikke funnet andre som passer. Eneste problemet er at det i 1750 også ble døpt en Helge fra samme foreldre,  presten har ikke husket å begrave han! Men de har flere barn med samme navn som jeg heller ikke finner begravelser på så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.