Gå til innhold
Arkivverket

Oslo 1950 Husmorskole

Torill Stenberg
 Del

Recommended Posts

hei,

min mor gikk 2 år på husmorskole i Oslo ca 1950. Den skal ha ligget på St hanshaugen, ( i Ullevålsveien ) etter hennes utsagn.

Jeg har prøvd lete etter denne skolen på nettet, men finner ingen ting. Finner bare Oslo kommunale husmorskole i Borggata på Grønland i Oslo.

Noen som har opplysninger om husmorskolen på St Hanshaugen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

Takk for svar. Men dette er dessverre St hanshaugen i Brunsvika i Kristiansund.

Jeg leter etter husmorskolen på St hanshaugen i Oslo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Nå har jeg fått mer informasjon. Min mor sier at skolen het Eugenia og at hun bodde der. Jeg har søkt litt, men finner ikke noe fra 1950-tallet. På 30-tallet finner jeg ved søk på internett informasjon om en husstellskole i Bergstien 3 på st Haugen.   Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo byleksikon:

Bergstien, bydel 3, fra Akersbakken ved Vår Frelsers gravlund til Geitmyrsveien ved St. Hanshaugen.

Nr. 3 Denne eiendommen ble skilt ut fra Prokuratorløkken i 1840-årene og kjøpt av Maria Schandorff,

grunnleggeren av Eugenia Stiftelse. Stiftelsen holdt til her 1878 - 1949, da bygningen ble revet for å gi plass

til fem nye boligblokker, oppført av OBOS.

Litt om Maria Scharndorff https://nbl.snl.no/Maria_Schandorff

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.