Gå til innhold
Arkivverket

Jordmorutdannelsen

SVEIN SCHAFT ARNEBERG
 Del

Recommended Posts

Min oldemor, jordmor Pernille (Jensdtr.) Andreassen Sundby i Saltdal ble "uteksaminert" den 1.oktober 1869  (hvor ??) og ble fast ansatt i Saltdalen fra 1.januar 1870 frem til pensjonsalder i 1913. Kongens fortjenestemedalje i sølv.

Finnes det arkiv som inneholder navn på uteksaminerte jordmødre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidleg ser det ut til at det kun var i Kristiania og i Bergen at der var offentleg utdanning av jordmødre. Arkiv etter desse utdanningane skal vere på Riksarkivet og på Statsarkivet i Bergen iflg Arkivportalen:

Kristiania:

http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-01000000852838

Bergen:

http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-07000000018737

For oppslag i arkivet kan du sende en e-post til post@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Hei Svein Arneberg

Jeg prøver meg på et spørsmål til deg, siden det er ei stund siden det var bevegelse her. 

Jeg lurer på hvordan man helt sikkert kan vite hvem som fikk kongens fortjenestemedalje. Jeg prøver å finne ei i Gildeskål som sies å ha fått medaljen i sølv. Hun het også Pernille Andreasdatter/Andreassen, født i Gildeskål 1876 og feiret sin 100-årsdag i Gildeskål. I den forbindelse sies det da at hun fikk medaljen "for mange år siden". Hennes far var Andreas Knudsen, f. i Lien Saltdal (over elva fra Sundby). I listen over alle som har fått medalje, står dessverre ikke fødselsår oppgitt. Jeg har ingen opplysninger hvorfor Pernille Andreassen i Gildeskål fikk medaljen. Ved du helt sikkert at det var din oldemor som fikk medaljen? Men som oldebarn gjør du nok det... Når jeg søker i listen over de som fikk medaljen, finner jeg kun ei Pernille Andreassen. Men det skulle vel egentlig vært 2 med både din oldemor og denne Pernille i Gildeskål. Hvor kan man søke for å finne fødselsår på de som fikk medaljen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan nå leite etter jordmødre i Digitalarkivet.

I Nettbiblioteket til Nasjonalbiblioteket kan vi finne i «Ugens nyt» 03.07.1919 at forhenværende jordmor Pernille Andreassen Sundby nylig fikk Kongens fortjenestemedalje etter å ha vært distriktsjordmor i Saltdal i Nordland 1870-1913.

Kongehusets søkeside for tildeling av ordener og medaljer:

https://www.kongehuset.no/tildelinger.html?tid=28028&sek=27995

Lenke til kommentar
Del på andre sider