Gå til innhold
Arkivverket

Josef Johannes Nilsen, f. Vestby 1919

Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Ifølge vielsen til Josef Johannes Nilsen, se kilder i kortfattet slektsoversikt, ble han født 12. mars 1919 i Vestby. Han tilhørte statskirken. Jeg har nå trålet gjennom de forskjellige kirkebøkene for Vestby uten å finne spor av ham. En av de mange søsknene, Nelly (Nelli), finnes her (nr. 2). En skulle dermed tro at Josef også var å finne i Garder, men den gang ei. Noen som har større hell med seg?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Eg har leita uten resultat. Eg leita også etter Nellis konfirmasjon omkr. 1925 utan resultat. Kan dei ha flytta frå Vestby før Josef blei døypt? Har du funne andre spor etter familien i Vestby (eller andre stader), etter 1910? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du har tatt deg tid til å se på det. Jeg har ikke gått systematisk gjennom kirkebøkene angående søsknene til Josef Johannes, da det jo var Dorg-navnet jeg skulle skrive en kort artikkel på Slektshistoriewiki om. Noe er lagt ut på Myheritage, som jeg ikke går god for, men opplysningene til og med Agnes stemmer i hvertfall:

https://www.myheritage.no/site-family-tree-174425061/dorg

* Nelly Marie, f. Rustad i Garder 1910 (Akershus fylke, Garder i Vestby, Ministerialbok nr. I 11 (1878-1913), Fødte og døpte 1910, Side 35, nr. 2)

* Jenny Elfrida, f. Rustad i Garder 1911 ( Akershus fylke, Garder i Vestby, Ministerialbok nr. I 11 (1878-1913), Fødte og døpte 1911, Side 37, nr. 2)

* Agnes Karoline, f. Rustad i Garder 1912 (Akershus fylke, Garder i Vestby, Ministerialbok nr. I 11 (1878-1913), Fødte og døpte 1912, Side 39, nr. 1)

* Esther Louise, f. 1916

* Harry, f. 1918

* Josef Johannes, f. 1919

* Ruth Elisabeth, f. 1920

* Daniel, f. 1922

* Johannes, f. 1923

* Arthur, f. 1925 (tok navnet Bravik i 1953, jf. Norsk Lysingsblad 24. april 1953, slo seg senere ned på Ski, d. 2001)

* 2 barn til, f 1928 og 1929, tas ikke her.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående en av de søsknene som jeg ikke nevner her, da vedkommende fortsatt kan være i live, så står yngstejenta, f. 1929, som "Intet samfunn" ved lysningen i Vestby i 1952, men da var hun bosatt i Oslo, mens mannen kom fra Vestby. Som sagt over var Josef Johannes medlem i statskirken da han giftet seg i 1943.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene boode på Bruk 1, Flisa u. Rustad fra 1908 til de døde, deretter tok sønnen Harry over. Josef Johannes med f. 12.3.1918Vestby bygdebok : gård og grend gjennom tidene. 2 : Garder og Såner sokn, side 23https://www.nb.no/nbsok/nb/9ac89395c0fd955053a88ac774613847?index=3#25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5. Tusen takk! Både vielsesprotokollen og gravferdsregisteret til Oslo kommune oppgir 1919 som fødselsår for Josef, så jeg holder fast på dette foreløbig. Det blir jo også "kollisjon" med søsteren Ruth, som er oppgitt som født i 1919 i bygdeboken, så det er noe som etter min mening skurrer i sistnevnte. Det kan tenkes at flere av søsknene var døpt i en frikirke og at Josef senere gikk inn i statskirken, men det blir foreløbig noe spekulativt. Det må jo finnes spor av alle disse, det er jo snakk om 13 i alt (Myheritage-lenken over nevner 12).

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flesa eller Nordre Rustad ligger i nabolaget mitt. Ut fra mitt kjennskap til familien er opptegnelsene på My Heritage korrekte. 

Jeg mener også å erindre at familien tidlig på 1900-tallet var i kontakt med «Fri venner» i området, og jeg ser det som sannsynlig at det er grunn til manglende kirkebokfunn.

mvh Jarleif 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe mer informasjon om dette kirkesamfunnet «Fri venner»? Er det vi kjenner i dag som DELK, eller er/var det noe annet?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke DELK. 

De som hadde møter i Garder var del av pinsebevegelsen, men neppe registrert. De er senere omtalt som Frie evangeliske venner eller forsamling. Vanskelig å spore dette i dag. Jeg kan ev ta en prat m en av etterkommerne. 

Jarleif

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå også gjort ferdig en kortfattet artikkel om Bravik, så er brødrene Josef og Arthur dekket med hvert sitt konstruerte slektsnavn.

#9. Jarleif, setter pris på om du kan ta en prat med den i familien du kjenner ved leilighet angående kirkesamfunn. Om ikke annet for å få lagt inn en fotnote med forklaring på hvorfor det ikke er funnet dåpsoppføring for Josef og Arthur. (Selv har jeg møtt et barnebarn av Josef noen få ganger, men kjenner ikke vedkommende så godt at det er naturlig å ta kontakt i dag.)

Det fører meg over til et annet spørsmål. Når de ikke tilhørte statskirken (Josef ser dog ut til å ha blitt medlem av statskirken senere, jf. vielsesprotokollen for Byfogden i Oslo), hvilke andre kilder er det da som kan dokumentere søsknene Nilsen fra Rustad? Jeg forsøkte å søke i Arkivportalen, men klarte foreløbig ikke å finne Helserådet for Vestby, antar at jordmoren skrev fødselsmelding for samtlige slik som det ble gjort i andre kommuner. Kanskje var det også et fødselsregister som ikke er skannet og gjort tilgjengelig på Digitalarkivet?

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal sjekke dette senere i uka. 

Og jeg rår deg til å endre gårdsnavnet «Flisa» som du har brukt. En slik skrivefeil er helt ukjent lokalt. 

Korrekt navn er Flesa ( på gamle kart også skrevet Flæsen). Matrikkelnavnet er Nordre Rustad - som er navnet eierne ønsker å bruke. 

Men stedsnavnet er Flesa. 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#11. Takk skal du ha for at du tar deg tid til å hjelpe og for rettelsen. Det står dog "Flisa (Flesa)" i bygdeboken, men jeg antar det har voldet diskusjon lokalt ... Jeg skal skrive om i kveld. Policyen til Slektshistoriewiki er bruke dagens offisielle stedsnavn (jf. Statkart.no), ev. andre betegnelser kan gjengis for å gjøre folk klar over at bruket/stedet også er kjent under andre navn.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig dette med lokale navn!

»Flisa» har jeg kun sett som (feil-)skrift i matrikkelutkastet av 1950 - og dermed som en parentes over i gårdshistorien. 

Men jeg kjenner desverre flere slike feilskrifter som er plukket opp av Kartverket og dermed blitt offisielle navn. 

Og dermed en smule engasjement på slike saker :-)

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Nasjonalbiblioteket i går, der jeg sjekket en del (ikke digitaliserte) aviser på mikrofilm samt en del avisårganger som bare er tilgjengelig på biblioteket. Da la jeg merke lysningsannonse for to av barna til Josef innsendt av forstanderen i Filadelfia (pinsemenigheten) i Oslo. Så jeg merker at jeg er ltit skeptisk til opplysningene i vielsesprotokollen til Byfogden i Oslo om at Josef var medlem av statskirken. Det er vel mulig å være både medlem av statskirken og aktiv i pinsemenigheten, men ettersom han ikke ble døpt i den lokale kirken så begynner jeg å lure litt. Og det var kanskje et poeng at han giftet seg hos byfogden? Når fikk pinsemenigheten vielsesrett?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Dag T. Hoelseth said:

Når fikk pinsemenigheten vielsesrett?

DTH

Jeg vet ikke, men jeg har ett eksempel på en vielse fra 1912 i pinsemenigheten Salen i Halden. Se nåværende kilderef. 1466 i artikkelen om Ingvaldsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Avspaseringsdag! Nå har jeg oppdatert Slektshistoriewiki-artikkelen med bildet av gravminnet til herr og fru Dorg.

http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Dorg_(slekt)

Frykter dette blir årets siste gravlundsbesøk her til lands, det var fryktelig kaldt på Grefsen kirkegård i går!

Takk igjen til alle som har bidratt til denne lille artikkelen.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samme grav ligger også Gunhild Aase (18. februar 1885–27. april 1955), uten gravinskripsjon Dødsannonsen i Aftenposten 28. april 1955 nr. 192 s. 12 er gjengitt nedenfor. Jeg sliter med å se koblingen. Tante til Josef eller Solveig?

DTH

image.png.16e6c1d3c88963bcea8ad4c194cc33b0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se der dukker Gunhild opp. Burde selvsagt sjekket den kommunale folketellingen. Den oppgir dessuten et femte barn. Dødsannonsen oppgir barna Bergliot, Hjørdis, Olbjørg og Ørnulf (solide navn, det må jeg si!. mens ft 1923 også oppgir Ragna Gunhilde f. 1919, som må ha omkommet før 1955.

Det *må* jo ikke være en slektsskapssammenheng. Gunhild var aktiv i pinsemenigheten Filadelfia i Oslo (jf. egen annonse i Aftenposten om gravferden), noe også Josef og Solveig var. Teoretisk sett kan jo et vennskap ha også ha ført til overtagelse av graven, selv om et slektskap fortsatt virker mer sannsynlig. Det kan jo være at et av barna til Gunhild har en forbindelse til ett av de tre barna til Josef og Solveig.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunhild var vestfra - det var vel også moren til Josef - kanskje en mulighet her?
(Har ikke tid til å sjekke videre nå). J

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#19. Ragna Gunhilde døde i 1936, jf. spalten "Begravelser" i Aftenposten 20. februar 1936 nr. 92 s. 8. Just for the record ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Ja, se der dukker Gunhild opp. Burde selvsagt sjekket den kommunale folketellingen. Den oppgir dessuten et femte barn. Dødsannonsen oppgir barna Bergliot, Hjørdis, Olbjørg og Ørnulf (solide navn, det må jeg si!. mens ft 1923 også oppgir Ragna Gunhilde f. 1919, som må ha omkommet før 1955.

Det *må* jo ikke være en slektsskapssammenheng. Gunhild var aktiv i pinsemenigheten Filadelfia i Oslo (jf. egen annonse i Aftenposten om gravferden), noe også Josef og Solveig var. Teoretisk sett kan jo et vennskap ha også ha ført til overtagelse av graven, selv om et slektskap fortsatt virker mer sannsynlig. Det kan jo være at et av barna til Gunhild har en forbindelse til ett av de tre barna til Josef og Solveig.

DTH

Hei.

Gunhild Aase er mor til Bergljot, som igjen er mor til kvinnen som giftet seg med sønn av nevnte Herr og Fru Dorg. Alle aktive i Filadelfia.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Først et spørsmål som vi som slekt er opptatt av, hva er grunnen til din store interesse? Om det er viktig for deg å få svar på noen av dine åpne spørsmål, kan du ta kontakt med meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#24. Jeg svarer gjerne, men vil først vite hvem du er. Av prinsipp svarer jeg ikke på anonyme henvendelser.

Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider