Gå til innhold
Arkivverket

Strømsøe/Tullin

Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Fra Lassens samlinger under Strømsøe har jeg hentet følgende:

Takknemlig om noen kan tyde hva som står etter Helene Tullin og noen bokstaver foran datter av Raadmand.........

Helene kalles forvirringsmessig Helena Olufsdatter Rode ved vielsen til Hans Anker (procuratoren i Stør og Værdal).

RA, Lassens samlinger, F/Fa, s. 275RA, Lassens samlinger, F/Fa, s. 275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paa Mødrene side:
Procurator i Stør og Værdals Fogderi, dengang Eier af Gd. Store Hernæs paa Frosten, gift med Helene Tullin, ect. Datter af Raadmand, Cancellieraad O. Jacob Tullin. Hun døde paa Levanger, ant. 1840-50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret !  Et lite tilleggsspørsmål.  Hva er ment med:

ect. betyr det at Helene Tullin er ekte datter av Raadmand....... og at en annen har tatt på seg farskapet tro ?  Og det vet Hans Strømsøe, barnebarnet og postmesteren, som er

kilden til W. Lassen.  Dette lurer jeg på fordi:

kb20070925670295  Dom Palmar 1750 Leksvik hvoretter Ole Wingen er oppgitt som faren.  Kan det være identisk med O. Jacob Tullin hvis foreldre tror jeg er

Jacob Tullin og Helena Hansdatter viet 21 juni 1725 i Leksvik hjemme i huuset paa Wingen.  Altså har O. Jacob Tullin tilknytning til Wingen.

https://media.digitalarkivet.no/view/16386/95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for god hjelp.  Det var rett på sak. 

Jeg har ikke sett ektefødt foran fars navn tidligere.

Skulle nesten trodd at det var tvil om farskapet.

Men det skulle da være slått fast at O. Jacob Tullin er far til Helene Tullin.

Hvorfor ellers skulle hun kalles Helene Tullin.

Da får jeg noe å jobbe med bakover i Tullin-slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett "ect." brukt på denne måten før, hverken på 1700-tallet eller på slutten av 1800-tallet når Lassen nedtegnet sine notater. Uansett ville ordet ha blitt skrevt med k i begge perioder.

Jeg er enig at det kan se ut som det står ect, men ved nærmere ettersyn ser det heller ut som det står en "n" og en "st"-ligatur (sammentrekning). Hvis vi legger dette til grunn og tenker at Lassen både knotet og slurvet med skriften, så gir "en stedatter" lang mer mening.

Det stemmer også langt bedre med det Arne Kjetil kommer med i #1 og 5.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo mer sannsynlig ut.

Tusen tak for hjelpen begge to.

Da går jeg på jakt etter ekteskap nr. 2 etter Hans Ankers begravelse 26. januar 1787 i Vår Frue, Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tuller.  Det er selvfølgelig Helene sin mor som skal ha giftet seg med O. Jacob Tullin dersom han er hennes stefar.

Mor er Barbro Colbanusdatter f.  ca. 1716 g. 1.m. Ole Pedersen Wingen 1749 som døde 1758 i Leksvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider