Arne Kjetil Andersen Skrevet Februar 5, 2018 Del Skrevet Februar 5, 2018 Fra Lassens samlinger under Strømsøe har jeg hentet følgende: Takknemlig om noen kan tyde hva som står etter Helene Tullin og noen bokstaver foran datter av Raadmand......... Helene kalles forvirringsmessig Helena Olufsdatter Rode ved vielsen til Hans Anker (procuratoren i Stør og Værdal). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Februar 5, 2018 Del Skrevet Februar 5, 2018 Paa Mødrene side: Procurator i Stør og Værdals Fogderi, dengang Eier af Gd. Store Hernæs paa Frosten, gift med Helene Tullin, ect. Datter af Raadmand, Cancellieraad O. Jacob Tullin. Hun døde paa Levanger, ant. 1840-50 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Kjetil Andersen Skrevet Februar 5, 2018 Forfatter Del Skrevet Februar 5, 2018 Tusen takk for svaret ! Et lite tilleggsspørsmål. Hva er ment med: ect. betyr det at Helene Tullin er ekte datter av Raadmand....... og at en annen har tatt på seg farskapet tro ? Og det vet Hans Strømsøe, barnebarnet og postmesteren, som er kilden til W. Lassen. Dette lurer jeg på fordi: kb20070925670295 Dom Palmar 1750 Leksvik hvoretter Ole Wingen er oppgitt som faren. Kan det være identisk med O. Jacob Tullin hvis foreldre tror jeg er Jacob Tullin og Helena Hansdatter viet 21 juni 1725 i Leksvik hjemme i huuset paa Wingen. Altså har O. Jacob Tullin tilknytning til Wingen. https://media.digitalarkivet.no/view/16386/95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet Februar 5, 2018 Del Skrevet Februar 5, 2018 Jeg oppfatter det slik at Helene er en ektefødt datter av rådmannen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Kjetil Andersen Skrevet Februar 5, 2018 Forfatter Del Skrevet Februar 5, 2018 Takk igjen for god hjelp. Det var rett på sak. Jeg har ikke sett ektefødt foran fars navn tidligere. Skulle nesten trodd at det var tvil om farskapet. Men det skulle da være slått fast at O. Jacob Tullin er far til Helene Tullin. Hvorfor ellers skulle hun kalles Helene Tullin. Da får jeg noe å jobbe med bakover i Tullin-slekta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Teige Skrevet Februar 5, 2018 Del Skrevet Februar 5, 2018 (endret) Jeg har aldri sett "ect." brukt på denne måten før, hverken på 1700-tallet eller på slutten av 1800-tallet når Lassen nedtegnet sine notater. Uansett ville ordet ha blitt skrevt med k i begge perioder. Jeg er enig at det kan se ut som det står ect, men ved nærmere ettersyn ser det heller ut som det står en "n" og en "st"-ligatur (sammentrekning). Hvis vi legger dette til grunn og tenker at Lassen både knotet og slurvet med skriften, så gir "en stedatter" lang mer mening. Det stemmer også langt bedre med det Arne Kjetil kommer med i #1 og 5. Endret Februar 5, 2018 av Ola Teige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Kjetil Andersen Skrevet Februar 5, 2018 Forfatter Del Skrevet Februar 5, 2018 Det høres jo mer sannsynlig ut. Tusen tak for hjelpen begge to. Da går jeg på jakt etter ekteskap nr. 2 etter Hans Ankers begravelse 26. januar 1787 i Vår Frue, Trondheim. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne Kjetil Andersen Skrevet Februar 6, 2018 Forfatter Del Skrevet Februar 6, 2018 Jeg tuller. Det er selvfølgelig Helene sin mor som skal ha giftet seg med O. Jacob Tullin dersom han er hennes stefar. Mor er Barbro Colbanusdatter f. ca. 1716 g. 1.m. Ole Pedersen Wingen 1749 som døde 1758 i Leksvik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå