Gå til innhold
Arkivverket

Koder i folketellinger

Jan Sigbjørn Larsen
 Del

Recommended Posts

Dette er jo helt ubegripelig slik det fremstilles hos oss. Men spørsmålene der j=ja, og n=nei er disse (klippet fra siden: http://www.rhd.uit.no/histform/f1900.html#Land)

Utsæd av korn eller poteter? 
Her registreres første bokstav ('j' eller 'n') i det ordet som er understreket under punkt 5.1 på Personlistens side 3. Dersom ingen av ordene er understreket, beholdes feltet tomt. Dersom et av ordene "Korn" eller "Poteter" er understreket, registreres dette som en "egen merknad", f eks 'E: Udsæd: Poteter'.

Kreatur? 
Tilsvarende for punkt 5.2. Dersom ett eller flere av dyreslagene er understreket, registreres dette som en "egen merknad", f eks 'E: Kreatur: Heste, Svin'.

Fjærkre? 
Tilsvarende for punkt 5.3, angående "Fjærkre".

Bikuber? 
Tilsvarende for punkt 5.3, angående "Bikuber".

Kjøkkenhave? 
Tilsvarende for punkt 5.4.

Frukthave? 
Tilsvarende for punkt 5.5.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for svaret.  Dere er heldige som har rhd til å lagre dokumentasjon for dere.

Mitt nye spørsmål blir da om det er planer om å ha en hjelpefunksjon til slike beskrivelser under Digitalarkivet sider eller skal Digitalarkivet basere seg på at rhd har denne dokumentasjoene tilgengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein kan også bruke "gamle" Digitalarkivet:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00721&gardpostnr=40&personpostnr=298&merk=298#ovre

Det ser diverre ut til at dagens Digitalarkiv framleis har ein del manglar i forhold til det gode gamle.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er fullt klar over at det gamle arkivet kan brukes.

Men etter å ha brukt det nye en godt stund og stortrives der. Så hadde jeg håpet at alt skulle bli samlet på et sted slik at en slipper å hoppe mellom ny og gammel løsning, den gamle løsningen har vel bare noen få prosenter (eller promiller) av totalen.

De hadde bare vært artig å sett en tidfestet plan for avvikle det gamle. Det går vel med noen ressurser til å drifte den gamle løsningen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan det finst databasar som vil bli borte for godt ved ei eventuell avvikling av "gamle" Digitalarkivet (som f. eks. samledatabasane for Sogn og Fjordane) håpar eg at "gamle" Digitalarkivet får leve i mange år til, fram til alle databasane likevel blir overført til "nye" Digitalarkivet, eller at databasane blir fullt ut erstatta av nye databasar som tilfredstiller krava for publisering hos Digitalarkivet.

5a7e834aba1a7_utennavn.thumb.jpg.740317ca3685cd7c6f2241c189d23091.jpg

På 8.2.2018 den 22.40, Jan Sigbjørn Larsen skrev:

Men etter å ha brukt det nye en godt stund og stortrives der. Så hadde jeg håpet at alt skulle bli samlet på et sted slik at en slipper å hoppe mellom ny og gammel løsning

Akkurat det er det vanskeleg å ikkje vere einig i. ;-)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2018 den 22.40, Jan Sigbjørn Larsen skrev:

Jeg er fullt klar over at det gamle arkivet kan brukes

Elles var (også) mitt poeng at eg tykkjer at det er underleg at "nye" Digitalarkivet framleis har dei manglane som du viser til, og at ein då må støtte seg på dei gamle, men likevel tidlause og velfungerande løysingane hos rhd eller gda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.