Gå til innhold
Arkivverket

Christine Ann Schouboe

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse matches er på farssiden til Fosse , Schouboe matcher rundt 1800 -1850 hadde vert fint og funnet ut av linjene . har holdt på med dette en stund : 

Oluf Borch de Schouboe
M, f. 5 juni 1777, d. 21 desember 1844
     Oluf Borch de Schouboe ble født den 5 juni 1777 i Bergen, Hordaland. Han var sønn av Christian de Schouboe og Anna Magdalena Müller. Oluf Borch de Schouboe giftet seg med Fredrikke Christine Dorothea von Munthe af Morgenstierne, datter av Caspar Wilhelm von Munthe af Morgenstierne og Anna Petra Cathrine de Flindt, den 6 januar 1799 i Hillerød, Danmark. Oluf Borch de Schouboe døde den 21 desember 1844 i Stockholm, Sverige, i en alder av 67. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret jeg fikk fra Danmark etter jeg tok kontakt med  matchen .  var at de var glad for jeg sende en melding . Men de trodde linjene var utdødd . etter det har jeg ikke hørt noe fra den matchen som er meget tett mot oss . 

Men det er rigtigt... hvordan det nu lige var kan jeg bare ikke huske!   samt at linjene skulle være  uddøde. der er faktisk skrevet en historisk roman om dem .  

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, knut fasting skrev:

Hei.

Hvordan er din linje tilbake til Schouboe- slekten ?

Hei 

Har de på Matches meget nær slekt fra min test og en til fra slekten . Schouboe  står som meget nær slekt  . fra Fosse slekten . Det vil si familie . linjene jobber jeg med !   Jeg vil antyde at  Schouboe er omtrent like nær som Fosse .    

Fosse 2nd Cousin - 4th 

Schouboe 2nd Cousin - 4th 

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei jeg har en matches på YDNA genetisk avstand 0 . på Schanke ( Skanke )
Y-DNA12 BigY . dette er noe av det jeg har funnet ut av denne slekten på statsarkivets sider

Hva betyr dette ? At mulig farslinjen stammer fra disse slekter ? Er det en mulighet at Schouboe som står som  2nd Cousin - 4th også på begge tester er farslinjen ? Derfor matches 17 test Ydna til den Tyske fyrsteslekten av Tyskland ? 

eg har tidligere lånt RDR bok og mener å huske at han DISKUTERTE teoriene om at skankene i våpenskjoldet kunne stamme BÅDE fra Isle of Man eller Tyskland/Prøyssen/Polen.Navnet Barney Young , irsk historiker, ble også henvist til og er vel hovedarkitekten bak Isle of Man teorien.Denne Barney Young, har på et forlag på Isle of Man gitt ut minst en publikasjon hvor han prøver å underbygge sin teori.....'The three legs go to Scandinavia', og 'Fra Skanke-slektens historie', Isle of Man 1986, Barney Young, Isle of ManForøvrig sitater fra RDR : 1.'Hallstens Torleifsson var sannolikt född på Isle of Man, där såväl Hallsten själv som hans far sannolikt hade blivit kungar om inte norske kungen Magnus Lagaböte vid freden i Perth, Skottland, år 1266 hade tvingats avstå öarna Isle of Man och Hebriderna till den skotske kungen Alexander III. Att komma under skotskt styre var inte populärt bland befolkningen på öarna och resulterade i ett uppror år 1275, som dock slutade med förlust för upprorsmakarna. En tid efter nederlaget emigrerade Hallsten och sannolikt också hans moder till Norge, medan fadern uppges ha dött i Skottland. Inget är känt om Hallsten förrän han år 1303 i Nidaros (Trondheim) nämns som 'kongsmann' under kung Håkon VI (Magnus Lagabötes son).'2.Nils Hallsteinson förde enligt ett bevarat sigill från 1345 ett vapen, som uppvisar stora likheter med det statsvapen som fortfarande används av öriket Isle of Man; ligger i Engelska sjön mellan England och Irland. Faderns vapen var lika med undantag av att de tre så kallade skankarna (benen) var ordnade motsols. Öriket Mans vapen har i det norska medeltidsriket endast återfunnits hos Hallsten Torleifsson och hans son Nils Hallstensson. Detta har föranlett H. Hildebrand och N. Ahnlund att från mer allmänna utgångspunkter hålla någon form av samband mellan ön Man och de jämtländska vapeninnehavarna för troligt.3.Peder Nilsson Skancke, född cirka år 1325 i Sverige, död efter 1360 i Hov, Hackås, Jämtland, hustru okänd. I antavla för Claus Nissen Riiber är efternamnet Nilsson uppgett som okänt och födelseåret uppgett till cirka år 1330. Peder är den förste säkert registrerade personen i den så kallade Hackåslinjen. Denna linjen lever på manssidan och har utvecklat flera släktlinjer i Norge, vilka tog släktnamnet Skancke med varierande stavningar. Den gren som ännu idag besitter släktgården i Hov, Hackås, har på 1800-talet tagit släktnamnet Hoflin. Ättens senare besittning av jordegendomar i Hackås talar för ett eventuellt släktskap med Nils Halsteinsson. Hans hustru Kristina Halvardsdotter ägde år 1348 jord i Våle, Hackås, som en Karl Joensson år 1427 säljer till Olof Fastesson, talar eventuellt för ett släktskap. Historikern Barney Young på Isle of Man antar att Peder Nilsson kan vara en son till Nils Hallsteinsson (kFR. Young, G.V.C., Fra Skanke-slektens historia, Isle of Man 1985). Det finns också en annan teori som går ut på att Peder skulle vara identisk med väpnaren Peder Alexandersson till Börön, omtalad år 1371 (DN XXI, 138,139), kung Håkon Magnussons handgångne man. Roger de Robelin antar att ingen av dessa två teorier är troliga. Han tror hellre på ett släktskap med adelsfamiljer i Pommern och Mecklenburg. Forskaren Björn Markhus har valt att stanna vid Peder Nilsson som son till Nils Hallsteinsson, men håller andra möjligheter öppna.SÅ i siste leddet ser vi at mitt forrige innlegg er noget misvisende. Beklager.Men uansett så er dette et kaptitel i slektshistorien som står uavklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jan H Fosse skrev:

Hei jeg har en matches på YDNA genetisk avstand 0 . på Schanke ( Skanke )
Y-DNA12 BigY . dette er noe av det jeg har funnet ut av denne slekten på statsarkivets sider

Hva betyr dette ? At mulig farslinjen stammer fra disse slekter ? Er det en mulighet at Schouboe som står som  2nd Cousin - 4th også på begge tester er farslinjen ? Derfor matches 17 test Ydna til den Tyske fyrsteslekten av Tyskland ? 

eg har tidligere lånt RDR bok og mener å huske at han DISKUTERTE teoriene om at skankene i våpenskjoldet kunne stamme BÅDE fra Isle of Man eller Tyskland/Prøyssen/Polen.Navnet Barney Young , irsk historiker, ble også henvist til og er vel hovedarkitekten bak Isle of Man teorien.Denne Barney Young, har på et forlag på Isle of Man gitt ut minst en publikasjon hvor han prøver å underbygge sin teori.....'The three legs go to Scandinavia', og 'Fra Skanke-slektens historie', Isle of Man 1986, Barney Young, Isle of ManForøvrig sitater fra RDR : 1.'Hallstens Torleifsson var sannolikt född på Isle of Man, där såväl Hallsten själv som hans far sannolikt hade blivit kungar om inte norske kungen Magnus Lagaböte vid freden i Perth, Skottland, år 1266 hade tvingats avstå öarna Isle of Man och Hebriderna till den skotske kungen Alexander III. Att komma under skotskt styre var inte populärt bland befolkningen på öarna och resulterade i ett uppror år 1275, som dock slutade med förlust för upprorsmakarna. En tid efter nederlaget emigrerade Hallsten och sannolikt också hans moder till Norge, medan fadern uppges ha dött i Skottland. Inget är känt om Hallsten förrän han år 1303 i Nidaros (Trondheim) nämns som 'kongsmann' under kung Håkon VI (Magnus Lagabötes son).'2.Nils Hallsteinson förde enligt ett bevarat sigill från 1345 ett vapen, som uppvisar stora likheter med det statsvapen som fortfarande används av öriket Isle of Man; ligger i Engelska sjön mellan England och Irland. Faderns vapen var lika med undantag av att de tre så kallade skankarna (benen) var ordnade motsols. Öriket Mans vapen har i det norska medeltidsriket endast återfunnits hos Hallsten Torleifsson och hans son Nils Hallstensson. Detta har föranlett H. Hildebrand och N. Ahnlund att från mer allmänna utgångspunkter hålla någon form av samband mellan ön Man och de jämtländska vapeninnehavarna för troligt.3.Peder Nilsson Skancke, född cirka år 1325 i Sverige, död efter 1360 i Hov, Hackås, Jämtland, hustru okänd. I antavla för Claus Nissen Riiber är efternamnet Nilsson uppgett som okänt och födelseåret uppgett till cirka år 1330. Peder är den förste säkert registrerade personen i den så kallade Hackåslinjen. Denna linjen lever på manssidan och har utvecklat flera släktlinjer i Norge, vilka tog släktnamnet Skancke med varierande stavningar. Den gren som ännu idag besitter släktgården i Hov, Hackås, har på 1800-talet tagit släktnamnet Hoflin. Ättens senare besittning av jordegendomar i Hackås talar för ett eventuellt släktskap med Nils Halsteinsson. Hans hustru Kristina Halvardsdotter ägde år 1348 jord i Våle, Hackås, som en Karl Joensson år 1427 säljer till Olof Fastesson, talar eventuellt för ett släktskap. Historikern Barney Young på Isle of Man antar att Peder Nilsson kan vara en son till Nils Hallsteinsson (kFR. Young, G.V.C., Fra Skanke-slektens historia, Isle of Man 1985). Det finns också en annan teori som går ut på att Peder skulle vara identisk med väpnaren Peder Alexandersson till Börön, omtalad år 1371 (DN XXI, 138,139), kung Håkon Magnussons handgångne man. Roger de Robelin antar att ingen av dessa två teorier är troliga. Han tror hellre på ett släktskap med adelsfamiljer i Pommern och Mecklenburg. Forskaren Björn Markhus har valt att stanna vid Peder Nilsson som son till Nils Hallsteinsson, men håller andra möjligheter öppna.SÅ i siste leddet ser vi at mitt forrige innlegg er noget misvisende. Beklager.Men uansett så er dette et kaptitel i slektshistorien som står uavklart.

Du bør henvise til hvem du siterer!

Det er vel i innlegg 14  i dette temaet du har klippet ut disse opplysningene .

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen tvil at Schanke - Hohenzollern - Fosse er rett linje i YDNA , samt at Anders Elias Fosse fars aner er  Schouboe 2nd Cousin - 4th  ett sted der bak . Det også en kobling i rett fars-linje Fra Fosse  linjen farslinjen til  Schanke - Hohenzollern i YDNA  linjen  ! 

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jan H Fosse skrev:

Det er jo ingen tvil at Schanke - Hohenzollern - Fosse er rett linje i YDNA , samt at Anders Elias Fosse fars aner er  Schouboe 2nd Cousin - 4th  ett sted der bak . Det også en kobling i rett fars-linje Fra Fosse  linjen farslinjen til  Schanke - Hohenzollern i YDNA  linjen  ! 

Vi får se om noen har rede på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo best at vi kan få litt fag hjelp av og til Ann . :) 

Men når Fosse slekten har Matches på  Osborne  2nd Cousin - 4th Cousin og Maruska  2nd Cousin - 4th Cousin samt Schouboe  2nd Cousin - 4th Cousin Morgensterne dansk - morgensterne fra slechen,  så er det ikke lett . Det siste jeg har fått er at Fosse linjer er denne slekten . Munthe linjen. Abel Munthe overtok Fosse i 1668 og frem til 1691. Første gang man hører Fosse omtalt er i 1570 i forbindelse med skifte etter Trond Benkestock. fra en  historiker på vestlandet .  

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Dette var ikke lett . Men jeg setter stor pris på om noen greier g løse denne gåten . Det eneste jeg vet er at oldemor er fra Sviggum er fra denne slekten av Morgenstierne . 

Men her slår DNA  inn på Schouboe 2nd Cousin - 4th  fra Anders Fosse sin farsside et sted . Men nær slekt sies det . Det jeg har fått av forskere på Vestlandet er  Munthe linjen.  Munthe overtook Fosse i 1668 og frem til 1691. Første gang man hører Fosse omtalt er i 1570 i forbindelse med skifte etter Trond Benkestock. Et år har jeg holdt på med dette og finne linjer . Av og til skal det ikke være lett men nå står jeg bom fast .  Schouboe 2nd Cousin - 4 . altså nær slekt . det vi vet er at Bestefar har Munthe og Morgenstjerne i sine aner fra sin mor . Men her viser det også at Schouboe er nær slekt fra farssiden . 

Setter stor pris på og få hjelp på disse linjer . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Christian de Schouboe (1737–89) og Anna Magdalena Müller (1751–85). Gift 6.1.1799 i Hillerød, Danmark med Frederikke Dorothea Christiane von Munthe af Morgenstierne (8.5.1773–18.6.1835),  Er dette mulig foreldre til Christine Ann Schouboe ? Mor er da Christiane ?  det var ofte sånn at datter var oppkalt etter mor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frederikke Christine Dorothea von Munthe af Morgenstierne 
Født 18 maj 1773 
Køn Kvinde 
Død 18 jun. 1835 Kristiansand, Vest-Agder, Norge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jan H Fosse skrev:

Frederikke Christine Dorothea von Munthe af Morgenstierne 
Født 18 maj 1773 
Køn Kvinde 
Død 18 jun. 1835 Kristiansand, Vest-Agder, Norge ?

Med forbehold!

Frederikke Christine Dorothea von Munthe af Morgenstierne[1]

Kvinde 1773 - 1835  (62 år) 

Personlige oplysninger    |    Medie    |    Kilder    |    Begivenheds Kort    |    Alle    |    PDF

• Navn Frederikke Christine Dorothea von Munthe af Morgenstierne 
    Født 18 maj 1773 
    Køn Kvinde 
    Død 18 jun. 1835  Kristiansand, Vest-Agder, Norge tng_search_small.gif 
    tng_sort_desc.gifSøskende 13 søskende 
    Person-ID I1318  Skeel-Schaffalitzky
    Sidst ændret 14 aug. 2013 

Far Caspar Wilhelm von Munthe af Morgenstierne,   f. 4 mar. 1744, København (Copenhagen) tng_search_small.gif,   d. 20 sep. 1811, Gammelgaard Gods, Ryde (Lollands Sønder H., Maribo) tng_search_small.gif  (Age 67 år) 
    Mor Anna Petra Cathrine Flindt,   f. 20 nov. 1750, Nielstrup, Våbensted (Musse H., Maribo) tng_search_small.gif,   d. 21 okt. 1814, Stubbekøbing Købstad tng_search_small.gif  (Age 63 år) 
    Gift 13 mar. 1772  Våbensted Kirke (Musse H., Maribo) tng_search_small.gif 
    Familie-ID F21455  Gruppeskema  |  Familie Tavle

Familie Oluf Borch de Schouboe,   f. 5 jun. 1777, Bergen, Hordaland, Norge tng_search_small.gif,   d. 21 dec. 1844, Stockholm, Sverige tng_search_small.gif  (Age 67 år) 
    Gift 6 jan. 1799  Hillerød Kirke (Lynge-Frederiksborg H., Frederiksborg) tng_search_small.gif 
    Børn 
    + 1. Frederikke de Schouboe,   f. 10 jul. 1801, København (Copenhagen) tng_search_small.gif,   d. 2 jan. 1890, Frederiksberg, København tng_search_small.gif  (Age 88 år)
      2. Anna Petra Cathrine de Schouboe,   f. 1 dec. 1802, Nykøbing Falster Købstad tng_search_small.gif,   d. 6 jun. 18M, København (Copenhagen) tng_search_small.gif
      3. Henriette de Schouboe,   f. 16 jan. 1805, Nykøbing Falster Købstad tng_search_small.gif,   d. 28 okt. 1875, København (Copenhagen) tng_search_small.gif  (Age 70 år)
      4. Sophie de Schouboe,   f. 21 maj 1807, Helsingør Købstad tng_search_small.gif,   d. 19 maj 1865, Oslo - Kristiania, Norge tng_search_small.gif  (Age 57 år)
      5. Julie de Schouboe,   f. 20 jun. 1809, Helsingør Købstad tng_search_small.gif,   d. 6 sep. 1878, København (Copenhagen) tng_search_small.gif  (Age 69 år)
      6. Vilhelm Christian de Schouboe,   f. 15 maj 1811, Stavanger, Rogaland, Norge tng_search_small.gif,   d. 17 mar. 1892, Frederiksberg, København tng_search_small.gif  (Age 80 år)
      7. Ulrica Antonette de Schouboe,   f. 9 jul. 1813, Kristiansand, Vest-Agder, Norge tng_search_small.gif,   d. 9 apr. 1901, Frederiksberg, København tng_search_small.gif  (Age 87 år)
    Sidst ændret 14 aug. 2013 06:46:42 
    Familie-ID F1017  Gruppeskema  |  Familie Tavle
  • Begivenheds Kort Klik for at vise
  • Coat of arms - Våbenskjold

von Munthe af Morgenstierne - våbenskjold (coat of arms)
    Vaaben: Skjoldet tværdelt af Sølv og Rødt, i 1. Felt to krydslagte brune Stubbe med afhugne Grene under en tioddet Guld-Stjerne, i 2. Felt tre Sølv-Kugler (1, 2), paa den kronede Hjelm to opstaaende sorte Bjørnelabber holdende tre Sølv-Kugler under hinanden men over en tioddet Guld-Stjerne. Skjoldet bæres af to siddende tilbageseende sorte Bjørne.
  • Kilder 
    1. [S2] Danmarks Adels Aarbog, Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen., (Dansk Adelsforening), [1884 - 2011]., DAA 1915:329. 

https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I1318&tree=2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen . Det skal ikke være lett 🙂 . men og finne linjene og foreldrene til denne Christine Ann Schouboe og hvem som er foreldre . det var ikke så lett som jeg trodde , men full DNA matches er nå det til  Schouboe slekten 🙂

Endret av Jan H Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider