Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Maria Jonasdotter

Kent Johansson
 Del

Recommended Posts

Sökte i gravminner på Marie Charlotte. Jag fick denna träffen på enbart Marie Olsen.

Id  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Bdato  Bår  Kj  Gnr  Gravsted Kommune Korr
1677477 Marie  Olsen  2412  1896  1510  1989      10    Vis  Narvik østre Narvik

Denna marie har samma födelsedata som Marie Charlotte. Kan det vara Emmas dotter tro?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jag tappat bort mig i släkten. Vem var Ragnvald Nikolai Nilsen (lysningen i 1927.) ? #44-#48. Jag kan inte koppla ihop honom med någon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Än engång, stort tack för all hjälp! Nu har jag mycket information att skicka till mina avlägsna släktingar i Kanada. Mostrar till Johanna Maria och Emma Kristina emigrerade till Nordamerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kent Johansson skrev:

Tänkte jag skulle tala om att jag hittade Emma Kristina i Folketelling 1900 som gift.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037413001628

Ingvald finns inte med,

Dette er funnet tidligere i tråden. Hun ble borgerlig gift på Tingvoll i 1896 med Ole Olsen. 

Men Ingvald er et mysterium. Har ikke klart å finne ham blant døde i Halden (tidligere Fredrikshald) eller Tingvoll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usäkta, jag var nog lite otydlig i språket. FT 1900 så fanns Emma, Ole som gifta, barnen Marie och Bjarne.

Emma med efternamn Johnsdotter. Den sökningen tror jag inte jag/vi sett innan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag funderar om Invald skickats tillbaka till Sverige, men han finns inte i folkräkningarna.  Bortskickad till någon institution? Just nu kollar jag i Lyngen om jag kan hitta Emmas giftemål med Lauritz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sista fundering ring Emmas son Ingvald. Han föddes i maj 1895 i Halden. Emma gifter sig med Ole Olssen september 1896 i Rimstad och på julafton 1896 föds dotter Marie.

Det är ju ganska långt mellan Halden och Rimstad. Borde inte Emma finnas med bland de utflyttade från Halden vid tiden 1895-1896?Kanske även Ingvald?  Eller kunde man flytta utan flyttbevis?

Kan honfinnas med som inflyttad till Rimstad, har inte kollat det ännu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider