Gå til innhold
Arkivverket

Ingebrigt Erichsen; , en bergenskjøpmann fra Loen

Svein E Larsen
 Del

Recommended Posts

Ingebrigt, f. 1762 på Søre  Strand i Loen,  drog som ung gutt til Bergen kor han fekk stilling som krambudreng, for sidan å opne sin egen høkerbutikk der. 10. juni 1798 finn eg han   gift i Domk.    med ei Marthe Samuelsdatter , og i folketeljinga i 1801 er han ført opp  med hus  i Kjeldersmuget nær Muralmenningen. (Rode 10) Her bor han med kone og to barn. Marthe, kona er da  ført med alder 33 år, noko som skulle tilseie  at ho kan ha blitt fødd rundt 1768 /1769. Men utfordringa  er at  eg  ikkje kan  finne opphavet hennar. Me veit er namnet hennas   er Martha,  og  at ho  då  trulig har hatt ein far med navn Samuel. Ho har og ei yngre syster, Bertha (Birthe),  27år/1801 som bur saman med dei dei i Bergen.  Borna deira er som eg kan finne ut : a) Elen Anna Sophia f. 1799, dpt 24/4; b) Anna Susanna, født 1800, og Sara Andrea f 30/1 1801, dpt 8/2. Eg har hatt tru på at Martha og Bertha  kunne vera døtre av Samuel Esman,  57år i 1801, og  første kona Marthe Margrethe Hesselmann.  Han blei tidlig enkjemann og oppattgift med ny kone; Ane Susanne Hanche, 42 år i 1801.Men dette er rein" gissing"  basert på likskap i navn. .  Eg hadde trudd at at kunne finne arkiv referanser som kan støtte gissinga mi, men det har eg ikkje funne til dags.  Difor   ville eg   sette  stor pris på å høyre om andre i forumet  har kjennskap til familien og ikkje minst opphavet til Marthe.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Svein E Larsen skrev:

folketeljinga i 1801 er han ført opp  med hus  i Kjeldersmuget nær Muralmenningen. (Rode 10) Her bor han med kone og to barn.

Legger for ordens skyld inn lenke til 1801-tellingen:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058390006494

Giftermålet:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000995225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst. Eg fann  støtte til å festa Ingebrigt til Loen....men no er det kona Martha som er utfordringa. Sjølv om det er mykje som kunne knytt henne  til den familien eg viser til innlegget, er det ingen handfaste prov på dette.. Kjerkebøkene frå  Bergen i tida 1768/70 er ikkje  så fullstendige som ein skulle ønske, og eg har ikkje funne støtte i skifter eller annan dokumentasjon. Men så er det at  eg kan ha oversett noko; difor innlegget. 

MVH

Svein

Endret av Svein E Larsen
Berre for å rette på utsagnet om kjerkebøkene. Alle bøkene frå Dom, Nykirke og Korskirken er utrolig lettleste og fullstendige, men det er mangel på dekning for hypotesen at jeg mangler innførsler. Finner en Mette Maria som datter av Samuel 20/9 1768
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Svein E Larsen skrev:

Ho har og ei yngre syster, Bertha (Birthe),  27år/1801 som bur saman med dei dei i Bergen.

???

Kan dette være Berthe Susanne Samuelsdatter som gifter seg i DK i Bergen i 1806?

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000996277

En enke Berthe Susanne Samuelsdatter døde i Bergen i 1828, 54 år gammel, født (beregnet) 1774:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000600879

Jørgen, 1807

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009227944

Samuel Martinus, 1809

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009180617

Martine Andrea Steen, 1812

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009181714

Olaj Elias, 1815

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009182987

Folketellingen 1815

https://digitalarkivet.no/census/person/pf01051079007411

Jeg er usikkert på om dette Berthe fra f.t. 1801. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Vidare til Ingebrigt Erichsen og kona Marthe i Bergen, så er det ikkje usansynlig at den Berthe,   gift i Bergen med  skomakermester Reinert Jørgensen  Dombstein (Steen) fra Davik i Bremanger , virkelig er den søster til Marthe som budde hjå  Ingebrigt og Martha i 1801. Denne Berta er skrevet Berthe Susanne, og Susanna er og namn som går att hjå Ingebrigt og Martha. Det er og vist  i ei slektsbok av Margrete Landmark, at den Bertha Susanna Samuelsdatter var frå Førde i Sunnfjord.  Kanskje er det same Bertha Samuelsdatter, nevnt fra Førde, som 12/2 1800 fødde ein son, Martines  på Askøy. Utlagt far, soldat  og ungkar Martines Larsen , og fra Førde. (" mor ligger i Barselseng og er til Huuse hos Jacob MOnsen Wallem. Anmeldt for Fogden den 14nde Februarii 1800" ).  Eg har ikkje funne denne Martines i seinare dokument, og  det er heller ingen son nevnt i 1801. Då ho gifta seg i21/5 1806, vart ho skreven"Pige," så det kan være at det  ikkje er same person.

Men  om det no er to søsken frå Førde i Sunnfjord som vart gifta til Bergen med to menn fra Nordfjord, så finn eg ikkje desse innførde som døypte i Sunnfjord -Førde. Og difor kan dei  like godt vera frå  andre Førde stader, deriblandt i Nordfjord.

Samuel'ar finns det på alle Førdegardane, både i Sunnfjord og Nordfjord, men ingen finn eg som har to døtre , Martha og Bertha , fødde i 1768 og 1774 , om me tar teljelistene fra 1801 til fasit. 

Nå som me trulig då  har med å gjera to sognagjenter , kan det væra at andre  på desse sidene har støtt på dei i annan sammenheng. Sjølv finn eg ikkje ut av det, og eg vil sette stor pris på hjelp.

MVH

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

susanne.PNG.9454e55e5d5f127f2caf7501377d006a.PNG

Svigermor til Reinert Steen  er Anna Samuelsen. Død oktober 1826 92 år  og 5 måneder gammel i Bergen

Med forbehold om at dette er rette Reinert.

reinert.PNG.e9d9838eae29746fb61a94c71153331d.PNG

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Takket være angitte  dødsannonser har det lykkes å finne slektsbakgrunnen til søstre Birthe og Marthe. De kom  som antatt fra Jølster. Begge ble gift til Bergen, og dødsannonsen til mora deres , Anne (Zachariasdatter)Samuelsen,    som det vises til i innlegget fra Ivar Moe , løste opp floken.

Men jeg fikk en ny utfordring; nemlig at nevnte Anna Zachariasdatter  fra "Ordalen" (Årdal) i Jølster ble gift med soldaten Samuel Nilsen i 1765. De var i slekt, og fikk ekteskaps bevilling , datert 20/1 1764. Jeg har ikke lykkes med å finne utskriften av denne bevillingen, og følgelig har jeg problem med å finne ut bakgrunnen for at de måtte søke om tillatelse til giftermålet. Trolig var de i slekt i 3dje ledd som det heter, men da  hver av partene har 4 besteforeldre , blir det vanskelig å gjette hvem av disse besteforeldrene som var søsken, Til orientering kjenner jeg besteforeldrene til Anne; nemlig: Anders Knutson Ordal   gm  Marete Knudsdatter (Førde), samt Ole Nilsen Myklebust gm Marete Torjesdatter. Jeg har hatt  en hypotese om at Samuel NIlsen, soldaten,   kunne ha hatt en far NIls Olsen , sønn av samme Ole NIlsen som er morfar til Anne, men det blir ren spekulasjon.

I kb for Førde . er Samuel skrevet til "Nøstdal", og et av barna, Elias, er innført døpt i Førde 24/4 1783  med gårdstilkytting til "Schej". Det kan være Skei i Førde, Naustdal eller Jølster, men tross iherdig let i kjent kildematerial  finner jeg ikke ikke dette dokumentert.( Søstrene Martha og Birthe er trolig født i Århus /Jølster. )Jeg  vet ikke om Samuel og Anna  i hele tatt overtok noe gårdsbruk eller plass  i Sunnfjord i det hele tatt.   Søker derfor om noen andre av medlemmene her har dokumentert belegg for min  ovennevnte   hypotese, og kanskje også  gi en forklaring på hvor det ble av Samuel og Anne etter at han ble dimittert fra det  militære. 

MVH

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre til slektskaps forbindelsen mellom Samuel og Anna, så har jeg problemer med å få denne dokumentert. I utgangspunktet har jeg antatt at siden de er tre-meninger  så må de ha hatt et sett felles besteforeldre. Jeg vet at Annes morfar var Ole Danielsen Årdal ( 1657-1733) gm Lisbeth Hansdatter Sandnes. (1671-1761) , og  jeg så da for meg at den samme Ole Danielsen sannsynligvis også hadde sønn Nils f. 1711 dpt 28/4 g  i 1737 m. Anna Pedersdatter Solheimsnes .Problemet  er at  jeg finner ikke noen sønn  Samuel  i dette ekteskapet  ført i KB for Jølster gjennom  antatt aktuell  tid , ca 1740/42. Om jeg hadde funnet skifte etter Nils som døde rundt 1790, ville jeg trolig ha funnet ut/fått bekreftet dette forholdet, men jeg kan heller  ikke finne slikt skifte. Og siden Samuel bare er ført som  "soldat" er det lite å finne om ham i annen  dokumentasjon. Siden Anna er født i 1741 i Årdal , er det tenkelig at Samuel må være født omtrent på samme tid. Jeg antar at han også var fra Årdal (Ordal)  i Jølster , og det er flere Samuel- navn som går igjen der, men ingen som direkte knytter vår Samuel til Nils Olsen og Anna Pedersdatter. 

Etter at Samuel og Anna ble gift i 1764, må de først  ha bodd i Ålhus grenda en  tid, da  flere av barna er ført født og døpt der. Men rundt 1780 dukker de opp som Førde/Nausdal folk , da med tilholdssted i" Schey" , trolig Naustdal eller Førde. Her finner jeg sønnene Elias f. 1783 dpt 27/4 og Anders født ca 1780. Videre er eldste sønn Nils konf. her  i 1792 .  Etter det forsvinner alle spor etter Samuel . Kanskje er det jeg som har oversett et eventuelt dødsfall, men jeg har lett etter beste evne uten å finne ut hvor "soldat " Samuel Nilsen "Nøstdal" eller"  Schey"forsvant.

Mange år sener dukker Anna opp i en dødsannonse satt inn i avisen av" mesterskomaker" Reinert Steen (fra Domstein)  som trolig   var svigersønn og bosatt i Bergen. Trolig bodde Anna som gammel enke hos datter og svigersønn der i byen. 

Med slik stor etterslekt som det er etter døtrene i Bergen og Stavanger , , er det underlig om ikke andre også  har vært opptatt av de sammeutfordringene , og jeg er derfor  takknemlig for alle opplysninger og tips som kan løse problemene om slektskapsforholdet og  livsløpet til Samuel.

MVH

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Svein E Larsen skrev:

I utgangspunktet har jeg antatt at siden de er tre-meninger  så må de ha hatt et sett felles besteforeldre.

Felles oldeforeldre. Med felles sett besteforeldre er de jo søskenbarn...

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min feil ..... hadde nettopp gjennomgått noen  bevillinger som var søskenbarn relaterte ,så  i farten jeg brukte samme ramme. Men uansett så er det vanskelig å finne rette opphav  for  vår unge soldat når bare konas aner er dokumentert.   Bevillingbrevet nevner ikke ane rekkene . Beklager sammenblandingen.

MVH

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.