Gå til innhold
Arkivverket

Prest Daniel Christensen i Heddal og hans koner

Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Daniel Christensen ble utnevnt til sogneprest i Heddal i 1647. Han tiltrådte i 1647 eller 1648 og ble i stillingen til sin død, enten i 1684 eller 1685.

Herr Daniel har vært diskutert i Brukernes forum (minst) to ganger tidligere, se her

Det har imidlertid ikke framkommet så mye mer håndfast enn det som står i bygdeboka, Hitterdalsboken av O. H. Holta, utgitt 1927.

Daniels opphav er ukjent, men det heter i litteraturen at han var fra Stavanger.

Jeg vil nå prøve å nærme meg problemstillingene rundt herr Daniel og hans familie via hans koner. Holta skriver: ”Daniel Christensen var 2 gange gift. Hans første hustru het Elisabet og hans anden hustru het Annichen Hansdatter.” Det beskrives 8 barn i første ekteskap og en sønn i andre ekteskap, 10 år i 1684. Den siste sønnen synes ellers ikke å ha satt spor etter seg i kildene.

Jeg har funnet diverse kilder og opplysninger om Annichen, og det synes nokså klart at det var hun som ble enke da Daniel døde. Det synes også nokså klart at Annichen ikke var Daniels første kone. Jeg har ikke planlagt å følge henne videre i denne tråden.

Holta oppgir ingen kilder for denne Elisabet, og heller ingen flere opplysninger. Så vidt jeg har kunnet bringe på det rene, var det bare to av Daniels barn som ga ham jente-barnebarn. Begge disse har en Lisbeth som eldste jente, eller i hvert fall blant de eldste. Det kan jo være en god indikator.

Daniel hadde en datter som het Elizabeth og døde i 1653, viser kirkeboka som han selv har skrevet.

Så skal vi til Norsk Personalhistorisk tidsskrift, Bind 1, utgitt 1910. Her skriver Finne-Grønn på side 65 at Jørgen Sigvardssøn Munch var gift med ”… Anna, datter av hans formand i Hitterdal hr. Daniel Christenssøn og første hustru Elisabeth …”. Ingen kilde for dette er oppgitt så vidt jeg kan se.

Så langt virker alt tilforlatelig. Daniel gifter seg med Elisabeth, de får (minst) åtte barn, hun dør, han gifter seg på nytt med Annichen, får en sønn og dør.

Ved en tilfeldighet kom jeg så over denne boka: Jon Laurits Quisling: ”Leilighedsvise optegnelser om prester og rektorer i Skien i 17de aarh.”, utgitt 1907 i Skien. Side 2, 3 og 7 er særlig relevante.

https://www.nb.no/nbsok/nb/fbb155bc6a385fd58648eb746aad68a4?lang=no#3

Her heter det blant annet at Jørgen Knudsen Gundersløf, sognepresten i Skien hvor Daniel som ung var kapellan, hadde døtrene Anna og Maria. Maria var gift med sognepresten i Hitterdal, Daniel Christensen, heter det på side 3. På side 7 i samme bok heter det imidlertid at det var Anna som var gift med Herr Daniel – her antar jeg at forfatteren har forvekslet de to og at det er Maria han har ment.

Herr Daniel i Heddal fikk en sønn ved navn Jørgen. Han ble døpt i Heddal i 1649 og var trolig eldste sønn. Jørgen døde i 1649. Var han da oppkalt etter sin morfar, Daniels sjef?

De to døtrene til Daniel som fikk døtre (som nevnt over), fikk ikke bare en Lisbet, de fikk også henholdsvis en Anne og en Margrethe, og en Margit. Disse skulle vel i prinsippet kunne være oppkalt etter Skienspresten Jørgen Knudsens døtre.

Vi har da (minst) tre personer som påstås å ha vært Daniels kone. For meg synes det ikke opplagt at alle de 8 barna som Hitterdalsboken nevner som Elisabets barn, faktisk er hennes barn.

Er det noen som har tanker om hvordan dette kan henge sammen?

Endret av Jon Anders Holtan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Daniel Christensen er også min forfar. Jeg har nedskrevet to koner av ham, Elisabeth og Anna Hansdatter. Det forvirrer jo en del når det i boka: Jon Laurits Quisling: ”Leilighedsvise optegnelser om prester og rektorer i Skien i 17de aarh.”, nevnes ytterligere en kone, som var datter av Jørgen Knudsen Gundersløf.

Jeg stammer fra Daniel Christensen og hans kone Elisabeths eldste datter: 

Anna Danielsdatter, som ble gift 1670 med sogneprest til Hitterdal; Jørgen Sivertsen Munch. Anna og Jørgen Munch fikk barna: Daniel 1671, Anna 1673, Elisabeth, Margarethe 1678, Knut 1681, Berthe (Berethe) 1683, Sivert 1685, Karen 1687 og Christense 1688.

Av Daniel Christensen og Elisabeths andre barn har jeg: Jørgen f. 1649, Gunhild f. 1650, Agate f. 1651, Elisabeth f.?, d. 1653, Christen f. omkr. 1653 og Sophie f.?

Jeg har at sønnen Christen Danielsen var gift 3 ganger, men har ikke ført opp noen barn. - Daniel og Elisabeths datter Sophie Danielsdatter har jeg oppført som gift før 1689 med en Johannes Halvorsen Ryen, men har ikke ført opp noen barn her heller, så jeg har nok en del hull her.

Mvh og *mil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Jeg tar det i tur og orden.

Grethe, du har funnet skiftet etter Annichen Hansdatter, Daniels siste kone. Jeg finner ingenting her om hennes barn, så jeg antar at hun ikke hadde barn i live ved sin død.

Annichen var gift med presten Nils Jørgensen i Drangedal etter at Daniel var død. Om Annichen har jeg funnet noe her:

Prest og prestebolig i Drangedal: https://www.nb.no/nbsok/nb/c91be5cfb460e792fa2aff62418dfeba?index=1#153

Gift med prest Nils Jørgensen i Drangedal: https://www.nb.no/nbsok/nb/c91be5cfb460e792fa2aff62418dfeba?index=1#171

Etterlysning av Nils Jørgensen: https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,516898,516898

Finne-Grønn om Nils Jørgensen: https://www.nb.no/items/5bbdd7235b517c24fbd0da57a6612111?page=67

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for bidrag, Rigmor.

"Min egen søn: Christen" døpes Novo anno 1654 (nyttårsdagen), altså var han vel født 1653.

image.png.c9fd6e38abbc0bbbe891179b55e26a4d.png

https://media.digitalarkivet.no/view/7929/7

Hvis du går inn på kirkeboksida som jeg lenker til over, finner du også at ”Min egen datter Agatha” er gravlagt som nr 10 i 1651 (understreket). Agathas dåp er ikke å finne i denne kirkeboka, så jeg antar at hun ble født før Daniel kom til Heddal.

Det står en del om disse folka i Hitterdalsboken.

https://www.nb.no/items/5cde028f37966cd0ba1119a9bc0bfdb6?page=0&searchText=hitterdalsboken

Daniel og hans familie særlig side 162 ff.

Johannes Halvorsen Ryen finner du nederst på side 150.

image.png

Endret av Jon Anders Holtan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med S og ikke Z, altså. Takk skal du ha!

Denne datteren Elisabeth som het det samme som sin mor. Kan det være at hun ble oppkalt etter sin mor fordi moren døde i forbindelse med fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jon Anders Holtan skrev:

Med S og ikke Z, altså. Takk skal du ha!

Denne datteren Elisabeth som het det samme som sin mor. Kan det være at hun ble oppkalt etter sin mor fordi moren døde i forbindelse med fødselen?

Det kan se ut som Elizabet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.