Gå til innhold
Arkivverket

OPL Hadeland Gran sogn i Gran Hjelp til å finne et skifte til Christen Larsen Heyer/Heier begravet 70 år gml Palmesøndag 1773

Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Kilde begravelse:
SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 4, 1759-1775, s. 251
Brukslenke for sidevisning:

https://media.digitalarkivet.no/kb20070603830585

image.thumb.png.041560e361663287eca8d1238a83604d.png

Fokusperson er Christen Larsen Heyer/Heier (1703*-1773)

Det finnes skannede skiftekort i en serie på 11 226(!) sider,
der 50% er blanke eller med noen få linjers skrift.

Hadeland og Land sorenskriveri, skiftekort 1659-1900
https://media.digitalarkivet.no/view/39947/3

Noen kort for gården Heyer/Heier i Gran eller Lunner er funnet i
sideintervallet [2899-2933] og [9537-9551] (en reprise?) men

Christen Larsen d. 1773 står ikke blant disse.

Finnes det et system i denne skiftekortserien, utover den
alfabetiske sorteringen, som gjør det mulig å orientere seg
treffsikkert? Jeg mener, er det i tillegg en kronologisk ordning?

Bakgrunnen for spørsmålet: hadde denne personen en arving

Kari Christensdtr (1732- ) g.m. Dragun Ole Christensen (1730- )?

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe skifte etter ham fordi skifteprotokollene for Hadeland ikke er bevart for årene mellom 1756 og 1783.

Men jeg har en del om ham og hans familie fordi jeg er etterkommet etter søsteren til hans kone Marte Andersdtr. som kom fra Mjør i Gran.

Gå til min "aneliste" http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm og følg linken under nummer 734 og 735. Marte Andersdtr. og hennes mann Christen Larsen Heier finner du på side 17.

Christen Larsens foreldre finnes i mitt notat nr. 1422-1423 på side 6. Han var sønn av Lars Torstensen Heier og hans kone Kari Syverstr. Heier

Endret av Ole Arild Vesthagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Kaardal Halleraker skrev:

Finnes det et system i denne skiftekortserien, utover den
alfabetiske sorteringen, som gjør det mulig å orientere seg
treffsikkert? Jeg mener, er det i tillegg en kronologisk ordning?

Se merknadsfeltet i kildeinformasjonen: Alfabetisk sortert. Gammel skanning bakerst i bildesekvensen. Ogaå henvisninger til skifteprotokoller for Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri for gårder som tilhørte det senere Hadeland og Land sorenskriveri. Skifteprotokoller 1758-1783 er tapt, men noen bevarte skiftedokumenter 1747-1782 er registrert.

"Reprisen" skyldes altså at en gammel skanning ligger bakerst i bildesekvensen. Det var nødvendig for å opprettholde permanente lenker til den gamle skanninga. Innenfor hver gård ligger kortene normalt kronologisk, men avvik kan nok forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Det finnes ikke noe skifte etter ham fordi skifteprotokollene for Hadeland ikke er bevart for årene mellom 1756 og 1783.

Takk for denne informasjonen, jeg har funnet frem til denne familien på din hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Arild Vesthagen, hold linjen. Jeg trenger din bistand for informasjon om denne karen: Erich Østensen Løvlien. Det er mulig at "min" Kari Christensdtr g.m. Ole Christensen 1757, var i slekt med Erich Østensen. Kari og Ole bodde på Løvlien. De har mange faddere med farsnavn Christensen, ikke overraskende. Jeg har gått gjennom listen og filtrert ut de fadderne som er på Oles side. Da sitter jeg tilbake med denne Erich Østensen, en Østen Christensen (Erichs far og Karis bror?) med flere. Jeg skal skrive et mer nøyaktig innlegg senere i dag.

Den Kari datter til Christen Larsen Heier og Marthe Andersdtr Miør, er ikke konfirmert i Gran og jeg finner henne heller ikke som fadder. Dette siste er med forbehold fordi det aktuelle tidsrommet har bare skannet KB, ikke transkribert kilde. Muligens led denne Kari samme skjebne som sin tvillingbror Lars, at hun ikke vokste opp. A propos den barnelisten, har jeg kommet til enda en, Even Christensen Heier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Ole Christensen Løvlien i mine notater. Han var sønn av Christen Olsen og Aase Pedersdtr. Løvlien, se linken under nr. 1088 og 1089 i min "aneliste", og på side 10 i dette notatet. Jeg har ikke funnet ut hvor hans kone Kari Christensdtr. kom fra. Siden Ole Erichsen er godt ut på siden av min slektslinje, har jeg ikke så mye om ham. Jeg har derfor nedenfor "limt inn" det som er å finne om dette ekteparet i Randi Bjørkviks arkiv (forarbeider til bygdebok som ikke ble ferdigstilt, bevart på Hadeland Folkemuseum).

image.thumb.png.d2823a886fa048fdcc7f0429d62016e1.png

image.thumb.png.9e5a1c59d5ae28d50856c098736067c4.png

image.thumb.png.a172ca3e2871263020a05a0f4888d962.png

Som du vil se av mitt notat så var både Østen Erichsen Løvlien og Erich Østensen Løvlien faddere for barna til Chisten Olsen og Aase Pederdtr. Løvlien. Om de var i slekt eller om de bare var naboer vet jeg ikke.

Jeg har en Erich Østensen Løvlien i mine notater, min ane nummer 556. Men han var mye eldre, døde i 1731.

Og så har jeg en Erich Østensen Ragnhildrudeie på side 2 i mitt notat 278 og 279. Det ser ikke ut til at han bodde på Løvlien, men Ragnhildrud er jo i nabolaget.

Håper dette bringer deg litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat som bestilt, at du kunne gjengi noe fra den uferdige bygdeboka. For ordens skyld, dette emnet har en oppfølger/fortsettelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider