Gå til innhold
Arkivverket

Mannen skal halshugges og kvinnen stappes i en sekk og druknes...

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Norsk lov av 1687 (6-13-25-2 og til langt ut på 1700 tallet. (Hvor lenge ??)

Hor:

Dersom begge parter var gifte, og etter flere advarsler ikke avsluttet forholdet så skulle mannen halshugges, mens kvinnen derimot skulle stappes i en sekk og druknes.

Antar denne loven aldri ble tatt til følge eller ??

Og hvorfor denne forskjellsbehandling. Halshugging - stappes nedi i en sekk og druknes.

Noen som har synspunkter.

Påstanden er funnet i en veldig interessant master oppgave forfattet av Kristin Nordang

http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/5557/78432655.pdf?sequence=1

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia-artikkelen om Christian Vs norske lov: https://no.wikipedia.org/wiki/Christian_Vs_Norske_Lov

Enkelte bestemmelser er faktisk ennå i vårt lovverk, men den konkrete artikkelen du spør etter, omfattes vel antakelig av lov av 25. oktober 1815 (omtalt i artikkelen).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man halshogd er lidelsene overstått på et sekund, mens drukning er ille; jeg ser ikke bort fra at det er kvinnen som skal lide mest.... :-)

Endret av Erik Lie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Erik Lie skrev:

Blir man halshogd er lidelsene overstått på et sekund, mens drukning er ille; jeg ser ikke bort fra at det er kvinnen som skal lide mest.... :-)

Den tanken slo meg også Erik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.