Gå til innhold
Arkivverket

Tinglysning og kausjonister

Terje Ramstad
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter og forsker litt i slekt fra 1700-tallet. Der ser jeg blant annet at det er brukt kausjonist ved giftermål. Hvem var det som var kausjonister? Var det regler for dette?

Ser også at dødsfall ble tinglyst på den tiden men jeg finner ikke vedkommende som død/begravet i samme periode. Var det regler for når et dødsfall skulle tinglyses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Terje Ramstad skrev:

Jeg sitter og forsker litt i slekt fra 1700-tallet. Der ser jeg blant annet at det er brukt kausjonist ved giftermål. Hvem var det som var kausjonister? Var det regler for dette?

Ser også at dødsfall ble tinglyst på den tiden men jeg finner ikke vedkommende som død/begravet i samme periode. Var det regler for når et dødsfall skulle tinglyses?

Kausjonistene skulle gå gode for at det ikke var noe til hinder for ekteskapet. Kausjonisten var ofte far, verge, arbeidsgiver (bonden som hadde bruden/brudgommen i tjeneste) eller overordnet på annen måte (en kompanisjef om brudgommen var soldat), men noen konkret regel kjenner jeg ikke til.

Jeg kjenner heller ikke til at dødsfall i sin allminnelighet ble tinglyst. Et skifte kunne bli tinglyst, dersom det inkluderte eiendomsoverdragelse. Hvis noen forsvant og ikke kom til rette, kan det tenkes at de ble erklært døde på tinget, men jeg kjenner ingen konkrete eksempler. Kan du vise til eksempler på tinglyste dødsfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg søker i US Census står det ofte ved dødsfall "probate" og så en oppgitt dato. Og probate skal vel bety tinglyst. Det er der jeg har dette fra.

Angående kausjonister så er det vel logisk at broren til bruden kunne være kausjonist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Terje Ramstad skrev:

Når jeg søker i US Census står det ofte ved dødsfall "probate" og så en oppgitt dato. Og probate skal vel bety tinglyst. Det er der jeg har dette fra.

Da snakker vi vel ikke om Norge på 1700-tallet, men om USA opp mot vår tid? Du kan lese om probate på engelsk wikipedia. Det dreier seg om skifte og arv, og ikke dødsfallet som sådan.

10 minutter siden, Terje Ramstad skrev:

Angående kausjonister så er det vel logisk at broren til bruden kunne være kausjonist?

Brudens bror kunne opplagt være kausjonist, men det er ikke uten videre sikkert at bruden Anne Larsdatter og kausjonisten Ole Larsen (tenkt eksempel) faktisk var søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kausjonist" er eitt av fleire ord for vitne (eller forlovar, trulovar, kaveringsmann, ....) ved truloving/vigsel. Reglar for dette (når det er 1700-talet i Noreg vi snakkar om) finn vi i

"Danmarks og Norges Kirke-ritual" frå 1685 http://www.lutherdansk.dk/web-kirke-ritualet 1685/web-kirke-ritualet 1685/index.htm

kapittel 8 http://www.lutherdansk.dk/web-kirke-ritualet 1685/web-kirke-ritualet 1685/Kirkeritualet web-udgave.htm#_Toc95576219

Vitna skal vere "to gode mænd", ein for kvar av brudefolket.  Ein bror kunne vere vitne - men det viser seg vel helst at det oftare var ein person som var noko eldre enn brudeparet, iallfall når det var eit ungt par.

Kven som var "god mand" vart eit vurderingsspørsmål - men både prest og motpart måtte rekne vitnet for truverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider