Gå til innhold
Arkivverket

Petter Olsen f26/1-1862 emigrerte til Amerika 1884.

FuglebrendInger
 Del

Recommended Posts

4 timer siden, Kurt Østbye skrev:

Finner ikke noe på Ancestry om denne karen, han burde jo vært i census for 1930 i Brooklyn.

Det kan være denne karen - bodde i 135 Baltic St, ikke langt fra 291 Columbia St (se dødsreg.) - se kart

The 1930 United States Federal Census
Name:    Peter Olson
Birth Year:    abt 1863
Race:    White
Birthplace:    Norway
Marital Status:    Widowed
Relation to Head of House:    Head
Home in 1930:    Brooklyn, Kings, New York, USA
Map of Home:    View Map
Street address:    Baltic Street
Ward of City:    Assembly Dist 3
Block:    P
House Number:    135
Dwelling Number:    45
Family Number:    167
Home Owned or Rented:    Rented
Home Value:    18
Radio Set:    No
Lives on Farm:    No
Age at First Marriage:    31
Attended School:    No
Able to Read and Write:    Yes
Father's Birthplace:    Norway
Mother's Birthplace:    Norway
Language Spoken:    Norwegian
Immigration Year:    1892
Naturalization:    Naturalized
Able to Speak English:    Yes
Occupation:    Laborer
Industry:    Building
Class of Worker: Wage or salary worker
Employment:    Yes
Household Members:    
Peter Olson    67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kurt Østbye skrev:

Finner ikke noe på Ancestry om denne karen, han burde jo vært i census for 1930 i Brooklyn. En dødsattest ville muligens gi noe mer opplysninger. Ser at begge foreldrene er oppført som norske. Ellers lurer jeg på hvorfor du er så sikker på at han aldri giftet seg, f.eks. i voksen alder,  når det ikke var kontakt med ham. Når var det den planlagte Amerika-reisen skulle ha funnet sted ?

Kurt Østbye, fint at du stiller spørsmål TAKK  og jeg skal svare så godt jeg kan. Petter var somsagt bror til min farfar Johannes f 1870 d 1950.  Farfar og farfar fikk sitt 2 barn( tante)  i 1907 ( det første i 1906 død samme år ) det er av hennes etterkommere jeg har blitt fortalt at onkelen i Amerika var ungkar i hele sitt liv. Jeg har da forstått at farfar hadde kontakt med sin bror og fortalt dette tante. Min far f 1923 sa at han hadde hatt en onkel i Amerika, jeg trodde bare han tullet med meg og var ikke interessert i slektsforskning. Alle i generasjonen etter Petter er døde.

Når mine besteforeldre hadde tenkt seg til Amerika har jeg  ingen formening om, men jeg prøver å få tak i den fetteren som har fortalt meg om dette med ungkar. 

Dette blir mye og lang forklaring og jeg kommer tilbake hvis jeg får ytterligere informasjon. En skal ikke tro noe i slektsforskning , det er derfor jeg aldri har skrinlagt å finne noen håndfaste spor etter Petter. 

Endret av FuglebrendInger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kurt Østbye . Takk for et spennende spor. Jeg har ikke den minste peiling på hvor jeg skal lete etter søknadspapirer i forbindelse ned naturalitation.

Jeg får Google , kanskje de finnes noe på FS ?

Jeg vil iallefall ikke slippe dette sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spør så er det for å prøve fastslå når det sist var kontakt med Peter. Vedlagt er en Peter Olsen fra Brooklyn som tar skritt for å bli naturalisert, det er ikke sikkert det er samme som Egil har funnet i 1930, men det var den eneste Peter Olsen som var i databasen. Han er imidlertid født 16. april 1862, og immigrert i Oct. 28, 1891.

Name:Peter Olsen

Birth Place:Sweden, Norway

Naturalization Record Type:Declaration of Intent

Event Date:10 Aug 1896

Event Place:New York, USA

Court:Southern District, New York

Peter Olsen First papers 1896.jpg

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Petition for Naturalization skjedde i 1898, og da står det at hans yrke er 'painter'.

Naturalization Record Type:Petition for Naturalization

Event Date:11 Oct 1898

Peter Olsen First papers 1896.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kurt Østbye skrev:

Når jeg spør så er det for å prøve fastslå når det sist var kontakt med Peter. Vedlagt er en Peter Olsen fra Brooklyn som tar skritt for å bli naturalisert, det er ikke sikkert det er samme som Egil har funnet i 1930, men det var den eneste Peter Olsen som var i databasen. Han er imidlertid født 16. april 1862, og immigrert i 1892.

Kan være denne som bodde i 441 Hicks St (kan følge ham i senere FT da i Hicks St og Warren St som er svær nær Baltic St - SE KART). Nærliggende at dette er samme mann som er funnet i FT 1930 og død desember 1930 > den samme som du har funnet Naturalisert, Kurt :-)

The 1900 United States Federal Census
Name:    Peter Olsen
Birth Date:    Apr 1863
Birthplace:    Norway
Home in 1900:    Brooklyn Ward 6, Kings, New York
Ward of City:    6th
Street:    Hicks Street
House Number:    441
Sheet Number:    13
Institution:    Block D
Number of Dwelling in Order of Visitation:    110
Family Number:    306
Race:    White
Immigration Year:    1892
Relation to Head of House:    Head
Marital Status:    Married
Spouse's Name:    Lena Olsen
Marriage Year:    1893
Years Married:    7
Father's Birthplace:    Norway
Mother's Birthplace:    Norway
Years in US:    8
Naturalization:    Na
Occupation:    Teleph Lineman
Months not employed:    0
Can Read:    Yes
Can Write:    Yes
Can Speak English:    Yes
House Owned or Rented:    R
Farm or House:    H
Neighbors:    View others on page
Household Members:    
Peter Olsen    27
Lena Olsen    35
Frieda Olsen    5

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en Peter Olsen til i databasen, men han var født 10. juni 1869 og var sjømann.

Naturalization Record Type:Petition for Naturalization

Event Date:23 Jan 1901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Olsen som var født 16. april 1862 bodde i 3rd street i Brooklyn i 1896 og i 1898, men kan godt ha bodd i Hicks street i 1930. Yrket er også forandret, men det kunne godt skje i 'de harde 30-åra'.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kurt Østbye skrev:

Peter Olsen som var født 16. april 1892 bodde i 3rd street i Brooklyn i 1896 og i 1898, men kan godt ha bodd i Hicks street i 1930. Yrket er også forandret, men det kunne godt skje i 'de harde 30-åra'.

Ja, enig!

8 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Kan være denne som bodde i 441 Hicks St (kan følge ham i senere FT da i Hicks St og Warren St som er svær nær Baltic St - SE KART). Nærliggende at dette er samme mann som er funnet i FT 1930 og død desember 1930 > den samme som du har funnet Naturalisert, Kurt :-)

Basert på de funn, spesielt mht. immigr. i 1892 så er nok ikke dette din mann, Inger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her stemmer det nok ikke . Her er fødselsdato på min Petter .

Petter Olesen

Norway, Baptisms, 1634-1927 birth: 26 Jan 1862 christening: 09 Jun 1862 OSTRE AKER, OSLO, AKERSHUS, NORWAY residence: 1862 Oslo, Akershus, Norway

• parents:Ole Pettersen, Maria Kristoffersdr

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 1 (1861-1869), Fødte og døpte menn 1862, side 30.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-36

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60301030639.jpg

imigrasjon 1884

Jeg tror håpet om å finne noe spor etter han er borte, jeg har ikke klart å klarlegge siste kontakt med broren ennå. Får prøve igjen over helgen. Kanskje var han død.

Dere er helt utrolige og raske , heg er takknemlig .

god lørdagskveld .

inger

Endret av FuglebrendInger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.