Gå til innhold
Arkivverket

1500-talls dokumenter. Trykket noe sted?

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Lejul (Leiul/Leidulv) Toresen Mo. Nevnt 1578-1584.[ Leiul Toresen med flere skulle 1578 «hænge deres segl» under Bjørn Andersens quittanse til Torjus Brokelands arvinger. Lejul var lagrettemann 1581 på Søndeled, i saken om Ettestøl. 1. søndag i faste 1582 var Lejul en av «12 bofaste menn i Visedal og Nedenæs Leen» som skulle «afgive et Skjøn» på kirkegården i Gjerstad om at Søndeledgården hadde tilhørt Gjerstad prestegård, og at presten hadde brukt gården. To år etter var han lagrettemann på et møte på Gjerstad om den samme saken.

Jeg skulle gjerne visst om noen vet om noen av disse fire dokumentene, 1578 - 1581 - 1582 og 1584 finnes trykket noe sted med originalteksten, og/eller hvor man kan finne dem. Aust-Agder arkivet i Arendal eller i Kristiansand. Eventuellt han seil også.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe direkte kjennskap til de nevnte diplomene, men de er i alle fall omtalt fra s. 39 i Gjerestads præstegjeld og præster. Udarbeidet af John Aas, Sognepræst i Gjerstad og Provst i Østre Nedenæs og efter hans Død fuldendt og udgivet af A. Faye. (Risøer 1869). Boka finnes digitalt på Nasjonalbiblioteket (også nyutgivelse fra 1969): https://www.nb.no/items/60cb9eca8f8f6aaf9ac9c94eaca590d3?page=41.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Det er ikke nevnt noe i Agderdokumenter dessverre og i John Aas bok er sakene nevnt med litt kjøtt på beina, men ingen kilder. :)

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med disse da? https://digitalarkivet.no/search/sources?s=diplom&from=1578&to=1582&format=all&archive_key=&r[]=2

Ellers ligger det noen avskrifter som jeg ikke tror er ferdig indeksert ennå her: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=2517

Endret av David Widerberg Howden
tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første kilden her har jeg sjekket ja, men den andre var spennende. Den har jeg aldri sett før. :) Takk skal du ha. 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎03‎.‎2018 den 0.43, David Widerberg Howden skrev:

Ellers ligger det noen avskrifter som jeg ikke tror er ferdig indeksert ennå her: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=2517

Jeg var med på dugnaden med å få skannet disse diplomavskriftene og kan bekrefte at det er mye spennende materiale her. Men det er ikke indeksert, så det krever mye blaing. Ordningen av materialet er basert på hvem som leverte inn dokumentene for avskrift og sortert på fylke etter eierens bosted. Det gjør det veldig komplisert å finne fram i det, for eieren av dokumentet kan jo bodd et helt annet sted i landet enn det selve dokumentet vedrører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til lenke i (11): En del av dette materialet er iallfall nå feilaktig registrert.

Under Vestfold står blant annet Borre, men ingen av de nevnte dokumentene omhandler dette området.

Alle er fra Mandals Amt - og skal nok ligge / legges under Bore (Klepp) i Rogaland.

Jon Erik

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Svar til lenke i (11): En del av dette materialet er iallfall nå feilaktig registrert.

Under Vestfold står blant annet Borre, men ingen av de nevnte dokumentene omhandler dette området.

Alle er fra Mandals Amt - og skal nok ligge / legges under Bore (Klepp) i Rogaland.

Dette er riktig registrert. Dokumentene du viser til, er hentet fra Borre prestearkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dokumentene du viser til, er hentet fra Borre prestearkiv".

Akkurat det har jeg her og nå ingen mulighet til å kontrollere eller motsi.

Jeg så raskt igjennom de sidene som skal gjelde Borre, men fant ingen referanser til noen stedsnavn/personer i Borre.

Jeg kan ha bomma totalt, men de stedsnavna som forekommer i dokumentene hører (kanskje) hjemme i Mandals Amt (Rogaland) - som står i "overskriften" flere ganger.

Jon Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

"Dokumentene du viser til, er hentet fra Borre prestearkiv".

Akkurat det har jeg her og nå ingen mulighet til å kontrollere eller motsi.

Jeg så raskt igjennom de sidene som skal gjelde Borre, men fant ingen referanser til noen stedsnavn/personer i Borre.

Jeg kan ha bomma totalt, men de stedsnavna som forekommer i dokumentene hører (kanskje) hjemme i Mandals Amt (Rogaland) - som står i "overskriften" flere ganger.

At dokumentet er hentet fra Borre prestearkiv, framgår tydelig av både omslaget (https://media.digitalarkivet.no/sa10101406272135) og regesten (https://media.digitalarkivet.no/sa10101406272136).

Stedsnavnene hører ganske riktig hjemme i (Lister og) Mandals amt - som er dagens Vest-Agder, og ikke Rogaland - men det er ikke til hinder for at dokumentet hører hjemme i Borre prestearkiv. Borre prestebord har formodentlig hatt eierinteresser på Agder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎02‎.‎03‎.‎2018 at 7:49 PM, Torbjørn Steen-Karlsen said:

Lejul (Leiul/Leidulv) Toresen Mo. Nevnt 1578-1584.[ Leiul Toresen med flere skulle 1578 «hænge deres segl» under Bjørn Andersens quittanse til Torjus Brokelands arvinger. Lejul var lagrettemann 1581 på Søndeled, i saken om Ettestøl. 1. søndag i faste 1582 var Lejul en av «12 bofaste menn i Visedal og Nedenæs Leen» som skulle «afgive et Skjøn» på kirkegården i Gjerstad om at Søndeledgården hadde tilhørt Gjerstad prestegård, og at presten hadde brukt gården. To år etter var han lagrettemann på et møte på Gjerstad om den samme saken.

Jeg skulle gjerne visst om noen vet om noen av disse fire dokumentene, 1578 - 1581 - 1582 og 1584 finnes trykket noe sted med originalteksten, og/eller hvor man kan finne dem. Aust-Agder arkivet i Arendal eller i Kristiansand. Eventuellt han seil også.

Mvh. Torbjørn.

Nå vet jeg ikke i farten hvor jeg har dette fra, Torbjørn. Men det henviser til saken i 1578:

Torjus Tormodsen var oppsitter på Brokeland fra 1551 til 1578. Torjus kom i skade for å drepe Anders Helleksen fra Skodet i Lunde i Telemark, og saken kom for retten den 29/7-1561. Han kjøpte seg fri fra dom ved å inngå en avtale i 1561 med Anders arvinger, noe den dreptes sønn, Bjørn Andersen, bekreftet ved vitnemål, igjen bekreftet av Gjerstadpresten Hans Gudesen. I 1578 ga Bjørn Andersen kvittering til Torjus arvinger på at Torjus hadde betalt sine bøter, og at alle krav var oppgjort og forlikt i forbindelse med drapet av hans far. Drapet skulle anses "som om det aldrig var sket".

Blant Torjus arvinger antas at sønnen Tore Torjussen inngår. Tore var lagrettemann i 1581 i en sak vedrørende gården Moland på Vegårsheia, og i 1584 vitnet han mot lensherre Erik Munk. I 1591 var han lensmann, og en av distriktets representanter ved kongehyldningen i Oslo. Det foreligger en hypotese om at Tore var gift med en Steensdatter fra Værland, men det finnes ingen dokumentasjon som kan bekrefte dette. Antyder du at Leiulv Toresen Mo har slektsforbindelse til Tore Torjussen ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Helge. Nei, jeg har ingen slektsforbindelse mellom Mo og Brokeland. Leidulf er kun lagrettemann ved denne quittansen i 1578. :)

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider