Gå til innhold
Arkivverket

Ørnulf af Fjordane Salicaths hustru Karla Kristiane Theodora Pettersen

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Kunstmaler og grafiker, Ørnulf af Fjordane Salicath 1888-1963 (ja han ble døpt det), var gift flere ganger - alle borgerlig og bl.a. den 26.jul.1913 hos Oslo Byfogd med ekspeditrise og artist, Karla Kristiane Theodora Pettersen fra København. Hun født 4.jan.1892 og døpt i St. Stefans i København. De fikk ingen barn, men Ørnulf giftet seg på nytt 4. mar. 1926 hos Oslo Byfogd med pianistinne og matekspert, Alfhild Henriette Engebretsen 1883-1978. Hun hadde vært gift før og ble også gift på nytt etter at hun og Ørnulf ble skilt i 1936.

Mitt problem er hvor det ble av Karla.

Jeg har sjekket Oslo Adressebøker og finner en del:

I 1911 bor Karla (frk) i Huitfeldtsgt 8 B
I 1913 bor Karla  (frk) i Ruses vei 61 og da bor Ørnulf i Vestheimsgt. 4 B så finner jeg ikke Ørnulf før i 1918 og da i Rosenkrantzgt. 2B

I årene 1927-1936 sees trolig ikke hustruene i registret.
I 1937, 1939 og 1940 bor Alfhild Salicath i Gørbitzg 3 - Ørnulf mangler i Oslo i 1940, men i 1937 og 1939 bor han  Harald Hårfagresgt. 109 sammen med datteren Ørnhild f.1926
I 1941 er Alfhild Salicath i Sørked.vn. 3b mens Ørnulf bor i Huitfg. 1
I 1944 bor Alfhild Salicath på Landøya i Asker og Ørnulf i Ringsaker
i 1945 sees ikke Alfhild i Oslo men Ørnulf er i Ringsaker.

I 1950 finner jeg en Alfhild Lund som gir pianotimer - Heggelivn. 56 (hvor gateoversikt mangler).  Hun sees ikke i 1949 og jeg tror dette er den riktige.

Karla Pettersen (frk.)  dukker opp i Oslo Adressebok i C. Jeppesensgt. 22 i 1936 og 37. (ikke i 1934).  I 1939 er hun i St.Halvardsgt. 61 B. Mangler i 1940.

I 1946 bor det en Charla Pettersen frk. i pensjonalt i Munked.v. 59 B
Ditto i 1947 og da er også en Carla frk. i Sverigesgt. 7
1948 og 1949 og 1950 Charla i Munkedamsvn. 50 B

Kan Karla være død før Ørnulf gifter seg på nytt (det står ikke noe om det da han gifter seg hos byfogden)?

Er Karla reist tilbake til Danmark?

Er det den riktige Karla/Charla som er nevnt i Oslo Adressebok?

Trenger hjelp!

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en tråd i DIS Danmark for 8 år siden og legger ut lenke til den https://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,569239,569463

Der nevnes det bl.a. at Karla er registrert på Politiets Registerblade som hustruen til Ørnulf da de kom reisende 1. mai 1911, altså over 2 år før de ble viet, men dette kan være føyet til senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et sidespor til denne tråden, men da jeg her så Ørnulf af Fjordane Salicath (som jeg antar er en slektning av deg) nevnt ble jeg minnet på at jeg «støtte på» Ørnulf Salicath for noen år siden da jeg undersøkte slekten til massør Julius Arnold Olsen i Kristiania. J. Arnold Olsen var massør og sykegymnast, og hadde sitt eget institutt i Øvre Slottsgate 5 i Kristiania. I 1923 kjøpte han Åsgårdstrand Bad, og der var det stor aktivitet på slutten av 20-tallet og tidlig 1930-tall. I 1928 etablerte han restauranten Kroen, og den som ble ansatt for å drive den var, ja nettopp, Ørnulf af Fjordane Salicath. Han var visstnok ikke bare en habil kunstmaler, men også flink på kjøkkenet. Hvis du har noe informasjon om hans tid i Åsgårdstrand,  så vil det være interessant for meg. Vedlegger bilde av et oljemaleri som Ørnulf Salicath skal ha malt av badet.

aasgaardstrand_bad.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for ditt innlegg, Leif Erik. Jeg sender deg også en pm.

Jeg har jobbet i mange år med hans mange aktiviteter, men har aldri hørt om Åsgårdstrand og drift av kafeen. Bildet er også ukjent for meg, men det er nevnt at han sikkert har mange bilder rundt omkring.  Jeg legger ved en liten oppsummering om hans utdannelse, yrkesliv osv.

Kunstmaler og grafiker, utdannet i Oslo, Kjøbenhavn, Berlin og Paris.

Ørnulf Salicath var født 12. juni 1888 på slektsgarden Ingreid i Ullensaker, men vokste opp i Bergen. Hans foreldre var infanterikaptein Carl Peter Fredrich Guise Salicath og Emilie Constanse Pouline Schau. Unge Salicath dro tidlig til sjøs, men kom tilbake som 15-åring og begynte på Den kgl.Tegneskole og fortsatte som elev på Statens Håndverks- og Kunst-industriskole i Oslo. Meningen var å bli arkitekt, men gikk over til klassen for dekorasjonsmalere i stedet, hvor han blant annet var elev av Johan Nordhagen. I 1906 studerte Salicath i ved Akademiet i København under Kristian Zahrtmann. Av hans læremestre var blant annet Hans Heyerdahl og Henrik Sørensen. Salicath mottok flere stipender med påfølgende studieopphold i Berlin, Paris og siste gang Italia i 1925.

Salicath viste tidlig sin interesse for å organisere og tilgjengeliggjøre kunst. I 1909 reiste han til København og startet sammenslutningen "De 13" sammen med andre unge kunstnere og holdt en utstilling i De Fries lokaler. Dette ble en kunstnerisk seier for Salicath. Han ble deretter boende i København i flere år og arbeidet særlig med grafiske teknikker. Salicath knyttet nær kontakt med kunstsamleren Tetzen Lund og reiste sammen med ham til utlandet og hjalp til å få bygget opp hans store samling av moderne kunst i København.

Salicath var en av opphavsmennen til "Kunstnerkarnevaldet" og ledet dette gjennom en rekke år. Han kjempet for Kunstnerforeningens restaurant i Oslo og fikk i stand et understøttelsesfond til kunstnere av driftsoverskuddet. Salicath engasjerte seg etter hvert på flere hold i det kunstneriske organisasjonslivet, tok på seg verv i styrer og råd, blant annet: Medstifter i Bildende kunstneres landsforbund og første formann (1930). Styremedlem i Bildende kunstneres styre (BKS) og medlem av Den faste jury, formann i Kunstnerforeningen (1928-1938), medlem i Statens råd i kunstneriske spørsmål og kunstnernes stipend-komite.

Under krigen kom Salicath til Hedemarken og hadde opphold på garden Tange i Ringsaker. Etter krgien flyttet han til Hamar og Vang og bodde også på Elverum, hvor han døde 28. desember 1962.

Kunstnerisk uttrykk
Tidligere malerier og grafiske arbeider av Salicath ser ut til å ha innflytelse fra Edvard Munch. Omkring 1916 fikk bildene et lysere og muntrere preg gjennom påvirkning av Henrik Lund, og kanskje også fra Bernhard Folkestad og Ludvig Karstens. Salicath var eksprimenterende og produserte mye. Han arbeidet med mange forskjellige motiver (landskap, interiører, sirkus-interiør, stilleben, akter, karikaturer og komposisjoner med scener fra bibelen og mytlogier). Han malte også portretter av kjente personer  (for eksempel av Herman Wildenvey i 1941).
Salicath sin uttrykksform var naturalistisk, men heller gjerne mot litt impresjonisme eller av og til en noe ekspressiv form. Fargene i hans arbeider gir et jordfarget eller kjølig preg med valører i grønt, blått, brunt, sort og hvitt. Noen mener at hans kunstneriske evner kommer best til uttrykk i de grafiske bildene. Men siden han etter hvert hadde mange verv i kunstnerorganisasjoner, tok dette arbeidet mye av hans tid. På den måten ble de store kunstneriske forventningene til ham ikke innfridd.

Utstillinger
Allerede som 19-åring hadde Salicath sin første separatutstilling hos Blomqvist og fikk stor oppmerksomhet bl.a. av Christian Krogh. Flere år på rad holdt han separatutstillinger, både hos Blomqvist og andre steder. Under krigen holdt han også separatutstillinger (på Tange gård i Ringsaker 1943, Gjøvik kunstforening 1944 og Hamar 1945). På Hedemarken etter krigen kan nevnes utstilling på Rådhuset i Kongsvinger 1949, Hotel Central i Elverum 1951 og Hamar kunstforening 1965. Salicath var deltaker på mange andre viktige separat- og kollektiv-utstillinger i Norge og i Norden og Europa forøvrig (se:  Norsk kunstnerleksikon). Og  han er representert ved museer i flere land.

Offentlige arbeider og veggdekorasjoner
Salicath har laget en del portretter av offentlige personer og veggdekorasjoner flere steder.
En del av veggmaleriene er dessverre fjernet ved restaurering eller revet sammen sammen med bygningene. I 1913 dekorerte Salicath Kafe Kaiserhof i Dronningensgt 32 i Kristiania med 13 malerier med motiver fra rennessansen. Disse er dessverre senere fjernet.

Under krigen på Hedemarken (i 1942) malte Salicath en veggdekorasjon på kantinen ved Moelven Bruk A/S, men kunstverket forsvant sammen med ved riving av bygningen på 1950-tallet.
På Sjusjøen høyfjellshotell malte han etter krigen et veggmaleri i spisesalen. Hedmark og Oppland slakerier A/L fikk også sin kantine dekorert av Salicath på 50-tallet (ca 1954).

Angående de to sistnevnte dekorasjonene har jeg fått opplyst av en kunstinteressert at det store veggbildet på Hamar Slakteri (senere en del av Hed-Opp) nå er satt opp igjen på kjøpesentret Maxi i Hamar, som har overtatt tomten der slakteriet sto.  Sjusjøen-dekorasjonen vet jeg ikke om er bevart. Kanskje finnes det andre Salicath-dekorasjoner rundt om kring og venter på ny oppmerksomhet ?

Jeg har bare et grafisk trykk av ham, men har flere ganger vært på nippet til å kjøpe bilder, men de er ikke billige.

Han var ridder av St.Olav. Hans eget våpenskjold i Kunstforeningen (Kunstnerrestauranten Blom) har jeg selv sett for en del år siden.

I årene 1926–37 utgav han flere gode og lett kåserende kokebøker til hytte- og feriebruk, gjerne iblandet både vin- og mathistorie. Han forsynte Tidens Tegn med matoppskrifter og mht. Åsgårdstrand så kan sikkert hans hustru fra 1926 og utover, pianistinne og matekspert Alfhild Henriette Engebretsen ha spilt en stor rolle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider