Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Lars Joensen Norfior, 30 år og bergsknegt i manntallet for Røros 1701.

Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

I manntallet 1701 står Lars Joensen Norfior oppført med en stesønn Niels Rolfsen 18 år, det er dermed klart at han må ha giftet seg med en enke, som er en del år eldre enn ham selv. I avlønningene for 1690 og 1691 omtales hun som Elisabeth Sal: Rolf Nilsens. Lars Joensen Norfior ble begravet 14/5-1742 76 år gammel (ca 4 år eldre enn i manntallet), og hans Quinde Lisbet Hansdatter ble begravet 24/12-1728 77 år.

Lars Joensens (Norfiors) barn Ellenn ble døpt 1 Advent 1692: Hedmark, Sør-Trøndelag fylke, Røros i Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1692, Side 34

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20070907650605

Denne Elen Larsdatter er min ane, gift ca 1718 med Ole Kiøstelsen, de bodde på Nyplassen, ca 5 km nord for Røros. I skiftet etter Ole Kiøstelsen i 1743 nevnes enkens søstersønn Isack Arnesen. Elen Larsdatter hadde en halvsøster Anne Rolfsdatter som i sitt første ekteskap sannsynligvis var gift med Arne Isachsen på Nyplassen, som døde i 1720. I 1725 ble Anne Rolfsdatter gift med Jens Eriksen Lien (Røraas). De fikk en sønn Arne, som døde som liten. Anne Rolfsdatter er fadder på Elens datter Anne som ble født i 1723.

Lars Joensen Norfior og Lisbeth Hansdatter bodde ikke på Nyplassen, men på Bergplassen Røros. Det var skifte etter Lasse Larsen Norfior i 1712. Han bodde på haugen ovenfor kirken, og hans nærmeste nabo var Lars Joensen Norfior.

Håper noen Nordfjordspesialister har noe å bidra med angående Lars Joensens opprinnelse.

Hilsen Astrid Ryen

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har noen innflytterdato for ham ved verket, men han er ihvertfall registrert i Månedsfolkenes avlønning allerede i 1690, som Lars Joensen Norfior ved Røraas, midt på fol. 75, bladside 88. Jeg kan ikke lese alt som står der, men han får ihvertfall lønn 4.oktober for 10 mnd. arbeide, resten må du dessverre tolke sjøl.

Annen kilde nr. 323 (1690-1690), Side upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/db10101311132088
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-db10101311132088.jpg

Endret av Olaf Larsen
ettertankens makt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Aase og Olaf.

Det er ikke ofte jeg har sett  nordfjordingene registrert  både i  manntallet 1701 for Nordfjord og Røros, men det forekommer en sjelden gang. Jeg kan også  konstatere at jeg har skrevet ned det som Yngve Nedrebø fant frem i skifter for meg for mange år tilbake. Og jeg har i sin tid bladd gjennom bygdebøkene til Jakob Aaland og notert fakta derfra. Dette stoffet har ligget urørt i noen år nå:-)

"Denn 4 octobr 10 Maaned arbeidet paa Kaldrøsterne som blef gravt paa Grufven og der forre fortient effter Hytteregisterets indhold: 3-2-9". Pengene ble utbetalt kontant på Avlønningen som det står videre. Dette er det aller første som er registrert om Lars Joensen Norfior ved Røros Kobberverk.

Endret av Astrid Ryen
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønningsmaterialet er jo en fantastisk kilde for å kunne registrere bevegelsene til folk ved verket, men det er jo sinnsykt mange tusener sider å gå igjennom! Jeg merker at min gamle PC sliter med å oppgradere sidebyttene fort nok, så en enkelt årgang på 250-400 sider tar jo en uke!

Kan ikke du finne opp en translatør som leser gotisk håndskrift fra skannede dokumenter, da, Astrid? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Astrid Ryen skrev:

Det er ikke ofte jeg har sett  nordfjordingene registrert  både i  manntallet 1701 for Nordfjord og Røros, men det forekommer en sjelden gang.

Ja, der er 8 personar med tilknyting til Røros i 1701 - 7 av dei frå indre Nordfjord, og den 8.frå Gloppen. Det er også 77 personar som er registrert "udenlandz", så dette er ei artig kjelde for utferdstrangen til nordfjordingane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Hei Una-Tone, kan du ikke være så snill å lese på forsiden hvordan du endrer brukernavnet ditt til ditt fulle navn, det er et krav fra Arkivverket. :-)

Det er alltid moro å finne materiale om sine forfedre, det var en hyggelig oppdatering av et gammelt emne! Astrid Ryen, som startet denne tråden, leser kanskje dette, men hun er ikke aktiv i forumet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider