Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Manntall 1665 for Heddal

Recommended Posts

Manntallet (Titus Bülches postulata) ble ført i pennen av sogneprest Daniel Christensen.

Nederst på side 247 har han skrevet en avsluttende kommentar på sju linjer medregnet sin egen signatur.

Jeg drister meg til å begynne tydinga litt, men trenger hjelp:

.... saaledes ... h. Commiss. Titus Bül... , bekender jeg med egen hand ... og ... i Hetterdals Præstegaard den 6 Feb: Anno 1665.

Daniel Christenssón pL

Egen hand.

https://media.digitalarkivet.no/view/35508/137?indexing=

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/219886-manntall-1665-for-heddal/
Del på andre sider

At dette saaledis som fordeligen er angiffuende och nu till høyt achtbare S. Commiss. Titus Bülichim fremsendis, bekiender jeg med Egen hand schreffuet och undershcreffuet i Hetterdalss Præstegaard den 6 Feb: Anno 1665.
Daniel Christenssøn pl
Egen hand.

18 minutter siden, Jon Anders Holtan skrev:

Jeg drister meg til å begynne tydinga litt, men trenger hjelp:

.... saaledes ... h. Commiss. Titus Bül... , bekender jeg med egen hand ... og ... i Hetterdals Præstegaard den 6 Feb: Anno 1665.

Daniel Christenssón pL

Egen hand.

Med litt forbehold om enkelte bokstaver: At dette ßaaledis ßand ferdeligen er angiffuende och nu till Høyt achtbare H. Commiss. Titus Bülichius fremsendis, bekiender jeg med Egen hand schreffuet och underschreffuet i Hitterdalß Præstegaard den 6 Feb: Anno 1665

31 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Med litt forbehold om enkelte bokstaver: At dette ßaaledis ßand ferdeligen er angiffuende och nu till Høyt achtbare H. Commiss. Titus Bülichius fremsendis, bekiender jeg med Egen hand schreffuet och underschreffuet i Hitterdalß Præstegaard den 6 Feb: Anno 1665

Her gikk det litt fort i svingene hos meg, ja!

Din versjon er riktig, Kristian!

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.