Gå til innhold
Arkivverket

Niels Nielsen født ca 1751 i Vang eller Furnes på Hedemarken

Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Hvis du ser på innlegg #8 så ser du også der pekere mot Thronhuus. Det er ingen skifter på Grytting som sier noe mer enn det som står om sønnen Per Nielsen. Har ikke lest selve skiftet med som vist i #8 så er det vel bare en hentydning til at Niels ved skifte etter sønnen befant seg i Kr.sand. Dette tyder vil også på at han måtte være bemidlet.

Grytting i Vang:13/10-1734 H.skpr. 1731-35 s. 401 b
Marte Olsdatter † g.m. Peder Nielsen
Barn:
1.Niels
2.Christopher 22 ½
3.Ingeborg 31
4.Olifve 27
Bto.90-0-14, Nto.49-1-19

Grytting i Vang:17/5-1740 H.skpr.1739-43 s.244
Peder Nielsen † g.m.1)Marthe Olsdatter †, 2)Marthe Olsdatter
Barn:
1.Mils, myndig
2.Kristoffer myndig
3.Ingebohr 40
4.Olive 33
Ingen barn af 2.det ægteskap.
Bto.52-3-0, Nto.0-0-0

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Stein Ole Kjær

30

• Rune Hårstadsveen

3

• Astrid K. Halleraker

28

37 minutter siden, Stein Ole Kjær skrev:

Niels ved skifte etter sønnen befant seg i Kr.sand.

som jeg tolket dithen at sønnen Niels befant seg i Kr.sand, ikke fokusperson Niels f. 1751*. Hvis Niels Nielsen f. 1751* og/eller Maren Christophersdtr var faddere for Niels sine nevøer/nieser i Vang, så styrker det saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket dåpen til Embrets barn og det var ikke noe hjelp i faddere der så vidt jeg kunne se.

Bare å lete videre...

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Stein Ole Kjær skrev:

Har sjekket dåpen til Embrets barn og det var ikke noe hjelp i faddere der så vidt jeg kunne se.

Jeg er overbevist om at du fant riktig familie i Romedal, og at du fikser de siste bevisføringene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens en nyttig informasjon hvis dette er rett familie. Niels Andersen Thronhuus blir gift med e. Eli Tjøstesdatter Løken Østre. Det er ikke utenkelig at de får en sønn som blir oppkalt etter hennes avdøde mann - Engebret.

5aba3dccdf83b_Nasjonalbiblioteket-Lkenstre.thumb.jpg.86856a62d1e587685552f3afedec34a0.jpg

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter etter henholdsvis Eli Tjøstelsdatter på Tronhus 4.2.1797 (N. Hedemarken sk.pr. 1789-1802, s. 626) og Nils Andersen på Tronhus 30.9.1808 (N. Hedemarken sk.pr. 1808-1820, s. 35) viser at paret ganske riktig har sønnen Engebret, men ingen sønn Nils. Den etterlyste Nils Nilsen kan dermed ikke være sønn av dette paret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Rune Hårstadsveen skrev:

men ingen sønn Nils.

Et interessant innspill, ikke forlat oss, vi trenger deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stein Ole Kjær skrev:

Muligens en nyttig informasjon hvis dette er rett familie.

Og kildehenvisning med lenke,- var visst uteblitt her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2018 den 15.51, Stein Ole Kjær skrev:

Har nå sittet og lett i KB for Vang men sliter med å finne en Niels som passer. Den eneste jeg finner er en Niels døpt 8.10.1752 - Dom 19 p Trinit (https://media.digitalarkivet.no/kb20070512890290)

Når jeg går inn på Stor Ihle i Furnesboka så er dette i følge denne boka ikke rett person og da dinner jeg rett og slett ikke flere som kan passe inn. Er det andre som har vært borti denne slekta? 

Her er en liste over Niels Nielsen døpt i HED, kilde FS.

image.png.4e90a3766213e74e17222940ff354f7e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått gjennom KB for Vang/Furnes. Har også sjekket Ringsaker som jeg har på exelfil. Da gjenstår Stang, Nes og Løten. Vet hva jeg skal bruke påskedagene på. Vi kan uansett fastslå at koblingen til Romedal, Thronhus og denne Embret nok er et blindspor.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels og Mari fikk følgende barn, som jeg har kontroll på. Marte 1784, Christopher 1785, Niels 1788, Peder 1791, Kari 1794, Sofie 1798, Ole 1801.

Foreldre til Mari er Christopher Jansen Dæhli og Marta Pedersdatter.

Hvis en ser på oppkallingstradisjonen så er foreldrevnavnene til Mari’s foreldre brukt opp. Da sitter vi igjen med Kari og Sofie som alternativer for mor til Niels, og her tenker jeg kari er mest aktuelt Jeg tenker det kan være greit å ta med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Stein Ole Kjær skrev:

Da sitter vi igjen med Kari og Sofie som alternativer for mor til Niels, og her tenker jeg kari er mest aktuelt Jeg tenker det kan være greit å ta med seg.

Denne typen fremgangsmåte med å gjøre gjetninger på hva Niels sine foreldre, er nyttig og hensiktsmessig. Men det forutsetter at arbeidshypotesen blir fulgt opp, enten av en selv eller hjelpere på forumet, slik at du får en tilbakemelding på om gjetningen var treffsikker. Ser du noen Kari eller Sofie i listen over mødre under #35?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Stein Ole Kjær skrev:

Den eneste jeg ser sånn umiddelbart er den Niels med fr Niels Svendsen som blir føst i Elverum.

Hvis jeg kan være så direkte, så vil jeg si at du tror dette arbeidet går fort. Noen av hjelperne på forumet er lynraske fordi de har gjort titusener av oppslag, og vi som er nybegynnere blir hengende etter. Vi har god tid, og vær klar over at slektsgransking er tidkrevende. I hvert innlegg står det med svak grå skrift oppe i høyre hjørne et tall med tegnet # foran. Hvis du ruller denne siden oppover, kommer du til et innlegg merket med #35. Der står det en liste eller en tabell. I siste kolonne er mors navn. Finner du en mor her som heter Kari eller Sofie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på ditt spørsmål er nei Astrid - kun en Kari på lista, og ingen Sofie :-) og ja, jeg vet dette tar tid. Har drevet med dette siden slutten på 90-tallet. Jeg skal ta for meg hver enkelt av de på listen i #35 ila påsken. Jeg vet også at det er KB so0m ikke er transkribert, og leter område for område. Akkurat denne Niels har jeg kommet tilbake til fra tid til annen. Er en av de få hullene jeg har der jeg ikke har funnet verken personer eller kilder.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir fremgangsmåten for å prøve å komme videre følgende; sette opp en plan for hvordan jeg går frem. Først finne alle Niels som giftet seg mellom 1740 - 1755. Så plukke ut de som gifter seg med en Kari eller Sofie og som i sin tur får en sønn som heter Niels. Blir ikke enkelt dette. Må lete i alle kirkesogn på Hedemarken og Østerdalen og også på Gjøvik-siden og i Gudbrandsdalen.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stein Ole Kjær skrev:

Blir ikke enkelt dette. Må lete i alle kirkesogn på Hedemarken og Østerdalen og også på Gjøvik-siden og i Gudbrandsdalen.

Har du vurdert å bruke en betalingstjeneste fra slektsgransker eller freelancer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede søkt og fått hjelp av erfarne folk som bla har søkbare baser for området - inkl. Extraskatten for 1762-64. Det hjelper  om ikke annet til å eliminere mange.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Stange-området, så er kanskje dette møtet noe for deg. Hentet fra lokal aktiviteskalender for Stange Slekt og Data.

image.png.478531e52e645840e9145c7a2f1947be.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 17.39, Stein Ole Kjær skrev:

ikk 9 valper her på onsdag så tankene er litt over alt, selv om jeg faktisk sitter foran maskina med disse spørsmålene mens jeg passer på :-)

Er du fortsatt aktiv på dette emnet? Se PM ang. valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg foreløpig løst problemet med Niels Nielsen. Merkelig at jeg ikke har sett dette før. Sliter fortsatt litt med å få på plass alt om står under navnet Niels Nielsen - men ser såpass at han er født på Wolds eier i Romedal. Mer leting må gjøres. https://media.digitalarkivet.no/kb20070512930173

Stein

Endret av Stein Ole Kjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider