Gå til innhold
Arkivverket

Maria Olsdatter Lockhart

Inger Johanne Bakke
 Del

Recommended Posts

11 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Erlend, har du sett på skredderen Ole Olsen på Grytting?

Han er tenkbar som far til Maria selv om jeg aldri har sett han benevnt med tilnavnet Sæter.....

Nei. Jeg har ikke det. Men jeg har merket meg at det rundt 1750 var noen i Trondheim med Olsen/Olsdatter og Sæter. Men har ikke funnet noe mer om de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Hadseløya finnes gården Finseter. Når det gjelder Grytting så var det to gårder ved det navnet i Hadsel fram til beg. av 1960-årene. Begge ligger på Langøya. Den ene ligger på vestsiden av Eidsfjorden og tilhører Sortland i dag. Den andre ligger nesten på kommunegrensa mellom Hadsel og Sortland langs veien mot Sortland. Dette er forøvrig også mine forfedre. Datter Ermegård dør på Snarset 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål ,

Jeg har vært på Sortland og Grytting. Min oldefar hadde handelssted på Grytting. Viste ikke om endringene i 1960-årene. Var også inne i Olderfjorden. Jeg skal notere Ermegard dør på Snarset 1771.

Takk for opplysning. Håper vi finner ut mer om Maria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Østensen skrev:

Han var gift for andre gang med en datter av Jens Torchildsen Friis

VIG2. 29/10 1729 i Hadsel sogn.
"1729. Torsdagen d 1 Sept: trolovet Ole Olß: Grótting med Mette
Jensd. Spons: Mons Gabrielß og Anders Hoff?
Ægteviet d 27 Oct".

3 timer siden, Inger Johanne Bakke skrev:

Håper vi finner ut mer om Maria.

Maria var også gift med et barn av Jens Torkildsen Friis (Adrian i 1737 - se post # 4), så det er nærliggende å tenke at Ole Olsen hadde en datter Maria fra 1. ekteskap som ble gift med denne Adrian. Iflg. dette slektstreet er ingen Maria, men du må nok gå gjennom kirkebøkene Inger Johanne for evt. å se om du kan finne om Ole Olsen hadde en datter Maria f. ca 1710. Legger ved lenken til slektstreet igjen - https://www.blix-dahle.no/tng/getperson.php?personID=I7909&tree=Tree1

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye opplysninger. Jeg har sett på slektslinjen til Friis tidligere, men ikke funnet noe av interesse. Skal nå fordype meg i kirkebøkene. Hvis jeg er heldig finner, jeg kanskje noe om Ole Olsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Inger Johanne Bakke skrev:

Hei Pål ,

Jeg har vært på Sortland og Grytting. Min oldefar hadde handelssted på Grytting. Viste ikke om endringene i 1960-årene. Var også inne i Olderfjorden. Jeg skal notere Ermegard dør på Snarset 1771.

Takk for opplysning. Håper vi finner ut mer om Maria. 

Grytting i Eidsfjord ble overført til Sortland 1. jan. 1963. Dekkes av Sortland Bygdebok Bd. 3. Iflg. Slekt i Hadsel som kun ligger på nettet bodde Adrian Friis på den Grytting som fortsatt ligger i Hadsel, langs rv 82 mot Sortland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider