Gå til innhold
Arkivverket

Er alle fra Aker inkludert i manntallene i Aker 1832 - 1842?


Carina Andresen
 Del

Recommended Posts

3 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

 

Hva da? foreldre, fødselsdato - eller annet?

 

Det på høyre side. Ser det står Gunhild Olsdatter, Enerhaugen.. Men så forstår jeg ikke noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Alexander er døpt her, #107. Her står foreldrene som gift, men det er er nok feil.

  

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1826, Side 412-413
 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010212
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110010212.jpg

 

Ja, den har jeg funnet. hehe 😛 

 

Tusen takk for all hjelp altså!

 

Jeg ser du er fra Årvoll - Er slekten fra Oslo mange generasjoner bak i tid?

Jeg syns det er vanskelig å finne ut noe om foreldrene til disse barna, altså Peder Andersen og Gunhild Olsdatter. De var ikke gift, og det står ikke alder, fødselsår eller fødested på verken dåpsattest eller konfirmasjonsattest til barna.. Har du noen forslag til hvordan jeg kan finne ut hvor de kom fra?

Endret av Carina Andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carina Andresen skrev:

Ja, den har jeg funnet. hehe 😛 

 

Tusen takk for all hjelp altså!

 

Jeg ser du er fra Årvoll - Er slekten fra Oslo mange generasjoner bak i tid?

Jeg syns det er vanskelig å finne ut noe om foreldrene til disse barna, altså Peder Andersen og Gunhild Olsdatter. De var ikke gift, og det står ikke alder, fødselsår eller fødested på verken dåpsattest eller konfirmasjonsattest til barna.. Har du noen forslag til hvordan jeg kan finne ut hvor de kom fra?

 

Mormors slekt er for det meste fra Aker, deler av hennes slekt er fra "Groruddalen" i mange ledd bakover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunhild er 47 1/2 i 1835 i følge folketellingen 1835. Peder Andersen arbeider på Alna, tror jeg det står flere steder, kanskje vi finner ham der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Karin Haarbye skrev:

 

Mormors slekt er for det meste fra Aker, deler av hennes slekt er fra "Groruddalen" i mange ledd bakover 🙂

Å, heldiggris.. Da har du vel ganske god oversikt? Holdt de til på samme gård i Groruddalen også?

 

Jeg har funnet 5 barn de har fått sammen, og de er alle født mellom Sinsen og Hovin.. Så Økern kan vi vel kalle det.. 😛

 Men nå vet jeg ikke hvordan jeg skal gå videre.. Har du noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Gunhild er 47 1/2 i 1835 i følge folketellingen 1835. Peder Andersen arbeider på Alna, tror jeg det står flere steder, kanskje vi finner ham der?

 

Hm, hvor ser du at det står han arbeider på Alna? 

 

I den ene "dåpsattesten" står det "Huusmand peder Andersen fra Haavind eie, Alna", men det er det eneste jeg ser med Alna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Når Alexander ble døpt, står det Nordre Alna, men han kan jo ha jobbet flere steder

Ja, det er i den dåpsattesten jeg refererte til. Hm. Ja

 

Det var en koleraepidemi i 1833. Det er mulig Peder døde da. Enerhaugen ble rammet i en veldig stor grad.

 

Tusen tusen hjertelig takk for hjelpen assa. Dette setter jeg enormt stor pris på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Carina Andresen skrev:

Ja, det er i den dåpsattesten jeg refererte til. Hm. Ja

 

Det var en koleraepidemi i 1833. Det er mulig Peder døde da. Enerhaugen ble rammet i en veldig stor grad.

 

Tusen tusen hjertelig takk for hjelpen assa. Dette setter jeg enormt stor pris på!!

 

Litt korrigering til trådstarter.

 

Det er ikke dåpsattester og konfirmasjonsattester du har funnet i kirkebøkene.

Du har funnet innførsler angående dåp og konfirmasjon i kirkebøker.

 

 

Attester skrev presten ut.

Det var et krav at man måtte fremvise konfirmasjonsattest hvis man skulle gifte seg.

Uten attest ble man ikke gift.

Og for å få konfirmasjonsattest måtte man være døpt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Litt korrigering til trådstarter.

 

Det er ikke dåpsattester og konfirmasjonsattester du har funnet i kirkebøkene.

Du har funnet innførsler angående dåp og konfirmasjon i kirkebøker.

 

 

Attester skrev presten ut.

Det var et krav at man måtte fremvise konfirmasjonsattest hvis man skulle gifte seg.

Uten attest ble man ikke gift.

Og for å få konfirmasjonsattest måtte man være døpt.

 

Er klar over at det ikke er en dåpsattest som står i kirkeboka, men det var det enkleste ordet å bruke.

Jeg har også skrevet "dåpsattesten", med gåsetegn, for å presisere at det ikke er 100% korrekt bruk av ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser jo litt på at det ved flere av barnas dåp står at de er ektefødt - og at hun er kone eller hustru. Kirken pleide jo å holde orden på det. Likevel er det vel neppe noen tvil om at det er samme par hele veien. Her er Martin døpt i 1821, og det står nokså utførlig om at det er 3. uekte barn (det er vel eg. nr. 4?), at han er gift fra før med Anne Larsdatter (?). Og at de har 4 barn sammen? Det står at han er kommet fra Eidsvold. Kanskje noen andre er flinkere til å tyde teksten her?

 

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1821, Side 108-109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010056
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110010056.jpg

 

 

 

Når Maren Thorine blir døpt i 1823 er det 4. barn paret får, og han er enkemann...

 

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1824, Side 224-225
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010114
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110010114.jpg

 

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurimalla, du er jo til kjempehjelp! Tusen takk!

 

Jeg visste ikke at de hadde enda en som het Martin.. Artig.

 

Jeg har 5 barn så langt.

Ole Pedersen: 

3. sep 1815

Faddere: Gunhild Eriksdatter, Marthe Olsdatter, Maren Jensdatter, Søren Monsen, Kjøstol Monsen, Henrik Larsen

 

Karen Pedersdotter:

Født 30.08.17. 

Foreldre Peder Andersen, Hustru Gunhild Olsdatter

Paa Vilhelm Andersens Løkke (Bosted)

Fadder: Ingeborg Petersdatter, Maria Olsdatter, Jens Petersen, Peder Larsen, Peder Andersen

 

Andreas Pedersen:

1ste Augt,

Andreas, Uægte,

12 Sept.

Peder Andersen Huusmand paa Økern og Pigen Gunnild Olsdatter f. Ræfstad

Marthe Olsdt, Anne Andersdt. Erich Olsen, Jørgen Jørgensen og Ole Olsen

https://media.digitalarkivet.no/view/7691/117

 

Maren Thorine: -Uegte

Foreldre Pigen Gunnild Olsdatter, Økeren eie, og mann Peder Andersen fra Økeren Eie.

Som har vært fraværende sin kone i 10 år.

Faddere: Else Jonsdatter, Olie Monsdatter, Erich Erichsen, Jens Jensen, Niels Olsen.

https://media.digitalarkivet.no/view/7693/82255/101

 

Allexsander:

Huusmand peder Andersen fra Haavind eie, Alna, og kone Gunnhild Olsdatter, 

Fadder Berthe Jensdatter, Marie Larsdatter Brevold, Erich Erichsen, Hans Baldersen, Søren Knudsen

Artilleri Haavind

https://media.digitalarkivet.no/view/7693/82255/166

 

Jeg har også stusset over at det står forskjellig flere steder. Veldig merkelig.. Og på Maren Thorine står det at han ikke har vært sammen med kona på 10 år…. Betyr det at hun døde eller at han stakk?

Endret av Carina Andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Jeg stusser jo litt på at det ved flere av barnas dåp står at de er ektefødt - og at hun er kone eller hustru. Kirken pleide jo å holde orden på det. Likevel er det vel neppe noen tvil om at det er samme par hele veien. Her er Martin døpt i 1821, og det står nokså utførlig om at det er 3. uekte barn (det er vel eg. nr. 4?), at han er gift fra før med Anne Larsdatter (?). Og at de har 4 barn sammen? Det står at han er kommet fra Eidsvold. Kanskje noen andre er flinkere til å tyde teksten her?

 

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1821, Side 108-109
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010056
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110010056.jpg

 

 

 

Når Maren Thorine blir døpt i 1823 er det 4. barn paret får, og han er enkemann...

 

Akershus, Oslo fylke, Aker i Aker, Ministerialbok nr. 12 (1819-1828), Fødte og døpte 1824, Side 224-225
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010114
Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061110010114.jpg

 

 

Jeg fant nettopp konfirmasjonen til Martin nå 🙂

https://media.digitalarkivet.no/view/7721/38941/17

 

Det står han er født på Økern.

Endret av Carina Andresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#7 Der skrev du følgende:

"Ole og Karen er født på en gård på Refstad i Aker, så flyttet de til Enerhaugen. Enerhaugen var det fattigste området i Oslo.

Vestre Aker er den rike siden.. Bærumområdet, om du kjenner til det.

Det er veldig rart at de skal flytte fra et fattigere område til et rikt område, for så å flytte til det fattigste området igjen. Ole holdt seg i området hele livet."

 

Her er det tydeligvis mye som er blandet sammen.

 

Aker var en herredskommune i Akershus fylke.

Oslo ble et eget fylke i 1842. 

Aker ble bitevis litt etter litt slått sammen med Oslo, og i 1948 ble resten av Aker herred  slått sammen med Oslo.

 

Og folk flyttet dit hvor det fantes arbeid og et sted og bo. Noe annet valg hadde de neppe. Og det gjaldt nok alle uansett hvor de bodde.

 

Akers grense i vest, følger Lyskerelva mot Bærum kommune.

Den samme grensa er i dag grense mellom Oslo og Akershus fylke.

Bærum, eller rettere Asker og Bærum, og Aker herred har ingen ting med hverandre å gjøre.

 

Vet heller ikke hvor du har det fra at Bærum var et rikt sted. Her har du blande sammen økonomien i 1800 med 2000.

 

For å få bedre klarhet i stedshistoria så anbefaler jeg at du leser litt i f.eks. Oslo byleksikon.

 

 

 

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Refstad ligger ikke på vestsiden heller, det ligger ikke så langt fra Sinsen-krysset. Nederst i det vi nå kaller Groruddalen  ;)

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Oslo ble et eget fylke i 1842. 

 

For ordens skyld: I 1842 het byen Christiania, følgelig het det Christiania Amt fra 1842, Kristiania Amt fra 1877, Kristiania fylke fra 1919, og først i 1925 Oslo Fylke.

 

Mvh Are

 

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Inger Karin Haarbye skrev:

Og Refstad ligger ikke på vestsiden heller, det ligger ikke så langt fra Sinsen-krysset. Nederst i det vi nå kaller Groruddalen  ;)

Det vet jeg. Har bodd i området i flere år 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Are S. Gustavsen skrev:

 

For ordens skyld: I 1842 het byen Christiania, følgelig het det Christiania Amt fra 1842, Kristiania Amt fra 1877, Kristiania fylke fra 1919, og først i 1925 Oslo Fylke.

 

Mvh Are

 

Jeg vet det kanskje ikke virker sånn når jeg skriver Oslo og ikke Kristiania, men jeg vet når det het hva. Jeg kan historien 🙂

Det har ene og alene med at jeg personlig syns det er enklere å bruke Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Berit Knudsen skrev:

#7 Der skrev du følgende:

"Ole og Karen er født på en gård på Refstad i Aker, så flyttet de til Enerhaugen. Enerhaugen var det fattigste området i Oslo.

Vestre Aker er den rike siden.. Bærumområdet, om du kjenner til det.

Det er veldig rart at de skal flytte fra et fattigere område til et rikt område, for så å flytte til det fattigste området igjen. Ole holdt seg i området hele livet."

 

Her er det tydeligvis mye som er blandet sammen.

 

Aker var en herredskommune i Akershus fylke.

Oslo ble et eget fylke i 1842. 

Aker ble bitevis litt etter litt slått sammen med Oslo, og i 1948 ble resten av Aker herred  slått sammen med Oslo.

 

Og folk flyttet dit hvor det fantes arbeid og et sted og bo. Noe annet valg hadde de neppe. Og det gjaldt nok alle uansett hvor de bodde.

 

Akers grense i vest, følger Lyskerelva mot Bærum kommune.

Den samme grensa er i dag grense mellom Oslo og Akershus fylke.

Bærum, eller rettere Asker og Bærum, og Aker herred har ingen ting med hverandre å gjøre.

 

Vet heller ikke hvor du har det fra at Bærum var et rikt sted. Her har du blande sammen økonomien i 1800 med 2000.

 

For å få bedre klarhet i stedshistoria så anbefaler jeg at du leser litt i f.eks. Oslo byleksikon.

 

 

 

 

 

 

Hei.

 

Takk for at du kommenterer og retter opp slik at flere ikke misforstår meg.

 

Jeg kan alt dette. Grunnen til at jeg har skrevet Bærumområdet er fordi at jeg snakket med en dame på Digitalarkivet som ikke kunne Oslo-geografien. Jeg begynte på steder vest for Akerselva, men hadde ikke hørt om noen av stedene før vi kom helt ut i Bærum. Jeg tenkte det kunne være flere som var usikre, og derfor fortsatte jeg med stedsnavnet Bærum.

 

Jeg har rimelig god oversikt over Oslo-historien, og kan alt du har poengtert. Det handler nok mer om at jeg har formulert meg noe dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.