Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Karen Nilsdatter Nesvåg i Sokndal d. ca 1716 og hennes søster Ellen Nilsdatter Løvås sin far?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Jeg er litt i tvil om dette skal stå under ”hjelp til tyding” eller her på forumet, men velger det siste.

Karen Nilsdatter Nesvåg i Sokndal døde ca 1716 og det skiftes https://media.digitalarkivet.no/sk20081106670067.

Enkemann Jens Mikkelsen og barn:

·        Karen (1704-1787) [g. Svend Iversen Skadeberg, datteren Karen Svendsdatter d. uten livsarvinger]

·        Mikkel f. 1707, [ingen livsarvinger]

·        Nils f. 1709 [d. 1788, ingen livsarvinger]

·        Bodil f. 1712, [ingen livsarvinger]

I skifte nevnes hennes barns sal Moder fetter??? Knut Jacobsen Immersten. Jeg har fått tydehjelp til dette ordet her:

I slutten av skiftet nevnes vergene som avdødes søstermann Gjermund Torstensen Løvås [gift med Ellen Nilsdatter] og søskendebarn Erik Torstensen østre Barstad ], sønn av Torsten Salvesen Årstad og Todi Rasmusdatter], søskenbarn Peder Anderen vestre Barstad og søskenbarn Anders Andersen Barstad [Muligens sønner av Anders Pedersen Netland og Anbjørg Rasmusdatter] . (Dette tyder på at Karen og Ellen Nilsdøtres mor var Anne Rasmusdatter, datter av Rasmus Olsen og Ingeborg Sivertsdatter øvre Barstad, skifte 1669 barn Nils, Ole, Unge Ole, kirsti Regland, Todi Barstad, siri, anne og anbjørg, 4 var gift, https://www.digitalarkivet.no/sk20081106650101, men her er jeg ikke i mål enda.)

Den potensielle fetteren Knut Jacobsen Immersten var sønn av Jacob Thomasen Regland og Marit Svendsdatter. For at Knut skal være fetter til Karen Nilsdatter, må en av hans foreldre ha en bror ved navn Nils. Jacob har bare brødrene Willum og Tjomas (skifte etter deres far), men Martit har bl.a broren Nils Svendsen Puntervold (skifte etter deres mor) og jeg antok derfor at Karen og Ellen var Nils Puntervolds døtre i hans 2.? Ekteskap.

I sitt 3. Ekteskap med Agathe Pedersdatter hadde Nils Puntervold barna Nils Nilsen Puntervold (1691-1749) Ingeborg Nilsdatter Sestad (1694-1763). Begge hadde livsarvinger.

Men så dukker det opp et nytt skifte som ikke er kompatibelt med antagelsen om at Nils Puntervold er Karen og Ellens far.

I 1787 skiftes det etter Nils Jensen, som opphold seg hos søsteren Karen Jensdatter Skadeberg ,enke etter Svend Iversen, og deres datter Karen Svensdatter begge døde.

I skiftet https://www.digitalarkivet.no/sk20081107640371

nederst til høyre fol 105a står det at han var født på Nesvåg I Sokndal og foreldrene var Jens Mikkelsen og Karen Nilsdatter.

Alle Nils sine søsken var døde uten livsarvinger i live, og det var dermed han foreldres søsken som arvet. På morssiden nevnes bare Ellen Nilsdatter Løvås sine etterkommere. Hvis Karen og Ellen Nilsdøtre var døtre av Nils Svendsen, burde også deres halvsøsken Ingeborg og Nils nevnes som arvinger i skiftet.

Dermed ser jeg for meg 2. muligheter:

1.      Knut Jacobsen Immersten er ikke Karen og Ellen Nilsdøtres fetter (eller fetter har en annen betydning i skiftet enn det det har i dag), men hvilken tilnytning har han da til dem? Da er heller ikke Nils Svendsen Puntervold deres far

2.      Karen og Ellen Nilsdøtres halvsøsken er ukjente for arvingene. Men Skadeberg, Puntevold og Sestad er i samme område (det er gjeld til Peder Puntervold i skiftet) og deres potensielle halvsøster Ingeborg Nilsdatter hadde barn gift til Skadeberg, så dette finner jeg lite trolig.

Er det noen som kan hjelpe meg med å tyde om det virkelig står at Knut Jacobsen Immersten er fetter i skiftet etter Karen Nilsdatter Nesvåg, eller har noen andre forslag til løsning på dette problemet?

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.