Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok - dåp

Ronny Lemoen
 Del

Recommended Posts

Hei alle flinke mennesker.

Holder på å nøste opp tråder rundt min oldefar og har nå funnet ham i kirkebok for Aker, men har ikke helt fått dreisen på det gotiske alfabetet sammen med prestens håndskrift. Kan noen hjelpe meg med å tyde hva som står i kolonnene for Foreldre etc / Faddere / Kolonnen om "Ved uægte barn".

Link til kirkebok: https://media.digitalarkivet.no/view/574/373

Gjelder Nr 2: Julius

Vedlagt ligger også printscreen av innføringen.

Veldig takknemlig for all bistand her.

Skjermbilde_Julius_Hansen_kirkebok.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomst, visningsnavn burde nå være i henhold...

Ad mitt innlegg, så har jeg klart å tyde noe (noen skrinkler som lurer meg), men avventer å poste det i tilfelle dette "ødelegger" andres oppfatning av opprinnelig tekst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikkje presten sjølv greier å "øydelegge" oppfatninga av teksten, skal det godt gjerast at du greier det....

Om lag sånn:

"Ungkarl, Smed Jens Hansen og Enken Elen Sørensdatter. 42 Aar gl."

"Moderen, Helene Pedersdater, Jacob Ottersen, Hans Andreasen"

"Opgivet af Moderen, 1ste Leiermaal"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar og tusen hjertelig takk for bistand.

Ser at jeg har vært innom riktig jorde på mye av dette, men du verden som dette hjalp!!!

Mvh Ronny

PS: Skal fortsette å forsøke på tydning av gotisk, så jeg får en litt lettere ferd gjennom kirkebøker mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ivar

Jeg har mye å lære her, men hvis jeg sammenfatter denne informasjonen, har jeg da oppfattet korrekt:

Barnets (min oldefars) foreldre var Jens Hansen og Elen Sørensdatter.

Faddere var moren (Elen), Helene Pedersdatter, Jacob Ottersen og Hans Andreasen.

Moren, Elen, gir fra seg barnet til fadderne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppfatta foreldre og faddrar rett.

Faddrar er vitne til dåpen. 

Det står ikkje noko her som kan tolkast i retning av at mora overlet barnet til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Ivar

Det betyr at det er mor Elen som oppgir at det er hennes første utenomekteskapelige barn. Betydelig hyggeligere enn om det var slik at hun ga opp barnet og lot andre ta hånd om det.

Mvh Ronny

Lenke til kommentar
Del på andre sider