Gå til innhold
Arkivverket

Searching for Lt Kornelius Nilsen of the Royal Norwegian Navy

Clara Anderson
 Del

Recommended Posts

Hello

We would like to find out more information about a Norwegian relative who was in Dundee, Scotland during WW2. 

His name was Lt Kornelius Nilsen of the Royal Norwegian Navy and was employed as a Marine Engineer.  He may have been attached to the 1st Minesweeping division that was based in Dundee, or may have been part of an Arctic convoy that passed through Dundee. We understand that he was born in Trondheim (possibly Tromso) and was a policeman before joining the navy.   We do not know where he lived when he joined the navy or when WW2 broke out. 

He is named on the birth certificate of my husband’s father, who was born in Dundee on 11 November 1943.    The name at birth was Norman Victor Nilsen (later Norman Victor Webber).

Please could you help me understand what section of the archives I could search to find out more about Lt Nilsen, and how I can search them.  We will be visiting Oslo between 5 July and 9 July and would be able to visit the archive. 

We would like to know more about his family life in Norway, what date he joined the Navy, what vessel he was attached to, what duties he performed during WW2, and what he did after returning to Norway.

I’d be grateful for any assistance you can offer.

Kind regards

Clara Anderson & Richard Webber

Hallo
Vi ønsker å finne ut mer informasjon om en norsk slektning som var i Dundee, Skottland i løpet av 2. verdenskrig.
Hans navn var Lt Kornelius Nilsen fra Den kongelige norske flåte og var ansatt som marineingeniør. Han kan ha vært knyttet til 1. Minesweeping-divisjonen som var basert i Dundee, eller kan ha vært en del av en arktisk konvoje som passerte gjennom Dundee. Vi forstår at han var født i Trondheim (muligens Tromso) og var politimann før han ble med i flåten. Vi vet ikke hvor han bodde da han kom til marinen eller da WW2 brøt ut.
Han er kalt på fødselsattestet til min manns far, som ble født i Dundee 11. november 1943. Navnet ved fødselen var Norman Victor Nilsen (senere Norman Victor Webber).
Kan du hjelpe meg å forstå hvilken del av arkivene jeg kan søke for å finne ut mer om Lt Nilsen, og hvordan jeg kan søke dem. Vi besøker Oslo mellom 5. juli og 9. juli og kunne besøke arkivet.
Vi vil gjerne vite mer om hans familieliv i Norge, hvilken dato han ble med i marinen, hvilket fartøy han var knyttet til, hvilke plikter han utførte i 2. verdenskrig, og hva han gjorde etter å ha kommet tilbake til Norge.
Jeg vil være takknemlig for all hjelp du kan tilby.
vennlig hilsen

Endret av Clara Anderson
Added text in Norwegian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Clara Anderson skrev:

Hvordan sletter jeg dette innlegget?

Du får ikke slettet temaet.

Jeg har koblet det til temaet på Brukerforumet.

Det gjør ingen skade om dette temaet blir liggende.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider