Gå til innhold
Arkivverket

Erich Nilsen Dahlen Folldal/ Erich Nilsen Volden Dovre

Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Står helt fast med en av mine aner, det dreier seg om Erich Nielsen som giftet seg med enken Sigrid Friedrichsdatter Dalen i Folldal den 13 sept 1772. De bodde på sørigard Dalen i Folldal før de flyttet til Åfjord. Erich har jeg spurt om i det gamle forumet og fikk da svar om at han kom fra plassen Volden under Hauge i Dovre. Har prøvd å finne ham i Dovre men har ikke lykkes med det.

Jeg kan derfor ikke med sikkerhet si om han kommer fra Dovre eller ikke. Erich er født ca 1748, flyttet med familien til Åfjord fra Folldal og han dør i Verdal i 1811. Når han flytter til Åfjord så har han med seg sin mor Marit Mikkelsdatter og de er med i folketellingen i 1801 på gården Vinnan (Vingen).  Moren Marith er enke etter 2ndre ekteskap.

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01058439000604

Er det noen som kan hjelpe med å finne Erich Nielsen sitt opphav?

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Erich Nielsen som dør på Maritvold i 1811, han hadde nok trolig flyttet til sin sønn Even som flyttet til Verdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skylder vel å gjøre oppmerksom på at Dovre bygdebok bind 4- ikke omhandler Erik Nilsen, gården Haugen og plassen Vollen er omhandlet, men det ser ikke ut for at Erik Nilsen har hatt tilhold der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Har stussa litt på denne jeg også! Jeg har en Erik Nilsson Røros f. ca. 1749 og videre er det trulig han som er døpt 26.5.1749 på Røros. Men her skal mora hete Marit Olsd. Denne Erik er nemnt i gruvelista fra 1763 i Folldal. Dette må sjølsagt undersøkes nærmere ... kan det være noe sammenblanding av farsnamn på Marit? Jeg har pr nå ikke funnet noen begr.innførsler for foreldrende til Erik; Nils Erikson Røros f. ca. 1725, g. 16.2.1749 på Røros m. Marit Olsd. f . ca. 1725.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
  • 6 måneder senere...

Familien er: Erik Nilsson f. 1749 i Folldal?, begr. 29.9.1811 i Verdal (65 år), g. 13.9.1772 i Folldal m. Sigrid Fredriksd. Dalen f. 23.3.1746 i Folldal, nemnt i tellinga 1815. De hadde 7 barn, Sigrid hadde 2 fra første ekteskap. Barna: Peder 1773, Marit 1775, Nils 1777, Anne f. 1780, Ole f. 1782, Hans Jacob f. 1786 og Even f. 1788. Fra første ekteskap: Fredrik Pederson 1767 og Even Pederson f. 1769. Alle barna er født i Folldal.

Dette må være dattera Anne (vielse 1812 i Verdal):

www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001471792

Dette må være sønnen Even (vielse 1816 i Verdal):

www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001472151

Even kom åt Verdal og fekk 1+3 barn. Anne må også ha kommet til Verdal der ho vart gift. Seinere flytta de åt Levanger og ho fekk 1+5 barn. Bl.a fadderne til Anne sin datter Kiersten i 1813 var broren Even. Anne er i 1865 85 år og oppgitt f. i Foldalens Prgj.

Kan dette være sønnen Ole?:

www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001472009

Denne Ole er benemnt Øhren ved vielsen i Verdal i 1815, men klarer ikke å finne noe mer om Ole og kona Marit Evensd.

Spennende å høre om noen har mere om denne familien og evt. de halvsøsknene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider