Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg, gravlagt 1729. Hva står det mer enn navn og alder?

Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

I følge Bygdebok for Lærdal, bindet om fjordbygdene, bor det på Røyrnes  i 1701 en Ingeborg Anbjørnsd (ca 1660–1729) med sønnen Jonas Henrikson født 1696. Om henne står det "Ingeborg er død og gravlagd på Tønjum."  (Sønnen Jonas var 212 cm høy og endte i "kjempegarden" til kong Fredrik Wilhelm av Prøyssen.)  

Lærdal hadde på den tiden disse sognene: Årdal, Hauge, Tønjum og Borgund. Hvis Ingeborg døde på Røyrnes (som ligger ved fjorden), burde hun vært gravlagt i Hauge sogn. Tønjum var hovedsognet, men ligger lenger oppe i dalen. Så det er jo et spørsmål om hun hadde flyttet før sin død.

I SAB, Lærdal sokneprestembete, Ministerialbok nr. A1, 1711–1752 finner jeg en Ingeborg som er gravlagt på Tønjum i 1729. https://media.digitalarkivet.no/view/11593/47997/46

Jeg mener det står: Ingebor Asbjørnsd 85 1/2 år. Men jeg klarer ikke å lese ordene foran og bak, ikke annet enn tallet 15. Vil noen hjelpe meg? 

(At det står Anbjørnsd i bygdeboken og Asbjørnsd i kirkeboken, behøver ikke bety at det er forskjellige personer. Men aldersforskjellen er jo veldig stor, så jeg begynner jo å tvile litt.)

Vennlig hilsen Bente Øien Hauge, Lærdal

scannet kirkebok Ingebor Asbjørnsd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tønjum Dca 1ma a Trin: introd: ....

<inngangskoner> ...  gravf:

Ingebor Asbiørnsdtr 85 1/2 aar gl., item [=likeins] Thore

Nielssøn  15 dage. Com: 7 T.p.:  15 ss"

(Det siste tyder at det var 7 til nattverd og at det vart lagt 15 skilling i kollektbøssa (T.p. = tavlepeng)

Ann-Mary: Ikkje mas, lenkja er der

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Tønjum Dca 1ma a Trin: introd: ....

<inngangskoner> ...  gravf:

Ingebor Asbiørnsdtr 85 1/2 aar gl., item [=likeins] Thore

Nielssøn  15 dage. Com: 7 T.p.:  15 ss"

Ann-Mary: Ikkje mas, lenkja er der

Ja,ser det,Ivar.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Ivar! 

Vi får en tysker på besøk i kveld og skal "gå opp noen spor" i de følgende dagene.

Det er så fint å kunne være sikker på hva som står der.

Brukerforumet er et vidunderlig sted. 

Endret av Bente Øien Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokre uvisse ting her. Det første er at det ikkje står noko gardsnamn på henne.

Det andre er alderen. "Di" Ingeborg skulle vere fødd ca. 1660. Spørsmålet er kvar denne opplysninga kjem frå - og kor nøyaktig ho er.

(Det eg har sett av MT1701 har ikkje alder på kvinner - dei var ikkje soldatemne - men kan hende futen i (indre) Sogn såg annleis på det?)

85 1/2 år hausten 1729 tilseier ca. 1644 som fødselsår - og det halve året tilseier at dei meinte å vite det nokså nøyaktig.

Dersom ho heldt til på Røyrnes ville det vere merkeleg av fleire grunnar om dei førte liket forbi Haug og opp i dalen til Tønjum.

Men det var nok vanleg å gravlegge folk der dei døydde (heller enn der dei høyrde heime). Så om ho t.d. hadde barn som budde oppe

i dalen, kan det vere at ho hadde fare dit for ei kortare eller lengre periode..

For ordens skuld: Hauge kyrkje stod på Hauge (litt opp i dalen frå Øyri) til 1860-åra, då ny kyrkje vart bygd på Øyri. - men det endrar ikkje resonnementet ovanfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og refleksjoner, Ivar. Ja, det er mange spørsmål en må stille seg her. Og du har jo virkelig rett i at dette halve året de oppgir, tyder på at alderen er korrekt. Jeg har kontaktet bygdebokforfatteren med spørsmål om han kan kikke i arkivet etter grunnlagsopplysningene om Ingeborg som er oppført som bosatt på Røyrnes i 1701.

Det eneste kjente barnet til denne Ingeborg er Jonas Henriksson. Se om ham bl.a. her: https://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/5412357.html

Men det kan selvfølgelig være at hun hadde flere barn.

Sønnen Jonas var lærling hos en smed da han ble oppdaget på Lærdalsmarknaden og vervet til den prøysiske kongens kompani av høye menn. Så vi kan vel gå ut ifra at hans fødselsår er omtrent riktig?

Jeg undres mer og mer på om ikke det må være to forskjellige Ingeborg-er. Om hun er født i 1644, har hun vel neppe fått barn i 1696?

Men en mulig grunn til at de ville føre liket forbi Hauge annekskirke, opp til hovedkirken Tønjum, er at man må krysse elven for å komme til Hauge. Hvis det var flom eller Skjærsbrui/Haugebroen var i ustand, ville de ikke kommet over til der hun hørte til.  

Gamle Hauge kyrkje og kyrkjegarden ligger på vår gård, like ved tunet. Jeg har samlet en del stoff om kirken. Blant det jeg har funnet, er at den faktisk ikke ble revet før etter 1870, for de hadde fastegudstjeneste her i mars 1872 - selv om den nye Hauge kyrkje på Lærdalsøyri ble innviet i 1869. Klokketårnet ble stående i flere tiår, og en del folk fra grendi ble begravet her. Bildet jeg legger ved, er fra ca 1925.

1925 Hauge kyrkjegard.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringa i MT1701 her her: https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000630591

Skanna original for MT1700 er her: https://www.digitalarkivet.no/ft10041010274073 (litt nedom midten til venstre)

Eg les namna som "Ingebor Ansbiørndatter 40 " og "Joen Henings. 5".  (ikkje "Henrichsen", sånn det er registrert).

Ho er "huusquinde" og ville ha svake rettar når ho kom i alderdomen, og ville ikkje ha utsikt til kår på Røyrnes.

Det kan vere at ho kom på legd, eller vart plassert hjå slektningar i alderdomen.

Alderen på Ingeborg i 1701 kan vere unøyaktig. For "Joen" vil det vere meir nøyaktig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider