Gå til innhold
Arkivverket

Epost frå MyHeritage - lureri eller ekte?

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

"Viktig: Sikkerhetsvarsling og veiledning for å sikre din konto" - slike meldingar er eg alltid skeptisk til. Andre som har fått denne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Hvis MyHeritage er avsender og har gjort ting riktig bør du kunne logge inn som vanlig og finne samme melding der - et eller annet sted. Eventuelt finne det uten å logge inn. Hvis du ikke finner noe sikkerhetsvarsel der, bør det være mulighet for å kontakte noen og spørre om de har sendt ut varsel. I utgangspunktet burde slike varsler bare sendes ut til dem som ikke har logget inn på en god stund, og i helt spesielle tilfeller. Men antall firma som har glemt alminnelige IT sikkerhetsregler i sine forsøk på å overholde det nye EU direktivet er nokså stort...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har faktisk prestert å få denne meldingi to gongar:

* ein gong på norsk til min nye e-postadresse

* ein gong på tysk til min gamle e-postadresse

Eg har ALDRI vore medlem av MyHeritage, korkje her eller der!!

Men eg får minst eit halvt dusin datingforespørsler òg kvar einaste dag, som regel med foto og stundom med videosnuttar, utan at eg nokon gong har vore medlem der heller!!  Til og med her i Brukarforum fekk eg ein PM her for ikkje lenge sidan som gjekk på det same!!  Det er jo heilt forferdeleg å sjå kor mange kjærleikshungrige kvinnfolk som berre ventar på eit vink frå meg!!  Har dei ikkje anna å ta seg til?  Dei kunne jo til dømes børja forska på slekti...?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er usikker på om dette gjeld det same, men legg iallefall inn lenke til #49 i følgjande tråd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse dager sendes det jo ut bøttevis med mailer ifb med GDPR - det nye datalagringsdirektivet, mitt inntrykk er at disse meldingene ofte går litt over stokk og stein. Ellers er det det en god ide å være svært forsiktig med å klikke på lenker direkte fra e-poster, men heller følge Inger Hohlers råd over. Særlig dersom du er i tvil om avsenderens virkelige identitet. En annen måte å sikre seg på er en sjekk av avsenderens e-postadresse. Om du får en mail som gir seg ut for å være fra f.eks myheritage, og avsenderen er noen obskure bokstav- og tallkombinasjoner, med et avsenderdomene (det som står etter alfakrøllen) som ikke er - i dette tilfellet - myheritage - kan du være rimelig sikker på at det du har fått er spam.

Mvh

Morten Aasberg

PS. Svindelamail er ikke skadelig før du selv evt. trykker på en lenke i e-posten. Får du mye spam, kan det være lurt å bytte passord, både på e-postkontoen din og på sider du er registrert på. Internett er full av sikkerhetshull vi egentlig ikke har så lyst å tenke på. Ref. alt trøbbelet facebook har stelt i stand de senere årene. Det er dessverre mye som tyder på at Edward Snowden har hatt rett hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailen er ikke lureri. MyHeritage ble klar over et hackerangrep i starten av juni, og det er det mailen handler om. Første setning:

Siden du er en av våre registrerte brukere, vil vi informere deg om at 4. Juni 2018, kl.13.00 EST, ble vi klare over et databrudd. Dette involverte 92,3 millioner e-postadresser til MyHeritage-brukere og deres hashete-passord (altså ikke selve passordene).

Her er en sak Nettavisen skrev om hackingen: https://www.nettavisen.no/na24/lekkasje-fra-myheritage---over-92-millioner-e-postadresser-involvert/3423501278.html

Hilsen Torstein

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.